کد خبر: ۲۸۱۶۹۶
زمان انتشار: ۱۹:۴۷     ۰۸ دی ۱۳۹۳
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از کشف و شناسایی 65 اثر باستانی در بررسی‌های باستان شناسی بخش کردیان شهرستان جهرم در سال جاری خبر داد.
دکتر مصیب امیری گفت: در بررسی‌های باستان‌شناسی انجام شده در بخش کردیان جهرم تعداد 65 اثر شامل پناهگاه و غار، تپه و بناهای تاریخی مسکونی، چهارطاقی، گورستان، آسیاب، کاروانسرا، آب انبار و غیره شناسایی شده است.

امیری قدمت این آثار را از دوره پیش از تاریخ تا عصر پهلوی اول اعلام و خاطرنشان کرد: تنها 8 اثر از این آثار شامل چهارطاقی و آسیاب علویه، آسیاب موسویه، آسیاب قطب‌آباد، خانه تاریخی دهقان، بندبست یوسف آباد، کاروانسرا و آب انبارهای مخک، پیش از این شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و بقیه آثاری است که در بررسی‌های جدید شناسایی شده‌اند.

  امیری گفت: همچنین در این بررسی‌ها 300 قطعه سفال، 14 ابزار سنگی، ظروف شیشه‌ای و دیگر اشیاء بدست آمده است که مطالعه بر روی آنها توسط باستانشناسان ادامه دارد.

سرپرست گروه باستان شناسی بخش کردیان جهرم نیز گفت: این منطقه در موارد اندکی مورد توجه و حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

کمال لطفی نسب اضافه کرد: از جمله نخستین بررسی‌هایی که در این منطقه انجام شده است می‌توان به سفر استین در سال 1934 اشاره کرد که از فیروز آباد به سمت فسا در حرکت بوده و آثاری از جهرم را دیده و شناسایی کرده است.

وی همچنین گفت: لویی واندنبرگ بلژیکی نیز در سال 1961 در این منطقه بوده و چهار طاقی زهرشیر را معرفی کرده و پس از وی در سال 1969 ویلیام سامنر به بررسی در منطقه پرداخته و توانسته است آثاری از یک محوطه پارینه سنگی در جهرم را شناسایی کند.

لطفی‌نسب گفت: سه سال بعد از سامنر و بر اساس یافته‌های وی، مارسلو پیپرنو، پژوهش‌ها و مطالعاتی را انجام داد و آن آثار که مربوط به بخش انتهایی دوره پارینه سنگی بود را معرفی کرد و بعد از سفر سامنر دکتر شییمن در سال 1971 چهار طاقی زهر شیر را مورد بررسی قرار داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها