کد خبر: ۲۷۷۷۷۰
زمان انتشار: ۲۱:۱۹     ۲۰ آذر ۱۳۹۳
در پی ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام آزمایش‌های مربوط به سلاح هسته‌ای در مریوان، ایران اخیراً به آژانس پیشنهاد بازدید از این منطقه را داد که آژانس آن را رد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: در پی ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام آزمایش‌های مربوط به سلاح هسته‌ای در مریوان، ایران اخیراً به آژانس پیشنهاد بازدید از این منطقه را داد که آژانس در اقدامی عجیب آن را رد کرد.

رویترز گزارش داد که رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس امروز اعلام کرده ایران حاضر  است به آژانس دسترسی مدیریت شده به این منطقه بدهد. وی افزود: ما می خواهیم نشان دهیم که این ادعاها بی اساس است و منتظریم تا این دسترسی را فراهم کنیم.

آژانس در گزارش نوامبر 2011 خود مدعی شده بود، بنا بر اطلاعاتی که «یک دولت عضو» در اختیارش گذاشته، ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که در آن از تکنیکی که به طور معمول در برخی ابزارهای انفجاری استفاده می‌شود، بهره برده شده است.

مدیر روابط عمومی آژانس، سرج گس در پاسخ به ایمیل رویترز گفته است آژانس نگرانی های به خصوصی در اتباط با آزمایش های انفجاری گسترده طی 3 سال اخیر دارد اما پیشنهاد بازدید از مریوان کمکی به بررسی این نگرانی ها نمی کند.

بر اساس اظهارات برخی کارشناسان دلیل اصلی عدم تمایل آژانس به پذیرش این پیشنهاد، در حقیقت این است که «دولت عضو» مورد اشاره این نهاد، هیچ مکان و مرکز مشخصی را که آزمایش‌های ادعایی در آن انجام شده باشد، معرفی نکرده است.

نجفی، نماینده ایران در آژانس در 21 نوامبر سال جاری گفت ایران آمادگی صدور اجاره دسترسی مدیریت شده آژانس به منطقه مریوان را دارد تا ناصحیح و بی‌پایه بودن ادعاهای موجود را اثبات کند. وی گفت در صورت بازدید از سایتی که مدنظر آژانس است و در صورتی که چنین آزمایش‌هایی انجام شده باشد، آثار آن به راحتی قابل کشف است.

نجفی اشاره کرد آن «دولت عضو آژانس» که یا آمریکا و یا رژیم اسرائیل است، باید مکان دقیق انجام آزمایش‌های مورد ادعا را مشخص کند. در غیر این صورت، باید اعتراف کند که با ارائه اطلاعات غلط، آژانس را گمراه کرده است. وی تأکید کرد ‌در حقیقت، چنین مکانی اصولاً وجود خارجی ندارد.

پیش از این نیز مقامات کشورمان تاکید کرده بودند ادعاهای قبلی آژانس درباره دیگر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ساخته و پرداخته برخی سرویس های جاسوسی و امنیتی  است که ادامه این روند باعث بی اعتباری این نهاد مرتبط با سازمان ملل خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها