کد خبر: ۲۶۸۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۲۷ آبان ۱۳۹۰
تازه ترین اخبار و تحولات موج بیداری اسلامی؛
امروز به بركت اسلام و انقلاب اسلامی، بیداری عمومی اسلامی درمنطقه روی داده است كه قطعاً به نتیجه خواهد رسید، همانگونه كه در برخی نقاط تاكنون به نتیجه رسیده است./ هزاران معترض کويتي با حمله به پارلمان اين کشور، کناره گيري نخست وزير کويت که از سوي مردم به فساد متهم شده است را خواستار شده‎اند.

موج بیداری اسلامی چنانچه حضرت امام خامنه ای پیش بینی کرده بودند، هر روز گسترده تر از قبل می گردد و حتی مردم کشورهای غربی از آثار این موج بیداری بی بهره نبوده اند و استکبار جهانی در این برهه چاره ای جز به حاشیه کشاندن افکار ملتها ندارد.

به گزارش 598 به نقل از سايت خبري بی باک، حضرت امام خامنه ای چندی پیش در اینباره اظهار داشتند:

*امروز به بركت اسلام و انقلاب اسلامی، بیداری عمومی اسلامی درمنطقه روی داده است كه قطعاً به نتیجه خواهد رسید، همانگونه كه در برخی نقاط تاكنون به نتیجه رسیده است.

*هرچه عزم، ایمان و آمادگی مردم برای فداكاری بیشتر شود، احتمال پیروزی هم بیشتر خواهد شد.

*آمریکا و اسرائیل و اروپا در قبال تحولات منطقه غافلگیر شدند. میخواهند که دوباره مسلط شوند، اما بیداری اسلامی تمام شدنی نیست و این حركت رو به جلو، بازگشتی به عقب نخواهد داشت.

* بیداری اسلامی تمام شدنی نیست و این حركت رو به جلو، بازگشتی به عقب نخواهد داشت.

* نهایت و آینده این حركت، به نفع مردم منطقه خواهد بود اما آنان باید كاملاً هوشیار و مراقب باشند زیرا دشمن برای منحرف كردن این حركت، در كمین نشسته است.

به گزارش بی باک، در ادامه اخبار و گزارشات پیرامون تازه ترین تحولات بیداری اسلامی در ادامه تقدیم می گردد.

حمله انقلابیون کویتی به پارلمان این کشور

هزاران معترض کويتي با حمله به پارلمان اين کشور، کناره گيري نخست وزير کويت که از سوي مردم به فساد متهم شده است را خواستار شده‎اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، معترضان اواخر روز چهارشنبه (25 آبان، 16 نوامبر) در شهر کويت پايتخت کويت، دروازه‌هاي اصلي پارلمان اين کشور را گشوده و وارد تالار آن شدند.

معترضان خواستار اين شدند که شيخ ناصر محمد الاحمد الصباح از خويشاوندان امير کويت از مقام خود کناره گيري کند و پارلمان اين کشور نيز منحل شود.

بر پايه اين گزارش، جمعيت معترض فرياد مي‌زد: "مردم مي‌خواهند رئيس دولت از مقام خود کناره گيري کند."

مسلم البراک از قانون‎گذاران مخالف دولت که رهبري اين راه‎پيمايي اعتراض‎آميز را بر عهده داشت، گفت: "اکنون ما به خانه ملت وارد شده‌ايم."



معترضان که در ابتدا تظاهراتي بيرون از پارلمان برگزار کردند، فرياد مي‌زدند، مردم خواهان برکناري نخست وزير هستند. آن‌ها همچنين در نزديکي محل سکونت نخست وزير کويت نيز تظاهرات کردند و مورد حمله پليس قرار گرفتند.

نيروهاي پليس با استفاده از باتوم، از حرکت معترضان به سمت محل سکونت نخست وزير جلوگيري کردند.

همچنين شاهدان اعلام کردند، در جريان درگيري بين معترضان و نيروهاي امنيتي دست کم 5 نفر زخمي شدند.

معترضان خشمگين کويتي، بعد از روبرو شدن با خشونت‌هاي پليس، به محل پارلمان بازگشتند تا درآنجا به اعتراضات خود ادامه دهند.

تظاهرکنندگان همچنين اعلام کردند که با تحصن در مقابل پارلمان، به اعتراضات خود تا زمان کناره گيري نخست وزير ادامه مي‌دهند.

نمايندگان پارلمان کويت روز سه شنبه به خاطر اتهاماتي که در خصوص فساد و پولشويي متوجه نخست وزير کويت است، خواستار طرح سوال از وي شدند.

اين طرح از سوي مسلم البراک، فيصل المسلم و عبدالرحمان العنجري به نمايندگي از مخالفان دولت که 20 کرسي از پارلمان 50 عضوي پارلمان را در اختيار دارند، تنظيم شد.

به گفته مخالفان دولت، شيخ ناصر براي رسيدگي به رسوايي اقتصادي مبني بر پرداخت شدن 350 ميليون دلار رشوه به 16 قانون‎گذار براي خريدن راي آن‌ها، اقدامات کافي را انجام نداده است.

نمايندگان مخالف، همچنين نخست وزير کويت را به انتقال ميليون‌ها دلار از بيت المال به حساب‌هاي شخصي خود در خارج از کشور متهم مي‌کنند.

با وجود اين، نخست وزير کويت انجام هرگونه عمل غيرقانوني و خلاف را رد کرده است.

بر پايه اين گزارش، خاندان الصباح امور اساسي در کويت را هدايت مي‌کند و اين درحالي است که پارلمان اين کشور يکي از فعال‌ترين پارلمان‌ها در منطقه محسوب مي‌شود.

نخست وزير 71 ساله کويت از زمان رسيدن به قدرت در سال 2006 ميلادي، مورد انتقاد شديد قرار گرفته است.


خشم و اعتراض بحريني‎ها به ‌سياست‎دوگانه امريکا

به گزارش پرس تي وي، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در شهر بندري ستره، معيارهاي دوگانه امريکا در قبال خيزش‌هاي مردمي منطقه را محکوم کرده‌اند.

در اين تظاهرات که شب چهارشنبه (25 آبان، 16 نوامبر) برگزار شد، ده‌ها نفر از مخالفان عليه حاکميت رژيم آل خليفه شعار سر دادند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن يک بنر بزرگ که حاوي تصاوير زندانيان جوان بود، آزادي آنان را خواستار شدند.



همچنين، نيروهاي‌ رژيم بحرين با استفاده از بالگرد بر فراز آسمان شهر ستره تظاهرکنندگان را تحت نظر داشتند.

تازه‌ترين تظاهرات در بحرين در حالي برگزار شد که نيروي دريايي اين کشور به همراه نيروي دريايي امريکا با هدف انحراف اذهان عمومي از سرکوب‌هاي مخالفان رژيم آل خليفه، سرگرم برگزاري رزمايش نظامي در خليج فارس هستند.

مردم بحرين از اواسط ماه فوريه تا کنون با برگزاري تظاهرات ضددولتي، خواستار پايان حاکميت استبدادي خاندان آل خليفه شده‌اند.

اين در حالي است که از ابتداي اعتراضات مردمي تا کنون، ده‌ها نفر در جريان سرکوب‌هاي خشونت‌آميز رژيم آل خليفه کشته و بسياري مجروح و همچنين صدها نفر بازداشت شده‌اند.

نيروهاي رژيم آل خليفه همچنين، روز سه‌شنبه (24 آبان، 15 نوامبر) ده‌ها دانش‌آموز دختر را در روستاي سماهيج بازداشت کردند.

عربستان سعودي و امارات متحده عربي از اواسط ماه مارس در پي درخواست رژيم آل خيلفه براي سرکوب معترضان بحريني، نيروها و تجهيزات نظامي خود را در بحرين مستقر کرده‌اند.

حمله مسلحانه به پادگان نظامي سوريه


گروه‌هاي مسلح در سوريه به يک مقر اطلاعاتي نيروي هوايي ارتش در نزديکي دمشق، پايتخت اين کشور حمله کرده‌اند.

بر پايه گزارش کميته هماهنگي محلي، مهاجمان در نخستين ساعات روز چهارشنبه (25 آبان، 16 نوامبر) اين پايگاه را که در ناحيه حرستا واقع شده است، از سه جهت و با استفاده از موشک و مسلسل هدف حمله قرار دادند.

گزارش‌ها حاکي از آن است که بخش‌هايي از اين مجتمع نظامي تخريب شده است اما تا کنون هيچ گزارشي از ميزان تلفات احتمالي آن در دست نيست.

اين نخستين حمله به يکي از تاسيسات مهم دولتي از آغاز ناآرامي‌ها در سوريه است.

اين حمله در حالي صورت گرفته است که وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه عرب براي بحث درباره حوادث اخير سوريه در پي تعليق عضويت اين کشور در اتحاديه عرب روز چهارشنبه در شهر رباط، پايتخت مغرب تشکيل جلسه دادند.

اعضاي اين اتحاديه هفته گذشته توافق کردند سفراي خود را از دمشق فرا بخوانند، تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي بر سوريه اعمال کنند و با گروه‌هاي مخالف وارد گفت‌وکو شوند.

اين در حالي است که سوريه روز سه‌شنبه بين از يک هزار و 180 زنداني را در راستاي تلا‌ها براي پايان دادن به ماه‌ها ناآرامي در اين کشور آزاد کرد. همچنين، دمشق 14 آبان (5 نوامبر) به مناسبت عيد قربان 500 زنداني را آزاد کرد.

سوريه از اواسط ماه مارس 2011، صحنه ناآرامي‌هاي داخلي و تظاهرات حاميان و مخالفان بشار اسد، رئيس جمهوري اين کشور است.

در هرج‌ومرج‌هاي داخلي سوريه تا کنون صدها نفر از جمله نيروهاي امنيتي اين کشور کشته شده‌اند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز سه‌شنبه اعلام کرد 34 سرباز اين کشور در پي حمله گروه‌هاي مسلح در استان درعا کشته شدند. بر پايه اين گزارش، 12 فرد مسلح و 20 غيرنظامي نيز در اين درگيري‌ها جان باختند.

گروه‌هاي مخالف، نيروهاي امنيتي سوريه را به دخالت در کشتارهاي اخير اين کشور متهم مي‌کنند، درحالي که دمشق شورشيان، خرابکاران و گروه‌هاي مسلح را عامل خشونت‌هاي خونين اين کشور مي­داند و تاکيد دارد که اين ناآرامي‌ها از خارج سازمان‌دهي مي‌شوند.

کشته شدن 115 شيعه سوريه در حملات تروريستی


از زمان آغاز ناآرامي‌ها در سوريه، جامعه شيعيان در شهر حمص در اين کشور هدف اصلي کشتارهاي گروه‌هاي مسلح بوده‌اند.

بر پايه گزارش‌هاي محلي، بيش از 115 تن از شيعيان شهر ناآرام حمص در چند ماه گذشته کشته شده‌اند.

همچنين مهاجمان خانه و محل کسب‌وکار شيعيان را تخريب و به آتش کشيده‌اند.



اين خشونت‌ها سبب شده است که بسياري از خانواده‌ها از اين مناطق گريخته و مکان‌هاي ديگري براي پناه جستن پيدا کنند.

در همين حال، صدها هزار تن از مردم سراسر سوريه روز چهارشنبه (25 آبان، 16 نوامبر) براي اعلام حمايت خود از بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور به خيابان‌ها آمدند.

تظاهرکنندگان ضمن تاکيد بر ضرورت وحدت ملي، امنيت و ثبات در سوريه، تصميم اخير اتحاديه عرب براي به تعليق درآوردن عضويت دمشق را محکوم کردند.

سوريه از اواسط ماه مارس 2011، صحنه ناآرامي‌هاي داخلي و تظاهرات حاميان و مخالفان بشار اسد، رئيس جمهوري اين کشور است.

در هرج‌ومرج‌هاي داخلي سوريه تا کنون صدها نفر از جمله نيروهاي امنيتي اين کشور کشته شده‌اند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز سه‌شنبه اعلام کرد 34 سرباز اين کشور در پي حمله گروه‌هاي مسلح در استان درعا کشته شدند. بر پايه اين گزارش، 12 فرد مسلح و 20 غير نظامي نيز در اين درگيري‌ها جان باختند.

گروه‌هاي مخالف، نيروهاي امنيتي سوريه را به دخالت در کشتارهاي اخير اين کشور متهم مي‌کنند، درحالي که دمشق شورشيان، خرابکاران و گروه‌هاي مسلح را عامل خشونت‌هاي خونين اين کشور مي­داند و تاکيد دارد که اين ناآرامي‌ها از خارج سازمان‌دهي مي‌شوند.

حمله سوریها به سفارت دولتهای مداخله گر

هزاران نفر از مردم سوریه در محکومیت دخالتهای خارجی در امور داخلی کشورشان به سفارتخانه های مغرب و امارات در پایتخت سوریه حمله کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، تظاهركنندگان خشمگین با در دست داشتن پرچم های سوریه در مقابل سفارتخانه های مغرب و امارات در شهر دمشق تظاهرات کردند.

اين تظاهرکنندگان در حمایت از نظام سوریه و محکومیت دخالت های خارجی در امور داخلی کشورشان شعار دادند و برای بیان خشم خود به این سفارتخانه ها حمله کردند.

هزاران نفر از مردم سوریه روز شنبه نیز در اقدامی مشابه به سفارتخانه های عربستان، قطر، ترکیه و فرانسه حمله کردند.

درپی این اقدام، کشورهای مغرب و فرانسه سفرای خود را از دمشق فراخواندند و سفارت امارات نیز در بیانیه ای این حمله را محکوم کردند.

مخالفت اعراب و ترکیه با دخالت خارجی در سوریه

وزرای امورخارجه عرب و همتای ترکیه ای آنها، راه حلی برای سوریه بدون دخالت خارجی را خواستار شدند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز در نشستی که با حضور همتای ترک آنها در رباط برگزار شد، بر ضرورت ارایه راه حلی برای سوریه بدون دخالتهای خارجی و حمایت از شهروندان تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی بر اتخاذ اقداماتی فوری برای حمایت از شهروندان تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت حفظ ثبات و وحدت سوریه، و ایجاد راه کاری برای این کشور بدون هرگونه دخالت خارجی تاکید کردند.

با این حال "احمد داود اوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه در آغاز این نشست مدعی شد، سوریه منزوی خواهد شد، زیرا این کشور به وعده های خود در اتحادیه عرب پایبند نبود.

 "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب نیز در جمع خبرنگاران، از همه کشورها خواست در قبال سوریه به وظایف خود عمل کنند.

 اتحادیه عرب اخیرا در اقدامی شتابزده عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق کرد.

این اقدام اتحادیه عرب با استقبال آمریکا، رژیم اشغالگر و کشورهای غربی همراه شد.

با وجود تلاشهای دولت سوریه برای گام برداشتن در زمینه اصلاحات، و آزادی هزاران نفر از بازداشت شدگانی که در حوادث اخیر این کشور دست داشته اند، کشورهای غربی و هم پیمانان آنها در منطقه همچنان بدنبال تشدید فشارها علیه سوریه هستند.

این درحالی است که ترکیه و کشورهای غربی همچنان از اقدامات مسلحانه علیه ارتش و نیروهای امنیتی و مردم حمایت می کنند.

اخیرا در پی اعلام عفو دولت سوریه و دعوت از افراد مسلح برای تحویل سلاح های خود؛ وزارت امورخارجه آمریکا به افراد مسلح توصیه کرد از تحویل سلاح های خود خودداری کنند.

ترکیه نیز از آغاز حوادث سوریه بعنوان محل امن مخالفان سوریه و عناصر مسلح تبدیل شده، و عناصر مسلح بارها در مصاحبه های خود با مطبوعات بین المللی به طرح ریزی برای عملیات مسلحانه در سوریه اذعان کرده اند.

موافقت شورای نظامی با تظاهرات مصریها

شورای عالی نظامی مصر با برپایی تظاهرات میلیونی جمعه هفته آینده در محکومیت یهودی سازی شعر اشغالی قدس موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این تظاهرات جمعه هفته آینده زیر نظر  "احمد الطیب" شیخ الازهر از دانشگاه الازهر آغاز خواهد شد.

منابع آگاه مصری در دانشگاه الازهر گفتند: احمد الطیب کمیته کوچکی را برای بررسی پروژه های خدمت به قدس شریف تشکیل داده است که رهبرانی از داخل الازهر زیر نظر شیخ الازهر بر آن نظارت می کنند و تعداد زیادی از موسسات پژوهشی، سیاسی و فکری با آن همکاری دارند.

این منابع همچنین اعلام کردند که شیخ الازهر دستورات لازم را به هیات رهبری کمیته مذکور داده است تا از راه های مختلف به مساله قدس کمک کرده و در مقابل توطئه های صهیونیستی ایستادگی کنند که از جمله این زمینه ها می توان به تدوین سند قدس با هزینه تمامی شخصیت های برجسته امت اعم از شخصیت های اسلامی و قبطی ها و رهبران احزاب، سندیکاها، گروهها و شخصیت های سیاسی و فکری اشاره کرد و از تمامی جریان ها برای امضای این سند دعوت به عمل آمده است.

از جمله زمینه های کاری کمیته مذکور می توان به تاسیس یک مرکز فرهنگی زیر نظر دانشگاه الازهر برای نظارت بر این مساله، همکاری با تمامی مراکز پژوهشی و سیاسی به منظور اطلاع از حجم تهدیدات ناشی از یهودی سازی و شهرک سازی علیه قدس، آماده کردن مطالب تحصیلی برای اطلاع رسانی و معرفی بیشتر قدس و مقدسات اسلامی فلسطین اشغالی و ارسال آن به موسسات و مراکز وابسته به الازهر و بررسی امکان تدریس آن در دیگر نهادهای آموزشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش مصر اشاره نمود.

منابع آگاه در الازهر تاکید کردند که شیخ الازهر در حال حاضر با سران و مقامات کشورهای عربی و اسلامی در ارتباط است تا موضعی قاطعانه در قبال این اقدامات رژیم صهیونیستی اتخاذ شود.

وهابی ها انقلاب مصر را تهدید می کنند

رييس طريقت الهاشميه مصر، جریان وهابی سلفی را خطری برای انقلاب مردم این کشور دانست.

"مصطفي الهاشمي" شيخ طريقت الهاشميه المدنيه الشادريه در گفت و گوي اختصاصي با شبکه خبري العالم به حضور جريان وهابيت در مصر و ادعاي سلفي گري اشاره کرد و گفت : انقلاب مصر ، انقلابي آزاد و دموکراتيک است اما ورود جريان وهابي سلفي که از حمايت مالي و نفتي فراوانانی برخوردار است، سعی کرد خود را احیا گراسلام قلمداد کند.

الهاشمی تاکید کرد: این جریان تلاش می کند ملت مصر با مذهب تشيع آشنا نشود.

 وي افزود : جريان وهابي، صوفيان را تکفير مي کند همان طور که شيعيان را تکفير مي کند؛ زيرا اکثر ساکنان منطقه الشرقيه را که منطقه نفت خيز عربستان است شيعيان تشکيل مي دهند و رژيم آل سعود بيم دارد که شيعيان به دنبال جدايي از عربستان باشند؛ به همين سبب آنها را کافر و نامسلمان مي شمارد و با آن ها مي جنگد.

 
جریان وهابی به آمریکا و اسرائیل تکیه دارد

"ابوالعزائم محمد علاء الدين ماضي ابوالعزائم" شيخ طريقت العزميه و رييس جبهه اصلاح صوفي در مصرهم در گفتگو با العالم با تاکيد براينکه تکیه گاه جريان وهابي آمريکا و اسراييل است خاطر نشان کرد : جريان وهابي به طور کلي به آمريکا و اسراييل تکيه دارد، به همين سبب با ايران مي جنگند اما ما به ملت هاي مسلمان مي گوييم که شيعيان اثني عشري مانند ما مسلمان هستند و ميان ما و آن ها اختلافي در اصول نيست و تنها در فروع اختلاف داريم اين در حالي است که اختلاف در ميان مذاهب سني نيز وجود دارد.

وي با اشاره به  ثروت وقدرت عظیم مسلمانان خاطر نشان کرد : اگر ميان اروپا و اعراب و مسلمانان يا ميان اسراييل و اعراب و مسلمانان جنگي در بگيرد ،این ايران است که در کنار ملت هاي مسلمان و کشورهاي اسلامي از آن ها حمايت می کند.

وي افزود : ما همواره اميدوار بوديم که به ايران به عنوان کشوري اسلامي سفر کنيم اما چندين دهه حکومت گذشته از سفر ما به ایران جلوگيري مي کرد اما پس از انقلاب مصر،این فرصت براي دیداراز ایران مهیا شد ملت مصرعلاقه شديدي برای ديدار با ملت ايران دارد و درسفري که به ايران داشتيم متوجه شديم که ملت ايران نيز چنين تمايلي دارد.

" محمد عبدالمجيد الشرنوبي " شيخ طريقت الشرنوبيه البرهاميه نيز به شبکه العالم گفت : عشق به اهل بيت نبوت ( عليهم السلام ) نقطه اشتراک ما و برادرانمان در ايران است ما افتخارمي کنيم که خادم اهل بيت ( عليهم السلام ) باشيم.

تشدید اختلاف در دستگاه حاکمه سعودی

با استعفای "طلال بن عبدالعزيز" از شاهزادگان برجسته خاندان پادشاهي عربستان از هيئت بيعت اين کشور؛ اختلافات در دستگاه حاکمه سعودی شدت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "طلال بن عبدالعزيز" برادر ناتنی شاه سعودی شب گذشته از هيئت بيعت اين کشور استعفا داد.





هيئت بيعت عربستان سعودي وظيفه انتخاب ولیعهد اين کشور را بر عهده دارد.

سايت رسمي شاهزاده طلال اعلام کرد که وي پس از ارائه استعفاي خود به "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه اين کشور، استعفايش از هيئت بيعت را اعلام کرد.

سايت رسمي اين شاهزاده هيچگونه جزئيات بيشتري را درباره دلايل و شرايط اين استعفا ارائه نکرد.

شاهزاده طلال که از وي به عنوان يکي از شاهزادگان ليبرال ياد مي شود؛ در پايگاه خود در يکي از شبکه هاي اجتماعي که هزاران نفر آن را پيگیري مي کنند، نوشت: شما بايد اين توانايي را داشته باشيد که درباره ساختار قدرت در کشور و درباره برخي از امور ديگر که براي برخي ها حساس است، صحبت کنيد.

 وي افزود: از ديدگاه من همه چيز قابل گفت وگو و بررسي است.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز برادر ناتنی شاه عربستان است و منابع آگاه گفتند که استعفای او دو هفته بعد از تعیین "نایف" برادر ناتنی اش به ولیعهدی عربستان صورت گرفت.

نایف درپی مرگ شاهزاده سلطان ولیعهد عربستان به ولیعهدی رسید.

هيئت بيعت که پادشاه عربستان آن را در سال 2006 تاسيس کرد؛ از فرزندان عبدالعزيز موسس پادشاهي سعودي در عربستان تشکيل شده است.

این هیئت 35 عضو دارد که ریاست آن را شاهزاده "مشعل بن عبدالعزیز" برادر ناتنی شه سعودی برعهده دارد و با اکثریت آرا ولیعهد را انتخاب می کند.

چندی پیش نیز مراسم تدفین ولیعهد عربستان شاهد درگیری فیزیکی دو شاهزاده سعودی بود که صحنه آن به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی عربستان پخش شد.

بازداشت 500 معترض درنيويورک‌ و ‌سياتل

نيروهاي پليس امريکا با حمله به معترضان اين کشور در شهرهاي سياتل و نيويورک، دست کم 500 معترض را دستگير‌کرده‌اند.


به گزارش آسوشيتد پرس‌، نيروهاي پليس امريکا سه شنبه شب (24 آبان) ، به منظور بر هم زدن يک راه‎پيمايي مسالمت آميز، به معترضان در شهر سياتل واقع در شمال غربي امريکا حمله کرده و دست کم 6 معترض را دستگير کردند.

نيروهاي امنيتي با استفاده از گاز فلفل به معترضان حمله کرده و باعث شدند يک زن باردار، يک کشيش و يک فعال زن 84 ساله در بيمارستان بستري شوند.

اين اعتراضات بخشي از جنبش "تصرف سياتل" بود که ترتيب دهندگان آن خشونت‌هاي پليس را محکوم کرده‌اند.

از سوي ديگر، صدها افسر پليس با حمله به اردوي معترضان جنبش "تصرف وال استريت" در نيويورک در پارک زاکوتي، حدود 500 معترض را دستگير کرده و چادرهاي آن‌ها را نيز برچيدند.

مايکل بلومبرگ شهردار نيويورک اعلام کرد که وي دستور داد پاکسازي اردوي معترضان در پارک زاکوتي در نيمه شب انجام بگيرد تا آنطور که وي مي‌گويد، خطر درگيري در پارک کاهش يافته و اختلال در مناطق هم‎جوار نيز به حداقل برسد.

بر پايه اين گزارش، صبح روز بعد از اين دستگيري‌ها، معترضان خشمگين نيويورکي با تجمع در مقابل اداره پليس نيويورک، خواستار آزادي بي قيد و شرط افراد دستگير شده، شدند.

مايکل سالمن قاضي دادگاه عالي، حکم تخليه‌اي را مبني بر اينکه "حق آزادي بيان معترضان به اين معنا نيست که آن‌ها مي‌توانند در يک پارک خصوصي به صورت نامحدود اردو بزنند"، تاييد کرد.

وي همچنين با بازگشت معترضان به پارک زاکوتي با چادر، وسايل خواب ، مولدهاي برق و ديگر تجهيزات براي مقابله با سرماي منهتن مخالفت کرد.

هانس شان يکي از ترتيب دهندگان اعتراضات گفت: "اين چيزي بسيار بزرگ‌تر از يک مرکز شهر در منهتن است. شما نمي‌توانيد با ايده‌اي که زمان آن فرا رسيده است مقابله کنيد."

وي افزود: "آنچه ما به آن اهميت مي‌دهيم تنها اشغال و تصرف يک مکان نيست. اين يک روش است."

جنبش سراسري در امريکا، تحت عنوان "وال استريت را تصرف کنيد"، 17 سپتامبر، هنگامي آغاز شد که امريکايي‌ها در اعتراض به توزيع ناعادلانه ثروت، نرخ بالاي بي‎کاري و نابرابري‌هاي اجتماعي، پارک زاکوتي را در نزديکي وال استريت، مرکز تجاري نيويورک تصرف کردند.

اين جنبش الهام بخش جنبش‌هاي مشابهي در سطح جهان بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها