کد خبر: ۲۸۲۲۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۱۰ دی ۱۳۹۳
خیابان وزرای تهران صبح دیروز شاهد مردان و زنانی بود که می‌توان گفت رگ‌های اقتصادی کشور به‌خصوص در صادرات و واردات به آنها وابسته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ اتاقی‌های تهران برای چهل‌ونهمین بار گردهم آمده بودند تا گزارش تفریغ بودجه را بررسی و آن را به تصویب برسانند. در این نشست که سه ساعت طول کشید و از ساعت 7 صبح آغاز شده بود آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی ریاست جلسه را برعهده داشت. در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، این‌بار علاوه بر مسایل اقتصادی موضوعاتی همچون خشونت در اجتماع مطرح شد و ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت مهمان اتاقی‌ها بود.

 به آمار بانک مرکزی اعتماد کنیم

رییس اتاق بازرگانی تهران در ابتدای این نشست بیان کرد: نمی‌توان در رشد چهار درصدی اقتصاد کشور که به‌تازگی ازسوی بانک مرکزی اعلام شده، تردید کرد. بیشتر این رشد مربوط به صنایعی است که تحت حمایت‌های دولتی قرار داشتند و بخش خصوصی از این نظر تحت‌فشار است.

یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: بانک مرکزی به‌تازگی اعلام کرده که رشد کشور چهار درصد است. این موضوع برای برخی‌ها مورد ابهام است، واقعیت این است ارقامی که ازسوی بانک مرکزی اعلام می‌شود درست است، چون اگر غیر از این فکر کنیم و بخواهیم در آمارهای بانک مرکزی تردید داشته باشیم سنگ‌ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی ادامه داد: این چهار درصد رشد مستند است و نباید در آن شک کرد، اما در ترکیب ارقام و اعداد جای توضیح وجود دارد. ما در بعضی صنایع رشد خوبی داشته‌ایم، حوزه‌هایی مثل خودرو، پتروشیمی و صنایع ساختمانی که مربوط به فعالیت‌های دولت است رشد خوبی داشته، اما در بخش‌هایی که مربوط به صنایع کوچک و متوسط است همچنان مشکل داریم، چراکه واقعیت‌ها و اعداد و ارقام این مساله را نشان می‌دهد که در بخش‌های مختلف اعم از پشتیبانی‌های مالی، صادرات، واردات، نقدینگی و غیره در واحد‌های کوچک و متوسط شرایط مناسبی وجود ندارد.

آل‌اسحاق افزود: من در دیداری که با رییس‌کل و قائم‌مقام بانک مرکزی داشتم درمورد چند و چون نرخ رشد اقتصادی بیش از 4درصد در نیمه اول سال‌جاری سوالاتی پرسیدم و جزییات کامل آن را نیز ازسوی مقامات بانک مرکزی دریافت کردم.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بیشتر واحد‌هایی که رشد داشته‌اند واحد‌هایی بودند که تحت‌حمایت‌های دولتی قرار داشتند و بخش خصوصی از این زاویه تحت‌فشار است.

 تخصیص بهینه منابع بانکی کف خواسته ما از نظام بانکی است

آل‌اسحاق در بخش دوم سخنانش بااشاره به برخی مشکلات نظام بانکی تصریح کرد: نکته مهم دیگر مسایل مربوط به نظام بانکی و انتظارات بخش خصوصی از نظام بانکی است. واقعیت این است که نظام بانکی ما دارای یکسری مشکلات اساسی است.

وی این مشکلات را عدم ‌کفایت سرمایه، مطالبات معوق، ناهماهنگی نرخ سود و نرخ تورم و تنگناهای اعتباری دانست و بیان کرد: برای حل مشکلات نظام بانکی باتوجه به شرایط موجود باید کار تحقیقاتی جدی صورت بگیرد.

وی افزود: حالا که نمی‌خواهیم تحت هیچ شرایطی از بانک مرکزی استقراض کنیم، بهتر است در تخصیص منابع موجود بیشترین دقت را داشته باشیم و این منابع را به مجاری درست هدایت کنیم، تخصیص بهینه منابع بانکی کف خواسته ما از نظام بانکی است.

رییس اتاق تهران با تاکید بر اینکه قبول دارد بانک خود یک بنگاه اقتصادی است، عنوان کرد که بانک نباید وارد رقابت با بخش خصوصی شود و درآمدش را باید از طریق انجام عملیات مالی تامین کند. او از نظام بانکی خواست با تخصیص بهینه منابع خود حداکثر تلاش را برای خلق پول تجاری داشته باشند و از واحدهای تولیدی در کشور پشتیبانی کنند.

 خوانساری موافق و حریری مخالف تفریغ بودجه

در ادامه این نشست و پس از سخنان رییس اتاق بازرگانی تصویب تفریغ بودجه در دستور کار قرار گرفت. حمید حسینی به‌عنوان خزانه‌دار اتاق بازرگانی گزارشی کوتاه از بودجه سال 92 ارایه داد و بیان کرد: در سال 92، 20میلیارد تومان هزینه و 28میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که اتاق بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود درآمد کسب کرد و این رقم را به 47میلیارد تومان رساند. خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران با دفاع از گزارش تفریغ بودجه عنوان کرد: در سال 1392 هزینه‌های اتاق بازرگانی در چارچوب آیین‌نامه‌ها انجام شده است و انحرافی از بودجه اتفاق نیفتاده است.

در ادامه مجیدرضا حریری به‌عنوان مخالف و خوانساری به‌عنوان موافق به ایراد سخنان خود پرداختند. حریری در سخنان خود به نقد گزارش تفریغ بودجه پرداخت و گفت: اعداد و ارقام ارایه شده نشان‌دهنده انحرافات شدید از بودجه تصویب شده است. وی این سوال را مطرح کرد که ما با چالش‌های قانونی روبه‌رو هستیم و اگر ما امروز تفریغ بودجه را تصویب نکنیم چه خواهد شد؟

خوانساری که به‌عنوان موافق صحبت کرد، تاکید داشت که آنچه تفاوت اعداد و ارقام بیان می‌شود جزو همان اختیاراتی است که در زمان تصویب بودجه به هیات‌رییسه داده شده و و هیات‌رییسه درراستای قانون تصویب شده، اقدام کرده است. پس از سخنان موافق و مخالف اکثریت اعضای اتاق بازرگانی تهران با تفریغ بودجه اتاق بازرگانی تهران موافقت کردند.

  فرصت‌ها و چالش‌های روابط تجاری با روسیه

رییس سازمان توسعه تجارت که در نشست اتاقی‌ها حضور پیدا کرده بود، موضوع صحبت خود را بر محور فرصت‌ها و چالش‌های روابط تجاری با روسیه قرار داد. ولی‌الله افخمی‌راد با بیان آمار میزان کالاهای صادراتی و وارداتی جهانی به روسیه و سهم ایران از آن را ارایه داد.

ولی‌الله افخمی‌راد ضمن تاکید بر گسترش روابط تجاری با روسیه در دوره جدید، گفت: گندم، زغال‌سنگ، کاغذ روزنامه و روغن دانه آفتابگردان ازجمله کالاهایی هستند که از روسیه وارد کردیم و کالاهایی چون میوه، کنسرو سبزیجات، فرش، چای و خودرو ازجمله کالاهایی است که به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌آید در دوره جدید نیازمند این هستیم که روابط تجاری‌مان را با روسیه گسترش دهیم و می‌توان این موضوع را در بین مقامات دو کشور دید. از زمانی که بحران اوکراین برای روسیه اتفاق افتاد، این کشور علاقه بیشتری برای ایجاد رابطه خود با ایران نشان داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ارایه آمار و ارقامی درخصوص اقتصاد روسیه پرداخت و گفت: روسیه سعی می‌کند وضعیت خود را در اقتصاد جهانی تثبیت کند. امروز ذخایر ارزی روسیه به حدود 500میلیارد دلار می‌رسد و روسیه در اقتصاد جهانی با 2100میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، رتبه‌ هشتم را دراختیار دارد.

افخمی‌راد اضافه کرد: بحرانی که در روسیه به‌وجود آمده ناشی از اقداماتی است که در اوکراین اتفاق افتاد و باعث تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه شد و نتیجه این اقدامات سقوط ارزش روبل و خروج سرمایه از این کشور شد. برای همین به‌نظر نمی‌رسد روسیه در شرایط فعلی تمایل داشته باشد، روابط خود را با سایر کشور‌ها در حوزه مسایل نظامی انجام دهد و بیشتر علاقه‌مند است که در حوزه روابط اقتصادی وارد شود. همچنین روسیه از زمانی که وارد سازمان تجارت جهانی شد طی چند سال گذشته در حوزه تجارت خارجی رشد داشته است.

وی بااشاره به نهادهای مهم تجاری در روسیه عنوان کرد: وزارت توسعه اقتصادی روسیه متولی تجارت خارجی و وزارت صنایع و تجارت روسیه متولی تجارت داخلی است.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ایتالیا، هلند، چین و آلمان از کشور‌های عمده وارد‌کننده از روسیه هستند و کشور‌های آلمان، امریکا، اوکراین، ایتالیا و چین از کشور‌های عمده صادر‌کننده به روسیه محسوب می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بااشاره به برخی مشکلاتی که برای تجارت با روسیه وجود دارد، اظهار کرد: ازجمله مشکلات تجاری دیگری که با روسیه داریم، مساله‌ حمل‌ونقل دریایی است که باید به شکل منظم‌تری انجام شود. همچنین حمل فله‌یی کالاهای ایرانی به روسیه با مشکل کمبود کانتینر مواجه است و از طرفی هم در نوبت‌دهی به کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه محدودیت وجود دارد. برای همین باید اقداماتی برای حل این مسایل انجام شود.

افخمی‌راد در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: روس‌ها در کار تجارت مثل کشور‌های غربی نیستند و از زمانی که تصمیم می‌گیرند تا کارهای‌شان را عملیاتی کنند، زمان می‌برد.

در پایان سخنان معاون وزیر، عسگراولادی، حاجی‌بابا، نورانی و نجفی‌منش صحبت و سوال‌هایی را مطرح کردند که افخمی‌راد به‌دلیل اینکه باید در جلسه‌یی دیگر حاضر می‌شد، گفت: به تمامی سوال‌ها پاسخ داده می‌شود و جواب کتبی برای پرسشگران ارسال می‌شود.

  اتاق راهی برای مقابله با خشونت اجتماعی بیابد

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی درباره روابط اقتصادی ایران و روسیه تاکید کرد که قسمت عمده‌یی از صادرات ما به‌دلیل تعرفه سنگینی که برای کالاها درنظر می‌گیرند از طریق چهار کشور قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و بلاروس انجام می‌شود و ناچاریم برای این کشورها تعرفه بفرستیم.

اسدلله عسگراولادی ادامه داد: در سال2014 نتوانستیم بیش از 20درصد صادرات‌مان را به روسیه افزایش دهیم. درحالی که قرار بود افزایش 100درصدی داشته باشیم.

در بخش دیگری مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران، به بیان مشکلاتی درخصوص خشونت در محیط کاری و تجربه شخصی خود در محل کار پرداخت و بیان کرد: برای خشونت‌هایی مانند اسیدپاشی و درگیری‌های خیابانی که در جامعه مشاهده می‌کنیم باید به‌صورت جدی راهکاری پیدا کرد.

سخنان او با استقبال اتاقی‌ها روبه‌رو شد و درمورد سخنان وی سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور زنان اظهار داشت: تمام اعضای اتاق باتوجه به مسوولیت اجتماعی که برعهده دارند، می‌توانند برای حل مشکلات مربوط به خشونت در محیط کار ورود کنند. این موضوع در کمیسیون اجتماعی اتاق تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از وزرای مربوطه دعوت به‌عمل خواهد آمد.

آخرین سخنران چهل‌ونهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مرسل صدیق بود که در سخنرانی کوتاه خود به چند مساله پرداخت. او نشست‌های هیات نمایندگان را همانند یک اتاق فکر و اندیشه خواند که از آن باید یک خروجی به‌صورت مشاوره و راهنمایی به سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر یا همان دولت ارسال شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها