کد خبر: ۲۷۷۴۳۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۱۹ آذر ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «تابناک»، گرت پورتر، تحلیلگر و روزنامه نگار آمریکایی که به دلیل افشاگری های خود درباره رویکردهای غرب در قبال برنامه هسته ای ایران مشهور است، در جدیدترین مطلب خود به بررسی این موضوع پرداخته که چرا بر خلاف ادعاهای پیشین آژانس درباره وجود مرکزی برای آزمایش های هسته ای در مریوان، این نهاد اکنون تمایلی به اعزام بازرسان خود به منطقه مذکور ندارد

. پوتر اشاره می کند که آژانس از ماه ها پیش از این موضوع شکایت می کرد که ایران اطلاعات و دسترسی های لازم را برای روشن کردن اتهامات موجود درباره آزمایش های هسته ای در اختیارش نگذاشته است. با این حال، واکنش آژانس به پیشنهاد ایران برای بازدید از مریوان و همچنین تاریخچه این موضوع به طور کلی، بیانگر آن است که این نهاد تمایلی برای وارد شدن به موضوع ندارد. آژانس در گزارش نوامبر 2011 خود مدعی شده بود بر اساس اطلاعاتی که «یک دولت عضو» در اختیارش گذاشته، ایران آزمایش های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که در آن از تکنیکی که به طور معمول در برخی ابزارهای انفجاری استفاده می شود، بهره برده شده است.

در تحولی مهم در موضوع بررسی «جنبه های نظامی احتمالی» برنامه هسته ای ایران، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس در تاریخ 21 نوامبر سال جاری گفت کشورش آمادگی صدور اجاره دسترسی مدیریت شده آژانس به منطقه مریوان را دارد تا ناصحیح و بی پایه بودن ادعاهای موجود را اثبات کند. وی گفت در صورت بازدید از سایتی که مدنظر آژانس است و در صورتی که چنین آزمایش هایی انجام شده باشد، آثار آن به راحتی قابل کشف است.نجفی اشاره کرد آن «دولت عضو آژانس» که یا آمریکا و یا رژیم اسرائیل است، باید مکان دقیق انجام آزمایش های مورد ادعا را مشخص کند و در غیر این صورت، باید اعتراف کند که با ارائه اطلاعات غلط، آژانس را گمراه کرده است. وی تأکید کرد که در حقیقت، چنین مکانی اصولاً وجود خارجی ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها