کد خبر: ۲۷۰۰۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۳ آبان ۱۳۹۳
حاشیه‌های ششمین روز نمایشگاه مطبوعات
ششمین روز نمایشگاه مطبوعات در حالی به پایان رسید که با حاشیه‌های جالی همراه بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، صبح امروز ۲۲ ابان ماه ۱۳۹۳ ششمین روز از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها آغاز به کار کرد.


امروز یکی از زمان‌های پر ترافیک و پرحجم خبری برای ورود چهره‌های خبری به نمایشگاه بود.


از‌‌ همان ساعت‌های ابتدای چهره‌های مختلف با حضور در نمایشگاه علاقه مندان و حاضران در نمایشگاه را گرد خود جمع کردند.


باز هم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه مطبوعات را برای بازدید در روز پنجم انتخاب کرد.

 

علی جنتی با حضور در غرفه "خبرگزاری دانشجو" به سئوالاتی درباره عملکرد رسانه ها در موضوع اسیدپاشی، وضعیت اکران برخی فیلم های سینمایی و مجموعه طنز دکتر سلام پاسخ داد.

 

وزیر فرهنگ در خصوص اکران دو فیلم سینمایی "قصه ها" و "عصبانی نیستم" گفت: درباره فیلم "قصه ها" مشکلی وجود ندارد. درباره "عصبانی نیستم" نیز نگفته ام این فیلم اکران نمی شود، این فیلم نیازمند اصلاح است و هنوز به اصلاحات مورد نظر ما نرسیده است. و هر گاه اصلاحات مورد نظر روی این فیلم اعمال شود مشکلی برای اکران ان وجود ندارد.


علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورایاسلامی اولین بازدید کننده غرفه خبرگزاری دانشجو در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بود.

 

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص مذاکرات عمان اظهار داشت: مذاکرات عمان چالشی ،جدی و حتی تلخ بوده است و این کاملا با گفته های برخی نمایندگان مجلس مغایرت دارد؛ خطوط قرمز ما تعریف شده و بر این خطوط مسر هستیم و این خطوط عبور نشدنی است، اگر تا به حال از خطوط عبور کرده بودیم پیش از این به نتیجه می رسیدیم.

 

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند باید به تیم مذاکره کننده اعتماد شود، افزود: باید ما هم به کلام رهبری احترام گذاریم و باورمان شود که تیم هسته ای مصوبات شورای عالی امنیت ملی را به دقت رعایت می کنند و آنچه که در ارتباط با تحریم ها برای ما اهمیت دارد، این است که تحریم ها تماما باید برداشته و میزان غنی سازی هم به میزانی برسد که اگر نیروگاه بوشهر  بعد از توافق ده ساله با روس ها سوختش تامین نشود، نیروگاه های ایرانی قابلیت تولید سوختش را داشته باشند.


همچنین محزون رئیس اطلاعات آمار ثبت احوال کشور، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت از دیگربازدید کنندگان پنجمین روز مطبوعات در خبرگزاری دانشجو بودند.


محمدرضا عارف نیز یکی از چهره‌های سیاسی حاضر در نمایشگاه مطبوعات بود که با حضور خود در بیستمین نمایشگاه مطبوعات سوالات خبرنگاران را پاسخ داد.


یکی از نکات جالب توجه در مورد حضور محمدرضا عارف از غرفه خبرگزاری دانشجو بر این اساس بود که روابط عمومی وی از حضور محمدرضا عارف در غرفه خبرگزاری دانشجو ممانعت به عمل آورد.

 

البته وی در مصاحبه‌ای در نمایشگاه گفته بود: آقای دانش آشتیانی آدم با سابقه‌ای در وزارت علوم است، مدت توقیف روزنامه بهار تمام شده است و به زودی منتشر می‌شود.

 

وی همچنین گفته بود: مساله حصر، استخوان لای زخم است و هرچه سریع تر تمام شود به نفع امنیت ملی است.

 

همچنین مهدی حب درویش مهدی حب درویش فوتبالیست ایرانی رکورددار روپایی سرعتی با توپ در جهان از دیگر میهمانان غرفه خبرگزارب دانشجو بود.

 

حسین توکلی مشاور سازمان سنجش، ابولقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد نیز از جمله میهمانان ویژه دانشجویی در خبرگزاری دانشجو بودند.

 

یکی از نکات جالب توجهی که امروز به چشم خورد دست نوشته‌های بود که بر تابلو "سخنی با روحانی" در غرفه دولت تدبیر و امید نوشته شده بود برخی از این دست نوشته‌ها به شرح زیر است:


- "هیچ سندی در ۳۵ سال گذشته نشان نمی‌دهد که روحانی از آزادی‌های مصرح در قانون اساسی حمایت کرده باشد بنابراین در دولت ایشان هم امیدی به آزادی‌های سیاسی دیده نمی‌شود" این را یک نماینده ادوار مجلس با امضاء مهدی آیتی بر روی عکس روحانی نوشته بود.


از دیگر نکات جالب توجه که در این دست نوشته‌ها دیده می‌شد بر این اساس بود: "آقای روحانی فرد روراستی نیستی" یا اینکه "آقای روحانی برای وزارت علومتان تدبیر کنید"، "می‌دانم سخت است اما لطفا مردم عمل باشد شعار را همه بلدیم می‌فهمی؟"، "ان شاءالله چهار سال دوم رای نیاوری"، "خواهشا به جای قول برطرف کردن مشکل بیکاری تعدیل نیرو و اخراج نکنید"، "آقای دکتر امیدوارم در این مذاکرات بازنده میدان نباشید."  یا برخی دیگر از جمله‌های موافق همانند :"بعد از آمدن شما نفس کشیدن راحت‌تر شد.


پس از آن از ظهر پنجمین روز نمایشگاه مطبوعات برخی چهره‌های ورزشی نیز میهمان خبرگزاری دانشجو بودند سالار کیا معاون حقوقی سابق باشگاه پرسپولیس، مسعود ثنای رئیس فدراسیون اسکواش، علیرضا سنای سرمربی تیم ملی کشورمان، مهدی طارمی بازیکن پرسپولیس، علی دوستی مهر سرمربی تیم امید از دیگر مهمانان امروز خبرگزاری دانشجو بودند.


حوالی عصر امروز داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) به همراه امیر محمد با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجو جمع کثیری از حاضران را به دور خود جمع کرد.


یکی از حاشیه‌های جالب توجه امروز حضور بی‌سروصدا و کمرنگ فائزه هاشمی در نمایشگاه مطبوعات بود حضور وی درحالی بود که با عبور کمرنگ ازمقابل خبرگزاری‌ها به غرفه‌های انتهای شبستان مراجعه کرده و میهمان کوتاه برخی غرفه‌های بسیار کمرنگ و بی‌حاشیه از قبیل آفتاب و نشریات تشکل‌های دانشجویی بود.

 

البته وی نشست کوتاهی را نیز برگزار کرد.

 

عضو حزب کارگزاران در نشست خبری درباره استعفای خود و محمد هاشمی از کارگزاران اظهار داشت: بنده به دلیل محکومیت حضور پررنگ ندارم اما در عین حال قصد استعفا از کارگزاران را هم ندارم.

 

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر برنامه حزب کارگزاران برای انتخابات آینده تصریح کرد: من سخنگوی کارگزاران نیستم اما به طور کلی کارگزاران مانند سایر احزاب فعالیت می‌کند و برای انتخابات مجلس و خبرگان برنامه‌ریزی قوی دارد.

 

عضو حزب کارگزاران درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت خاطرنشان کرد: ارزیابیم در مجموع از برنامه دولت مثبت است و با فشاری که ایجاد کرده‌اند دولت عملکرد مثبتی داشته است اما هنوز قضاوت زود است.

 

وی درباره عدم حضور زنان در استادیوم‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی ادامه داد: متاسفانه عدم حضور بانوان در مسابقات بیشتر جنبه سیاسی دارد و برای ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی این موضوع این طور پیش رفت و سیاسی شد در حالی که اگر این موضوع مشکل شرعی دارد چرا زمانی که خانواده دیپلمات‌ها به مسابقات می‌رفتند، صدا و سیما آن را نشان می‌داد.

 

البته این در حالی بود که بر اساس شنیده‌ها با حضور مجدد "مهدی خزعلی" در نمایشگاه گفتگویی میان وی و فائزه هاشمی در غرفه فرجام صورت گرفت.

 


همچنین امروز با پرس و جو در میان بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نظرات آنان را در باره شاکله بیستمین نمایشگاه مطبوعات جویا شدیم.

 


اولین سوال ما از معلمی بازنشسته بود که خود را یکی از بازدیدکنندگان هر ساله نمایشگاه مطبوعات معرفی کرد اما قیاس وی از بیستمین نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل بر این اساس بود که بازدیدکنندگان شور حال کمتری نسبت به سالهای قبل دارند.

 


یک کار‌شناس ارشد اقتصاد از دیگر مخاطبان ما درباره بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت و نکته‌ای که وی گوشزد کرد بسیار جالب بود چرا که معتقد بود چیزی که امسال جلب توجه می‌کند غرفه‌های بزرگ‌تر و پررنگ و لعاب‌تر مطبوعات و خبرگزاری‌های دولتی است در حالی که برخی از نشریات غرفه‌های ضعیف و با دکوری ساده را دارا هستند.

 


همچنین یک محقق و پژوهشگر که البته از جانبازان دفاع مقدس نیز بود در اظهاراتی تند بیان کرد "نمایشگاه امسال شاکله عقاید مذهبی را به طور کامل زیر پا گذاشته است و این حتی در پوشش برخی غرفه داران نیز مشهود بوده است."

 

وی بیان کرد: در یکی از غرفه‌ها بودم که با تشویق هورا و سروصدای که در شأن و در خورد مملکت اسلامی و به خصوص در ماه محرم نبود مجبوربه ترک غرفه شدم و متاسفانه تشویق کننده اصلی یکی از مجریان معروف صداو سیما بوده است.

 


ایشان معتقد بود چرا خوشحالی و تجمع برخی اتباع با واکنش انجام می‌شود در حالی که دست و هورای جوانان وطن خودمان با مانع تراشی روبه رو نمی‌شود.

 


وی در پندی سیاسی بیان کرد" از این منکر‌ها خیلی اتفاق می‌افتد اما انگار کسی دلسوز نیست."

 

با گشتی در نمایشگاه پرحاشیه در ششمین روز متوجه شدیم که غرفه خط خطی اقدام به نصب دست نوشته‌ای باعنوان "لطفا در این محل عکس بگیرید و تا شبکه‌های اجتماعی فیلتر نشده است آن را با دوستان خود به اشتراک گذارید." گذاشته است.

 

و در گوشه‌ای دیگر پخش کلیپ سخنرانی "محمد خاتمی" در غرفه انصاف نیوز جلب توجه می‌کرد.

 

این در حالیست که عصر امروز بزرگترین نشست بیستمین نمایشگاه مطبوعات به میزبانی خبرگزاری‌های دانشجو، فارس، مهر، تسنیم و دانشجو با حضور "مهدی محمدی" و "پرویز امینی" و با موضوع بررسی مذاکرات هسته‌ای توافق خوب یا بد برگزار شد.

 

برخی از محوری ترین صحبت‌ها بر این اساس است:

 

پرویز امینی:

 

تلاش اصلی دولت بر اساس توافق در مذاکرات است.


- یکی از چالش‌های ما و غرب به نحوی بود که از چالش به تفاهم پیش برویم.

 

- دولت یازدهم در شرایطی در کشور ما از آرای عمومی برخوردار است که مهم‌ترین شعار خود را حل مسئله هسته‌ای عنوان کرده بود.


- اگردولت بخواهد کارآمد جلوه کند و فرصت بسط سیاسی وتداوم قدرت داشته باشد ناچار است در مسئله هسته‌ای به توافق برسد و هر گونه عدم توافق به معنای شکست دولت خواهد بود.


- برای دولت توافق اصالت دارد نه محتوای توافق و برای دولت توافق خوب، یعنی خود توافق و توافق بد یعنی عدم توافق.


- شرایط فعلی اجتماعی ما به توافق و عدم توافق شرطی شده است.

 

مهدی محمدی:

 

- ما هم خواهان توافق هستیم نه هر توافقی بلکه یک توافق خوب.


- از لحاظ منطقه‌ای در موقعیتی هستیم که شرایط آمریکا برای بسط فشار به ایران مناسب نیست چرا که درحوزه‌ها ژئوپلوتیک دچار بحران می‌شود.


- آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که فشار خود را از حد معناداری بیشتر کنند.


- ما به لحاظ فنی می‌توانیم وارد بده بستان بشویم و تاریخ پرونده هسته‌ای ایران مقدمات لازم را برای فهمیدن خطوط قرمز برای طرف مقابل فراهم کرده است.


- اسرائیلی‌ها دورغ می گویند و هیچ راهی جز پذیرش اصل غنی سازی ندارند.


- مبانی که شرایط فعلی بر آن استوار شده به زحمت یک توافق خوب حاصل می‌شود.


- به لحاظ فنی توافق امروز ما توافقی است که بر پایه توافق ژنو استوار شده است.


- مبنای توافق ژنو به سبب اهداف و... کشوری بود که حق ندارد از حقوق‌ام پی تی برخوردار شود.


- شاخص در توافق نامه ژنو حقوق ایران تطبق‌ "ان پی تی" نیست شاخص در توافق ژنو این است که تیم مذاکره کننده پذیرفته است ایران تا اطلاع ثانوی از حقوق خود محروم باشد.


- با وضعیت فعلی به سمت توافق خوب حرکت نمی‌کنیم و شرط توافق خوب کنار گذاشتن توافقنامه ژنو است.


- استوار کردن توافق برروی توافقنامه ژنو متوازن نخواهد بود.

 

البته ششمین روز نمایشگاه مطبوعات به همین جا خلاصه نشد و حاشیه‌های دیگری هم وجود داشت.

 

تعدادی از شاکیان پرونده "پروژه زیتون" با تجمع در مقابل درب شبستان مصلی خواستار رسیدگی مسئولان به موضوع شکایتشان شده‌اند.

 

از سویی دیگر فیض‌الله عرب سرخی سیاستمدار اصلاح طلب  که البته در جریان فتنه 88 هم دستگیر شده بود، در مصاحبه‌ای در بیستمین نمایشگاه گفته بود: دولت در رابطه به رفع حصر تلاش خود را انجام داده است ولی تنها دولت نیست. یک مجموعه در این موضوع تصمیم گیرنده هستند و به نظر من حصر خانگی چیز بلا موضوعی است چراکه انتخابات 92 همه چیز را محقق کرد.

 

ابراهیم بزدی از فعالان سیاسی نیز دیگر میهمان امروز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بود.

 

همچنین مرتضی طلائی عضو شورای شهر تهران نیز از غرفه "خبرگزاری دانشجو" در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد و با خبرنگاران ما به گفتگو نشست.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری نیز از غرفه "خبرگزاری دانشجو" در بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد.

 

البته دکتر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و و اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی هم ضمن بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از غرفه "خبرگزاری دانشجو" بازدید کرده و به گفتگویی صمیمانه با مسئولان این خبرگزاری پرداختند.

 

پس از آن محمد پورکیانی، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم و سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی  هم از غرفه "خبرگزاری دانشجو" در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کردند.

 

وی در خصوص بودجه فدراسیون ورزش های دانشگاهی، حضور کاروان دانشجویان ایران در یونیورسیاد و تعامل سایر فدراسیون های ورزشی با یان فدراسیون صحبت کرد.

 

البته عصر امروز هم نشست تخصصی و مشترک خبرگزاری‌های دانشجو، تسنیم، فارس، نسیم با موضوع "زوایای پنهان پرونده کرسنت" با حضور الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی در غرفه خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

 

اسدالله بادامچیان قائم مقام دبیر کل موتلفه اسلامی نیز از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و البته غرفه خبرگزاری دانشجو بود.

 

و انگار ساعت‌های پایانی نمایشگاه هم حاشیه‌های پر رنگ تر از حاشیه تمام نشده بود چراکه شنیده شد فرد مجهول‌الهویه‌ای به همراه یک گالن 3 لیتری بنزین در حال تردد در محیط نمایشگاه دستگیر شده بود.

 

به هرحال نمایشگاه مطبوعات شاهد حضور چهره‌های مختلفی بود و البته تقارن روزهای پایانی با تعطیلات آخر هفته حتی افراد غیر مرتبط با مطبوعات را هم به نمایشگاه کشانده بود اما این در حالی بود برخی افراد از تخصصی شدن نمایشگاه مطبوعات گله مند بودند هر چند که مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای چنین برداشتی نداشتند چراکه برگزاری نشست‌های تخصصی و پرسش و پاسخ عامه مردم با سیاسی‌ها و حتی ورزش‌ها و فرهنگی‌ها چیزی جز این امر را به اثبات می‌رساند.

 

جمعه روز پایانی و اختتامیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها است.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها