کد خبر: ۲۸۲۹۲
زمان انتشار: ۰۶:۴۸     ۰۶ آذر ۱۳۹۰
موافقت ضمنی اعراب با دخالت خارجی درسوریه
وزیر امورخارجه سوریه، اتحادیه عرب را به اقدام برای بین المللی کردن مسأله سوریه، و باز کردن راه دخالتهای خارجی در این کشور متهم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از شبكه العالم : "ولید المعلم" امروز در نامه ای به "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب، گفت: تصمیم اخیر اتحادیه عرب در تاریخ بیست و چهارم نوامبر، فقط به معنای بین المللی کردن اوضاع سوریه، و دخالت در امور داخلی این کشور است.

در این نامه با اشاره به تناقضهای طرح اتحادیه عرب و پیشنهادهای سوریه برای اصلاح آن، آمده است: در بند مقدماتی چهارم طرح شورای وزیران در تاریخ 24/11/2011 بر ضرورت حمایت از جان ملت سوریه و تضمین امنیت و وحدت این کشور و جلوگیری از دخالتهای خارجی تاکید شده است؛ درحالیکه در بند اجرایی پنجم خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، از او درخواست شده است اقدامات لازم را به موجب منشور سازمان ملل متحد اتخاذ کند، امری که بیانگر تشویق دخالتهای خارجی است و نه ممانعت از آن.

ولید المعلم در این نامه تاکید کرده است: برای سوریه روشن نیست که چرا در متن پروتکل بصورت آشکار به موضوع  ضرورت هماهنگی هیأت ناظران عرب و سوریه اشاره نشده است، امری که برای اجرایی شدن فعالیت ناظران ضروری است، و غیرممکن است که این هیأت بتواند بدون هماهنگی با مسئولان سوری مأموریتهای خود را به انجام برساند.

ولید المعلم با اشاره به بند هشتم منشور اتحادیه عرب، مبنی بر ضرورت احترام کشورهای عضو به نظام حکومتی دیگر اعضا، و خودداری از هرگونه اقدام برای تغییر آن نظام، گفت: در طرح اتحادیه عرب در دوحه آمده است که، با توجه به پیشرفتهای ملموس در پایبندی دولت سوریه به تعهدات خود، کمیته وزارتی عربی تماسها و مشورتهای لازم را با دولت و گروه های مخالف سوری برای برگزاری کنفرانس ملی طی 2 هفته انجام داده، و گفت و گوی ملی را بر اساس طرح اتحادیه عرب، برای حل بحران و تشکیل دولت ملی و ورود به مرحله انتقالی برگزار کند.

ولید المعلم ادامه داد: این امر آشکارا بیانگر نقض چارچوب و اصول اتحادیه عرب از سوی شورای وزیران، و دخالت در امور داخلی سوریه و نقض ماده هشتم منشور این اتحادیه است.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین با اشاره به سیاست متناقض اتحادیه عرب در قبال اوضاع سوریه، گفت: پس از توافق درباره طرح دوحه، در هیچکدام از طرح ها و تصمیم های اتحادیه عرب به طرف دیگر که درحال اقدامات خشونت آمیز است، اشاره ای نشده ؛ درحالیکه در بند یک طرح دوحه بر ضرورت توقف همه اقدامات خشونت آمیز از سوی همه طرفها برای حفظ جان شهروندان سوری تاکید شده است.

ولید المعلم خاطرنشان کرد: سوریه بارها بر تلاش خود برای حفظ کار مشترک عربی در چارچوب اتحادیه عرب تاکید کرده، ولی صدور تصمیم اخیر این اتحادیه در تاریخ 24/11/2011 بیانگر چیزی جز موافقت ضمنی با بین المللی کردن اوضاع سوریه، و دخالت خارجی در امور داخلی این کشور نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها