کد خبر: ۲۷۵۰۹
زمان انتشار: ۱۹:۵۵     ۳۰ آبان ۱۳۹۰
مستغاثی از شمقدری پرسید "گزارش یک جشن مساله دار است یا نه؟" که شمقدری از او خواست به خاطر عدم حضور حاتمی کیا در این برنامه صحبتی در این باره صورت نگیرد. مستغاثی اما ادامه داد: جشنواره فجر نام انقلاب را یدک می کشد آیا این جشنواره نباید با آرمانهای انقلاب همسو باشد!؟ در جشنواره سال گذشته 70 درصد فیلم ها برخلاف جهت انقلاب و مروج لاابالی گری سکولاریزم و ... بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شبستان، جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در ابتدای برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 که به موضوع "بررسی سینمای انقلاب اسلامی" اختصاص داشت در پاسخ به این پرسش که چرا سینمای ایران با گذشت بیش از سی سال هنوز در جهت اهداف انقلاب قرار نگرفته گفت: سینمای ایران پس از انقلاب آن طور که باید، با آرمان های جامعه همراه نشد؛ گرچه برخی فیلمسازان ما نیز اساساً به دنبال حرکت در خلاف جهت انقلاب بوده اند که همواره نیز مورد حمایت قرار گرفتند و ساده ترین این حمایت ها کسب جایزه در جشنواره های جهانی بود.

وی ادامه داد: البته این یک موضوع کلی نیست و فیلمسازان نیز هستند که از جشنواره های جهانی جایزه بردند و معنویت گرایی و اخلاق که از مولفه های انقلاب است را در فیلمهای خود مطرح کرده اند.

وی همچنین درباره اینکه چرا مراحل مختلف ممیزی ارشاد جلوی ساخته شدن فیلم های مخالف جهت انقلاب را نمی گیرد گفت: به زعم من نزدیک به سی سال بود که از این گونه فیلمها حمایت می شد و هنر معاونت سینمایی جدید این است که تلاش کرد این جریان را تضعیف کند.

تفکر انقلاب از همان ابتدا وارد سینمای ایران نشد

در ادامه این میزگرد سعید مستغاثی درباره سخنان شمقدری گفت: بخشی از صحبتهای آقای شمقدری درست است؛ چرا که سینما اساساً با هدف ورود تجدد و اسلام زدایی وارد ایران شد. پیش از انقلاب دو گونه سینمای مبتذل (فیلم فارسی) و روشنفکری (موج نو) وجود داشت که یا از سوی کانون های ماسونی حمایت می شد و یا از سوی فرح پهلوی. پس از انقلاب دست کانون های ماسونی از سینمای ایران کوتاه شد اما آن روحیه همچنان باقی ماند. از سوی دیگر تحلیل نادرست از سینمای پیش از انقلاب موجب این تلقی شد که موج نو سینمای مطلوب انقلاب اسلامی است. بنابراین می توان گفت: تفکر انقلاب از همان ابتدا وارد سینمای ایران نشد.

 
وی ادامه داد: در دوره اصلاحات سینمای ما به ورطه ابتذال بیشتری چرخید و با نوع قانونگذاری به جای بهبود سینمای ایران سیر نزولی آن رقم خورد به طوریکه در سال 82 و 83 کمترین استقبال از سینما و بیشترین فیلمهای مبتذل را شاهد بودیم.

 "اخراجی ها" فقط سه میلیون تماشاگر داشت

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه وضعیت سینما به کلی نسبت به گذشته تغییر کرده افزود: دو سه دهه قبل تنها راه فیلم دیدن خرید بلیط سینما بود چرا که در آن زمان ویدئو نیز ممنوع بود اما امروز با گسترش شبکه های ماهواره ای و دسترسی آسان مردم به فیلمها روبرو هستیم، تا جایی که "اخراجی ها" که پرفروش ترین فیلم ما بوده تنها 3 میلیون نفر تماشاگر داشت و این در مقابل جمعیت ما قابل توجه نیست.

شمقدری ادامه داد: برای جشنواره سی ام فجر چندین بار اعلام کردیم از فیلم نامه های مرتبط با انقلاب حمایت می کنیم اما دریغ از یک فیلمنامه.

وی تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه در آینده نسلی داشته باشیم که علاوه بر آگاهی از تکنیک سینما، به ارمان های انقلاب نیز پایبند باشد.

سینمای ایران اتاق فکر می خواهد

سعید مستغاثی اما گفت: مشکل ما این است که همچون آمریکا در سینما اتاق فکر نداریم اتاق فکری که ایده ها از آن بیرون بیاید و بعد به داستان و فیلم نامه تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما نباید به عنوان یک ناظر منتظر بمانیم این اتاق فکرها باید در معاونت سینمایی به وجود بیاید.

شمقدری با پذیرش این نکته گفت: ارتباط با نخبگان یک ضرورت قطعی و مورد تاکید رهبری انقلاب است. معاونت سینمایی ارتباط خود با حوزه و دانشگاه را افزایش داد اما نیازمند متقابل نخبگان هستیم.

می خواستیم ماهیت سینمای ایران را بیرون بریزیم/ مثل معاونت سینمایی قبلی نیستیم

بخش بعدی این گفتگو به بررسی عملکرد معاونت سینمایی خصوصاً در جشنواره 29 فجر اختصاص داشت که شمقدری در این باره توضیح داد: در دوره گذشته فیلم فجر می خواستیم ماهیت سینمای ایران را بیرون بریزیم که البته آسیبهای زیادی برای شخص خود من داشت اما تصمیم گرفتیم سیاست قبلی را که آشغال را زیر فرش می کرد و ویترین خوب از سینمای ایران برای مسئولان کشور می ساخت را کنار بگذاریم و آنچه در سینمای ایران اتفاق می افتد را عرضه کنیم.

مستغاثی با انتقاد از بیست و نهمین فیلم فجر گفت: در دوره اخیر جشنواره زخم آنچنان باز شد که بیماری به باقی بدن سرایت کرد. فضای بی اعتمادی بین معاونت سینمایی و نخبگان انقلابی ناشی از این شیوه برگزاری جشنواره فجر است.

سینمای ایران در اتوبان رسیدن به سینمای انقلاب است

در این بخش از گفتگو حبیب الله کاسه ساز با حضور روی خط تلفن گفتگوی خبری گفت: امام در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا با آن همه اشتغال و مسائل مهم می گویند «ما با سینما مخالف نیستم با فحشا مخالفیم» و خط مشی سینما در نظام جمهوری اسلامی را مشخص می کنند، اما اینکه تا حد بتوانیم انقلاب را در سینما محقق کنیم پرسش دیگری است. به نظر می رسد سینمای ایران خصوصاً در دوره معاونت شمقدری در اتوبان رسیدن به سینمای انقلاب است اما مسیر خیلی طولانی است.

راه نجات سینمای ایران همسوشدن با آرمان های انقلاب است

جدل میان شمقدری و مستغاثی با پایان یافتن سخنان کاسه ساز بار دیگر ادامه یافت. شمقدری با تاکید بر اینکه در جشنواره فجر به کسی باج نداده گفت: من اگر اهل باج دادن بودم به خانه سینما باج می دادم و این همه مشکلات برایم به وجود نمی آمد. من در مورد سینمای ایران افقی دارم راه نجات سینمای ایران یک چیز است اینکه با آرمانهای انقلاب همسو شود.

معاون سینمایی ادامه داد: اگر به دوره های قبل بازگردید فارابی و مرکز گسترش یا از فیلمهای خنثی و یا فیلمهای مساله دار حمایت می کردند اما ما این روند را متوقف کردیم.

 70درصد فیلم های جشنواره برخلاف جهت انقلاب بود

در این میانه مستغاثی از شمقدری پرسید "گزارش یک جشن مساله دار است یا نه؟" که شمقدری از او خواست به خاطر عدم حضور حاتمی کیا در این برنامه صحبتی در این باره صورت نگیرد. مستغاثی اما ادامه داد: جشنواره فجر نام انقلاب را یدک می کشد آیا این جشنواره نباید با آرمانهای انقلاب همسو باشد!؟ در جشنواره سال گذشته 70 درصد فیلم ها برخلاف جهت انقلاب و مروج لاابالی گری سکولاریزم و ... بود.

آمارها از موفقیت معاونت سینمایی خبر می دهد

بخش پایان این برنامه به دفاع شمقدری از عملکرد معاونت سینمایی اختصاص یافت که وی با رد سخنان مستغاثی گفت: همه آمارها نشان دهنده بهبود کیفی فیلمها در سال های گذشته و موفقیت معاونت سینمایی در آشتی دادن دوباره مردم و سینماست.

وی ادامه داد: اگر قبول کنیم که جمهوری اسلامی برای امروز جهان حرفهایی برای گفتن دارد باید سینما را از دایره تنگ کشور خودمان خارج کنیم و جهانی سازیم.

شقمدری تصریح کرد: اتفاق خوبی در حال رخ دادن است که نشانه های آن را در آینده به نظاره خواهیم نشست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها