کد خبر: ۲۷۱۷۶۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۲۹ آبان ۱۳۹۳
دومين روز مذاکرات وين در پايتخت باراني اتريش درحالي به پايان رسيد که رسانه هاي مطرح دنيا از سخت تر شدن مواضع آمريکايي ها و نيز وجود اختلافات شديد ميان دو طرف خبردادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خراسان، مذاکرات وين از روز سه شنبه با حضور تيم هسته اي ايران و برخي اعضاي 1+5 در وين آغاز شده است اما بي بي سي ديروز گزارش داد که به دليل اختلاف هايي که وجود دارد ممکن است دليلي براي نشست 1+5 و ايران وجود نداشته باشد. اين درحالي است که ديروز ديدارهاي 2 و 3 جانبه اي ميان ايران با طرف هاي آمريکايي، آلماني، روسي، فرانسوي و انگليسي برگزار شد. پيشتر محمد جواد ظريف وزيرخارجه کشورمان گفته بود که ايران پيشنهادهاي زيادي براي اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته اي اش ارائه کرده و طرف مقابل بايد اراده سياسي براي اتخاذ تصميم داشته باشد.

اين روزها حدود 300 خبرنگار و تصوير بردار در وين حضور دارند تا گزارشگر اتفاقات مذاکرات باشند و در انتظار بلند شدن دود سفيد از هتل کوبورگ وين هستند. شنيده ها از محل مذاکرات نيز حاکي است که رسانه هاي نزديک به آمريکا، معتقدند اگر مذاکرات شکست بخورد آمريکايي ها مقصر هستند. بي بي سي نيز شب گذشته از وين گزارش داد که آمريکايي ها مواضع خود در مذاکرات را سرسختانه تر کرده اند. همزمان خبرگزاري ژاپني کيودو نيز نوشت که اميد چنداني به موفقيت مذاکرات وين ندارد: «هنوز اختلاف بابت مباحث اصلي بين طرفين درگير مشاهده مي شود.» در عين حال و در اين فضاي ترديد و بي خبري يکي از گزينه هاي مطرح شده از سوي غربيها ، تمديد مذاکرات است اما فارس از وين گزارش داده که يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده ايراني در مذاکرات وين، به خبرگزاري ريانووستي روسيه گفته است که ايران به دنبال تمديد مذاکرات نيست. به گزارش ايرنا مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان تنها يک خبر از مذاکرات را به ميان خبرنگاران در وين آورد و گفت که فضاي مذاکرات جدي است و گروه هاي کارشناسي از زمانبندي موجود استفاده مي کنند. وي با بيان اينکه مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان در جريان است، خاطرنشان کرد: اخبار و مطالب متعددي که در برخي تحليل ها ديده شده فاقد صحت است. افخم همچنين عنوان کرد: در نشست معاونان و نشست هاي کارشناسي جزئيات در حال مرور و دسته بندي است.

گاردين : 95درصد کار تمام شده است

با اين حال به گزارش ديپلماسي ايراني، روزنامه گاردين انگليس به صورتي خوش بينانه نسبت به مذاکرات، در گزارشي نوشته که ايران، آمريکا و قدرتهاي جهاني که در وين درحال مذاکره هستند به يک توافق تاريخي و جامع که مي تواند به يک موضوع 12 ساله پايان دهد نزديک هستند. گاردين به نقل از ديپلمات هايي که معرفي نکرده نوشت که 95 درصد کار تمام شده است و اکنون منتظر تصميمات پايتختهاي ملي درباره ظرفيت غني سازي ايران طي چند سال آينده و ترتيباتي که تحريمهاي ايران برداشته شود هستند.

فرانسه مخالف امتياز دادن به ايران است

اين روزنامه انگليسي افزود: در ميان گروه ۱+۵ نيز اختلافاتي وجود دارد و فرانسه بيشتر از ساير قدرتها مخالف امتياز دادن بيشتر به ايران است. بازار نشان دادن چراغ سبز به ايران نيز در اين اثنا داغ شده آن چنان که سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه اعلام کرد : با حل و فصل موضوع هسته اي ايران مساله پيوستن ايران به کشورهاي عضو شانگهاي بسيار به واقعيت نزديک شده است.

لغو سفر کري به وين

همچنين خبرهاي ديگر حاکي از سفر دوره اي جان کري وزيرخارجه آمريکا به کشورهاي عضو ۱+۵ و ديدار با وزراي خارجه کشورهاي ديگر با موضوع مذاکرات هسته اي است. به گزارش فارس کري که به لندن سفر کرده، روز سه شنبه پس از ديدار با «فيليپ هاموند» همتاي انگليسي خود گفت : گفت وگوهاي خوبي در مورد مسائل مختلف از جمله پرونده هسته اي ايران داشته و با هدف کمک به مذاکرات، به زودي به وين سفر و به گفت وگوها مي پيوندد.

با اين حال جن ساکي سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از لغو سفر کري به وين تا اطلاع ثانوي خبرداد. نکته جالب حضور کري درلندن ملاقات با برخي ديگر از وزراي خارجه از جمله عمان، مصر و امارات بود ضمن اينکه قرار است به زودي با وزراي خارجه فرانسه و عربستان نيز ديدارهايي داشته باشد . از سوي ديگر ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه گفت : وزير خارجه روسيه تنها در صورتي به محل برگزاري دور تازه مذاکرات هسته اي سفر مي کند که گفت وگوها شاهد پيشرفت باشد و برخي از خبرنگاران آلماني در وين از سفر وزير خارجه آلمان به اتريش در يکشنبه شب خبر مي دهند اما نماينده فرانسه در گروه ١+٥ درباره حضور يا عدم حضور فابيوس در وين براي شرکت در دهمين دور مذاکرات جامع هسته اي توضيحي نداد.به گزارش فارس، روزنامه «وال استريت ژورنال» در گزارشي نوشته است که لغو تحريم هاي شوراي امنيت مشروعيت تحريم هاي يکجانبه را از بين مي برد و به همين جهت آمريکا نبايد با لغو اين تحريم ها در مرحله اول توافق، موافقت کند. اين روزنامه همچنين نوشته است که بر اساس توافق ژنو آمريکا تنها ملزم به لغو تحريم هاي مرتبط با مسئله هسته اي است، اما اغلب تحريم هاي وضع شده، به چند دليل و نه فقط به دليل مسئله هسته اي، عليه ايران اعمال شده اند.از سوي ديگر نشريه آمريکايي ويکلي استاندارد در خلال روزهاي نزديک به ضرب الاجل 24 نوامبر به مقاله اي در خصوص ميزان تأثير تحريم هاي آمريکايي بر اقتصاد ايران پرداخته و با اشاره به تزئيني بودن تحريم ها، اقدام براي اعمال تحريم هاي سنگين تر پس از شکست احتمالي مذاکرات را نيز عملي کماکان بي فايده دانسته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها