کد خبر: ۲۶۴۷۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۲۳ آبان ۱۳۹۰
گروه‌های سیاسی، دینی و مردومی مختلف در لبنان تصمیم اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه را غیرقانونی و همسو با اهداف اسرائیل و آمریکا در منطقه خواندند و آن را به شدت محکوم کردند.
پایگاه خبری "المنار" نوشت: تصمیم اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه واکنش‌های شدیدی در لبنان به همراه داشت که در ذیل می‌آید.

"میشل سلیمان": انزوای کشورها باعث دخالت خارجی می‌شود

"میشل سلیمان" رئیس جمهور لبنان در اظهاراتی در شمال لبنان گفت: منزوی کردن هرکدام از کشورهای عربی موجب قطع کردن کانالهای گفت و گو و ارتباط آن بااتحادیه عرب می شود؛ امری که پذیرفتنی نیست.
سلیمان خاطرنشان کرد: موضع لبنان مشخص است؛ لبنان از انتقال قدرت در سوریه و دیگر کشورها حمایت می کند.
سلیمان از کشور سوریه خواست به سرعت بندهای طرح عربی را با همه جزئیات آن طی 2 روز آینده عملی کند، و با آغاز گفت و گو با مخالفان، به اصلاحات ادامه دهد، امری که نیازمند شجاعت و سرعت است.

"عدنان منصور: اتحادیه عرب راه دخالت درسوریه را هموار کرد

"عدنان منصور" وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: مصوبه اتحادیه عرب علیه سوریه غافلگیر کننده نبود زیرا از پیش تدوین شده بود و همزمان با گزارش دبیرخانه این اتحادیه اعلام شد.
شبکه تلویزیونی المنار به نقل ازعدنان منصور افزود: این مصوبه بدون ارائه گزارش دبیرخانه برای اطلاع و بررسی آن صادر شد و در نشست اتحادیه عرب اجازه سخنرانیهای بیشتر داده نشد.
وی تصریح کرد: یمن و لبنان با این مصوبه اتحادیه عرب مخالفت کردند و نماینده عراق نیز به آن رای ممتنع داد و این مصوبه فوری صادر شد و نشست پایان یافت.
وزیر امور خارجه لبنان گفت: نماینده لبنان پس از اطلاع از بندهای این مصوبه که راه را برای مداخله خارجی در امور داخلی سوریه باز می کند؛ با آن مخالفت کرد.
وی افزود: یکی از بندهای این مصوبه از دبیرکل اتحادیه عرب خواسته است تا با سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل تماس بگیرد که این امر به معنای باز کردن راه برای ارجاع پرونده کشورهای عربی به سازمان ملل و سپس مداخله خارجی در امور داخلی سوریه و کشورهای عربی است.
منصور تاکید کرد: مصوبه اتحادیه عرب خطرناک است؛ به خصوص که سوریه از بنیانگذاران و عضو این اتحادیه است و این مصوبه به یافتن راه حل کمک نمی کند بلکه مسائل را به سمت تحولات خطرناکی سوق می دهد.

شیخ نبیل قاووق: اتحادیه عرب آلت دست آمریکا شده است

شیخ "نبیل قاووق" رئیس شورای اجرایی در حزب‌الله لبنان نیز اظهار داشت: آلت‌دست‌های آمریکا در لبنان و جهان عرب بخشی از طرح خصمانه موجود علیه سوریه و بخشی از حمله به مقاومت لبنان در سال 2006 است.
وی افزود: کسی که به آمریکا دلخوش کند، بزرگترین حماقت و نادانی را مرتکب شده است.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد: اتحادیه عرب وقتی این‌همه کشتار در بحرین صورت گرفت کجا بود؟ آیا ملت بحرین عرب و شایسته توجه و دموکراسی نیست؟ اتحادیه عرب درباره بحرین نه تنها واکنشی نشان نداد که ما دیدیم حتی ارتش‌های عربی برای سرکوب این ملت وارد خاک این کشور شدند تا اراده ملی این کشور را درهم بشکنند. اتحادیه عرب در جریان حمله اسرائیل به لبنان در سال 2006 کجا بود؟ ما هرگز نشنیدیم که عرب‌ها نشستی تشکیل دهند تا سفرای خود را از تل‌آویو فراخوانند. این اتحادیه هنگام حمله اسرائیل به غزه در حال انجام چه کاری بود؟ ما هرگز نشنیدیم که عرب‌ها تشکیل جلسه دهند و خواستار تحریم سیاسی و اقتصادی اسرائیل شوند و سفرای خود را از اسرائیل فراخوانند یا سفارتخانه‌های خود را ببندند.
شیخ قاووق افزود: لذا می‌توان گفت که این تصمیم اتحادیه عرب تصمیمی مبتنی بر یاری رساندن به ملت‌های عربی نیست بلکه مسئله این است که در جهان عرب دست‌نشانده‌ها و پیروان آمریکایی حضور [فعال] دارند.

علی مقداد: نشست اتحادیه عرب درباره سوریه، یک نشست عبری بود نه عربی

"علی مقداد" نماینده فراکسیون "وفاداری به مقاومت" نیز نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره سوریه را یک نشست عبری توصیف کرد و گفت که این نشیست هیچ ربطی به عرب بودن نداشت.
وی افزود: ما خجالت می‌کشیم که چنین افرادی وطن و مقاومت را نادیده می‌گیرند و در خدمت دشمن هستند اما ما مقاومت خواهیم کرد و برغم تمام فریب‌ها و توطئه‌ها که آخرین آنها این نشست عربی وزرای خارجه عربی بود، به دفاع خود ادامه خواهیم داد. زیرا این تصمیمات عربی نیستند بلکه در راستای طرح آمریکایی – صهیونیستی هستند. پرچم مقاومت در سراسر وطن عربی به اهتزاز در خواهد آمد و هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند آن را از جای خود تکان دهد.

رئیس حزب "دموکراسی لبنانی": اتحادیه عرب به جای تقویت سوریه به دنبال در هم شکستن آن است

"طلال ارسلان" رئیس حزب "دموکراسی لبنانی" نیز از این‌که اتحادیه عرب در امور داخلی سوریه دخالت کرده است، ابراز تاسف کرد و درباره این‌که این اتحادیه به جای ارائه طرحی ابتکاری برای تحکیم و تقویت سوریه و حمایت از آن در قبال حملات غرب و اسرائیل گروه‌های مختلف را در این کشور تحریک می‌کند و به جان هم می‌اندازد، ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که غرب و اسرائیل می‌خواهند محور مقاومت در منطقه را که سوریه بخشی از آن است، در هم بشکنند.

"وئام وهاب": اسد باید لباس رزم به تن کند/ سقوط دمشق غیرممکن است

"وئام وهاب" رئیس حزب التوحید اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که سوریه تخریب شود اما سقوط آن غیرممکن است. لذا از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه می‌خواهم که لباس نظامی خود را برای ورود به عملیات نظامی مستقیم بر تن کند و حالت فوق‌العاده اعلام کند و به اصلاحات چندجانبه در سوریه روی آورد.
وی افزود: اسد باید علنا خارج شود و از اتحادیه عرب اعلام برائت کند.
وئام وهاب در ادامه افزود که استقبال اسد در "حمد بن جاسم" نخست‌وزیر قطر در سوریه کاملا اشتباه بود.
 
کلیسای کاتولیک‌ها: خدا اتحادیه عرب را که برای تفرقه اعراب تلاش می‌کند، بیامرزد

"گرگوریوس سوم" اسقف کاتولیک انطاکیه و تمام شرق درباره تصمیمات اتحادیه عرب گفت: میزان و ضمان موفقیت دولت‌های عربی در حل‌و فصل منازعه اسرائیل، فلسطینی و عربی با شرافت و عزت عربی است نه قوی کردن یک دولت عربی علیه دیگری و صف کشیدن علیه یک کشور عربی و خصومت‌ورزی علیه آن.
وی افزود: خداوند ما را و اتحادیه عرب را بیامرزد که در راستای تفرقه گام بر می‌دارد نه اتحاد. این اتحادیه طعم پیروزی را نخواهد چشید بلکه تنها طعم شکست و تلخی را تجربه خواهد کرد.
 
جنبش "امل": تصمیم اتحادیه عرب بر اساس اجماع نظر نبود

"شیخ حسن المصری" نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان نیز گفت: آنچه که در اتحادیه عرب علیه سوریه روی داد، مخالف قوانین این اتحادیه است که بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌ها به طور دسته جمعی و پس از اجماع نظر تاکید دارد. لذا تصمیمات آن باید با اجماع نظر صورت گیرد نه این‌که در یک هیئت دولت اتخاذ شود. بندهایی که علیه سوریه در اتحادیه عرب قرائت شد در کاخ حمد بن جاسم نوشته شده بود و حرفهای یک اسرائیلی صهیونیست بود که هیچ عربی حاضر به پذیرش آن نیست.

تظاهرات سوریها در لبنان ضد اتحادیه عرب

سوری های مقیم لبنان با برگزاری تظاهراتی مسالمت آمیز مقابل سفارت سوریه در بیروت، تصمیم اخیر اتحادیه عرب را محکوم کردند. آنها در این تظاهرات با حمل عکس‌هایی از بشار اسد و پرچم سوریه، تصمیم های اخیر اتحادیه عرب ضد کشورشان را محکوم کرده و از این اتحادیه خواستند از دخالت در امور سوریه دست بردارد.
تظاهرات‌کنندگان تصمیم های اخیر اتحادیه عرب را توطئه ای علیه سوریه دانسته و تاکید کردند که این تصمیم ها در حد نوشته روی کاغذ باقی خواهند ماند.
سوری ها تاکید کردند که اتحادیه عرب بهتر بود چنین تصمیم هایی را برای مقابله با اشغال اراضی عربی از سوی اسرائیل اتخاذ می کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها