کد خبر: ۲۶۷۳۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۱۲     ۱۴ آبان ۱۳۹۳
نظام تامین اجتماعی براي نخستين بار در اروپاي قرن 19میلادی مطرح شد و بحث‌هاي مربوط به آن تا امروز كه قريب به اتفاق همه كشورهاي جهان قوانيني مربوط به بازنشستگي دارند، همچنان باقی مانده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ صندوق‌هاي بازنشستگي يكي از مهم‌ترين سازوكارهاي حمايتي از بازنشستگان و از موثرترين عوامل در تحليل چگونگي عملكرد نهادهاي تامين اجتماعي به‌شمار مي‌روند.
 از اين رو تعريف ساختار و نحوه عملكرد اين سامانه، موضوع تحقيق‌ها و مطالعات متعدد بنيادهاي بزرگ و بين‌المللي زيادي، همچون بانك جهاني و نيز سازمان‌هاي بين‌المللي تامين اجتماعي قرار گرفته است.
در اين ميان يكي از موضوعاتي كه همواره تاثير آن بر كارآيي و عملكرد صندوق‌ها مورد سنجش قرار گرفته، نحوه تغيير ساختار جمعيتي بوده است. نكته‌اي كه به‌واسطه افزايش سال‌هاي اميد به زندگي در غالب جوامع، بر تعداد مستمري‌بگيران خواهد افزود.
 اين عامل در كنار كاهش نسبت جمعيتي نيروي كار به تعداد سالمندان در كشوري همچون ايران بيش از پيش نگراني در مورد بر هم خوردن توازن ميان ورودي‌ها و خروجي‌هاي صندوق‌ها و به تبع آن به خطر افتادن امنيت مالي و رواني خيل عظيمي از افراد جامعه را تقويت خواهد كرد. 
با اين اشارات، باشگاه اقتصاددانان طرح اين موضوع را در مجال كنوني بسيار حائز اهميت دانسته و از كارشناسان اين حوزه پرسيده است:
1. با توجه به وضعيت كنوني نظام تامين اجتماعي كشور و تغييرات ساختار جمعيتي در طول سال‌هاي آينده، تحليل شما از آينده پيش‌روي صندوق‌هاي بازنشستگي چيست؟
2. ساز و كار پيشنهادي شما براي آنكه صندوق‌ها بتوانند خود را با تغييرات جمعيتي تطبيق دهند و از  نگراني‌ها پيرامون عملكرد آتي اين نظام حمايتي كاسته شود، چيست؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها