کد خبر: ۲۸۰۰۴۷
زمان انتشار: ۰۱:۰۷     ۰۲ دی ۱۳۹۳
قیمت نفت از حدود ۱۱۵ دلار در هر بشکه در آگوست گذشته به زیر ۶۰ دلار در اواسط ماه جاری سقوط کرده، این در حالی است که به نظر می رسد برخی کشورها به سمت کاهش تولید نفت قدم بر می دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف،  از جان مک کین، سناتور امریکایی، در مصاحبه با شبکه سی ان ان تصریح کرد: عربستان بیش از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باعث فروپاشی اقتصاد روسیه شده است. او گفت: باید از عربستان سعودی تشکر کنیم که اجازه داد قیمت هر بشکه نفت تا جایی سقوط کند که اقتصاد روسیه را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

این در حالی است که «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان در کنفرانس دو روز پیش (شنبه) در ابوظبی منکر وجود هرگونه توطئه‌ای از سوی این کشور در کاستن از قیمت نفت شد و ادعا کرد که تصمیم عربستان برای کاهش قیمت نفت بر اساس «اقتصاد» بوده است و به دنبال فلج کردن اقتصاد روسیه و ضرر به ایران نیست. نعیمی گفت: سخن گفتن از توطئه عربستان جهت کاهش قیمت نفت به منظور تحقق بخشیدن به اهداف سیاسی خود بی پایه و اساس است. نعیمی تاکید کرد: من مطمئن هستم که قیمت نفت در بازارهای جهانی بهبود خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: کمبود همکاری از سوی کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو در سازمان اوپک تا اندازه ای باعث کاهش قیمت نفت شده است. النعيمی عوامل کاهش بهای نفت به زير ۶۰ دلار برای هر بشکه در بازار جهانی را همکاری نکردن کشورهای اصلی توليدکننده نفت غير عضو اوپک، دادن اطلاعات غلط و بورس بازان دانسته است.

اما الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که این کشور احتمال تولید نفت را در پی مشکلات اقتصادی کنونی کاهش خواهد داد. نواک در این مورد گفت:« در سال ۲۰۱۵، انتظار می‌رود که تولید نفت به ۵۲۵ میلیون تن برسد و در مجموع وزارت نفت روسیه نمی‌خواهد در شرایط اقتصادی کنونی خطر کند؛ شرایطی که ممکن است حجم تولید باز هم کمتر شود.»

وزیر خارجه امارات نیز روز یکشنبه، مصرانه از همه تولید کنندگان نفت جهان خواست که سال آینده تولید خود را افزایش ندهند و گفت، این اقدام به سرعت در قیمت ها ثبات ایجاد خواهد کرد. سهیل بن محمد المزروعی گفت: ما همگان را دعوت می کنیم که با اوپک همراهی کرده و با عدم افزایش تولیدات در سال ۲۰۱۵، برای ثبات و تعادل بازار قدم بردارند. اگر همگان طبق تصمیم اوپک عمل کنند، بازار در زمان اندکی به ثبات خواهد رسید. المزروعی از توليد کنندگان غير عضو اوپک انتقاد کرده و آنها را به مسئوليت ناپذيری متهم کرده است.

اما روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن دیروز در مقاله‌ای به موضوع کاهش عمدی قیمت نفت از سوی برخی کشورهای عرب خلیج فارس پرداخت و نوشت که روزهای سخت این دولت‌ها به خاطر مسئله مذکور کم‌کم آغاز شده و آنها باید منتظر آزمایش سختی در این زمینه باشند. این روزنامه در ادامه می افزاید: کاهش ۵۰ درصد از قیمت نفت در هفته‌های اخیر باعث شده کشورهای عربی سالانه ۳۵۰ میلیارد دلار ضرر کنند و بورس آنها با ضرر ۵۰ میلیارد دلار در سال سقوط کند. امری که منجر به کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها خواهد شد و کشورهای مذکور را وادار می‌کند که به صندوق‌های ذخیره ارزی روی بیاورند.

بر اساس این گزارش کم شدن قیمت نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس را وادار کرده به فکر اجرای راهکارهایی بیفتند تا از هزینه‌های عمومی کم کنند. به عنوان مثال دوبی به فکر افزایش قیمت برق افتاده و کویت به شکل جدی برداشتن یارانه سوختی را دنبال می‌کند و برخی دولت‌ها با یک گام به جلو به فکر تحمیل مالیات بر درآمد هستند.

رای‌الیوم در تحلیل خود به نقل از منابع آگاه در زمینه نفت اعلام می‌کند که اصرار سعودی بر عدم کاهش تولید نفت و کم کردن قیمت آن با هماهنگی واشنگتن و برای انتقام از روسیه و ایران بوده است. انتقام از روسیه به دلیل حمایت از معارضان اوکراین و عقب‌نشینی این کشور از «کریمه»، و انتقام از ایران به دلیل حمایت از سوریه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان.

گفتنی است عربستان سعودی، ایران، عراق، الجزایر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، لیبی و نیجریه از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند. اوپک ماه نوامبر زیر فشار عربستان سعودی با کاهش تولید خود مخالفت کرد و همین موضوع به کاهش بیشتر بهای نفت منجر شده است. روسیه و آمریکا هم از عمده‌ترین تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک هستند که آمریکا در ماه‌های اخیر تولید نفت خود را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها