کد خبر: ۲۷۵۲۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۱ آذر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن  امروز، یک هفته از آغاز خیزش سیاهان آمریکا علیه تبعیض نژادی حاکم بر این کشور می‌گذرد. یک شورش طبقاتی بی‌سابقه در تاریخ معاصر آمریکا که اگر چه با فاصله گرفتن از شب نخست اعتراضات در پی اعلام برائت افسر سفیدپوست قاتل مایکل براون، نوجوان بی‌گناه سیاهپوست از شدت آن کاسته شده اما در سراسر ایالات متحده گسترش یافته و از شهر فرگوسن در ایالت میسوری بسیار فراتر رفته است. این شورش نه تنها یک بخش مهم (دست‌کم یک پنجم) جامعه آمریکا را به مبارزه با بی‌عدالتی حقوقی و اقتصادی موجود واداشته، بلکه برای نخستین بار طی 150 سال اخیر، مخالفان حاکمیت را صاحب یک پایگاه کاملا مشخص اجتماعی (جامعه سیاهان، رنگین‌پوستان و دورگه‌ها) ساخته و شکافی عمیق را در جامعه بشدت طبقاتی آمریکا موجب شده است. همچنین برای نخستین بار پس از جنگ‌های داخلی آمریکا که به بهانه لغو برده‌داری سیاهان برپا شد، بسیاری از سفیدپوستان در قالب جنبش‌های مدنی و اعتراضی به حمایت از شورش طبقاتی سیاهان برخاسته‌اند. در فاصله 9 آگوست 2013 که مایکل براون بی‌دفاع بی‌هیچ اتهامی با شلیک چندین گلوله به سرش توسط دارن ویلسون افسر فدرال سنت‌لوئیس به قتل رسید تا اول دسامبر (دیروز) که شورش‌ها به خونخواهی او حالا یک هفته به درازا کشیده است، آمریکایی که می‌شناختیم ظرف کمی بیشتر از 3 ماه به کلی عوض و از کشوری جنگ‌افروز به کشوری جنگ‌زده بدل شد. در این فاصله بیش از 30 ایالت از 51 ایالت آمریکا دست‌کم برای چند ساعت وضعیت فوق‌العاده را از نزدیک لمس کردند و ایالت‌هایی مثل میسوری، نیویورک و کالیفرنیا شاهد رویارویی نیروهای نظامی (و نه انتظامی) و شهروندان بودند.

   جلسه اضطراری اوباما
این وضعیت دولت اوباما را از همه لحاظ بی‌اعتبار کرد و دموکرات‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌شان را که حمایت رنگین‌پوستان و مهاجران بود از دست دادند. همچنین کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان فرصت یافته است به بهانه رشد خطرناک اقلیت‌های نژادی، از قدرت خود برای مقابله با اختیارات قانونی و تامین بودجه از سوی رئیس‌جمهور برای برخی طرح‌های سیاسی که قولش را داده بود استفاده کند. اوباما مجبور شد دیروز نشست‌هایی اضطراری را درباره پیامدهای قیام فرگوسن برگزار کند. به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ‌سفید اعلام کرده اوباما، قصد دارد با رهبران حقوق مدنی جوان درباره چالش ناشی از عدم اعتماد میان پلیس و رنگین‌پوست‌ها گفت‌وگو کند. او همچنین به دنبال تمرکز دولت بر مساله بررسی برنامه‌های فدرال در تامین تجهیزات نظامی برای پلیس در پی چگونگی واکنش ماموران پلیس به اعتراضات اخیر از زمان قتل مایکل براون در نهم آگوست است.

محرومیت افسر قاتل از حقوق
عقب‌نشینی‌های حاکمیت آمریکا در مقابل خیزش یک هفته‌ای اخیر به‌طور متوالی ادامه دارد. روز یکشنبه به فاصله 24 ساعت از استعفای دارن ویلسون از کار در پلیس سنت‌لوئیس، شهردار فرگوسن اعلام کرد این افسر پلیس قاتل هیچ پول یا منفعتی دریافت نمی‌کند. همچنین 5 تن از بازیکنان سیاهپوست تیم راگبی سنت‌لوئیس نیز به نشانه حمایت از معترضان به حکم هیات منصفه در تبرئه دارن ویلسون از قتل براون، پیش از بازی دست‌هایشان را به نشانه تسلیم بالا بردند. پیش‌تر شاهدان گفته بودند براون 18‌ساله در مواجهه با ویلسون دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود اما این افسر پلیس به وی شلیک کرد. پدر روحانی منطقه پورتلند ایالت اورگان نیز در جریان یک مراسم موعظه به مردم تاکید کرد برای برقراری عدالت به مبارزه ادامه دهند. وی همچنین تصمیم هیات منصفه دادگاه را محکوم و باراک اوباما و اعضای کنگره را به رفتن به فرگوسن تشویق کرد. به گزارش ایسنا، وزارت دادگستری آمریکا نیز تحقیقات خود را درباره احتمال نقض حقوق مدنی که به متهم شدن ویلسون منجر می‌شود، انجام می‌دهد. همچنین تحقیقات گسترده‌ای هم در دپارتمان پلیس فرگوسن در حال انجام است. سقوط استانداردهای کنترل امنیت در ایالات متحده یکی از نتایج طبیعی مشغول شدن دستگاه‌های تامینی این کشور به شورش‌های اخیر است به طوری که گروه‌های تروریستی به دنبال بهره‌برداری از این فرصت هستند. در این رابطه تهدید ناشی از وجود بمب در فرودگاه جان‌اف کندی نیویورک موجب شد نیروهای امداد و امنیتی در فرودگاه مستقر شوند. به گزارش راشاتودی، فرودگاه جان‌اف کندی به دلیل اخطار وجود احتمالی بمب، در آماده‌باش کامل قرار دارد البته هواپیمای مذکور در فرودگاه به زمین نشست و پس از خروج مسافران، یگان خنثی‌سازی بمب مشغول جست‌وجوی هواپیما شد.

مردم آمریکا دیگر خسته شده‌اند
یک استاد جرم‌شناسی آمریکایی با اشاره به وقایع فرگوسن و تظاهرات گسترده پس از آن در شهرهای مختلف این کشور تأکید کرد این سلسله حوادث ناشی از نارضایتی گسترده رنگین‌پوستان در تداوم رویه‌های نژادپرستانه و ناراحتی شدید مردم از عدم تغییر شرایط در دوران زمامداری اوباماست. به گفته وی، اوباما در موقعیتی قرار ندارد که بتواند اقدامات خاصی را درباره مسائلی همچون روابط نژادی اتخاذ کند. «نورمن وایت» استاد سیاهپوست دانشگاه سن‌لوئیس در ایالت میسوری آمریکا دیروز به تسنیم گفت: «باید توجه کرد که مردم خسته هستند، واقعا خسته شده‌اند، زیرا همانند آنچه پیش‌تر در آفریقای جنوبی وجود داشته است، مردم تنها به خاطر عللی واهی همچون راه رفتن در خیابان‌ها، نشستن در کنار خیابان، درآوردن کفش‌ها و... بازجویی و بازخواست می‌شوند. در نتیجه آنچه شما از وضعیت جاری در این کشور مشاهده می‌کنید، این است که مردم می‌گویند «این وضعیت دیگر بس است. آنچه واقعیت دارد این است که ابراز همبستگی‌ها تنها در آمریکا جریان ندارد، بلکه در دیگر نقاط جهان همچون لندن، پاریس، برلین و حتی شهرهای مختلف کانادا شاهد حرکت‌هایی در اعلام همبستگی با فرگوسن هستیم».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها