کد خبر: ۲۸۳۹۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۶ دی ۱۳۹۳
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته ای دنبال نکرده و نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598، محمدجواد ظریف که امروز برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس درباره جزئیات مذاکره هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به بهارستان رفته بود، با اغماض نماینده سوال کننده و اعطای فرصت از سوی وی، توانست بدون مشکل مجلس را ترک کند.

به گزارش رجانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان سؤال ملی جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و عده دیگری از وکلای ملت از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این سؤال پیش از این در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، سؤال مذکور برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی موکول شده بود.

کریمی قدوسی: چرا با وجود اینکه از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شدید، مذاکره کردید؟

کریمی قدوسی در بیان جزئیات سؤال خود اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای استراتژی مهمی را مطرح فرمودند، مبنی بر اینکه «ما از مسئولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماتی فعالیت می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم».

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در ادامه نیز صراحتا فرمودند، «ملت بیدار باشد و بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد تا بعضی از تبلیغات‌چی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغات‌چی‌های بی‌مزد و مواجب روی ساده‌لوحی نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند»، مصادیق این مباحث همین روزنامه‌هایی هستند که به عنوان پایگاه کشور در داخل و رسانه‌های ضد انقلاب در خارج در طول سال گذشته انجام دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در طول سال گذشته چهار بیانیه با هزار امضا پیرامون مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند، تصریح کرد: ده‌ها تذکر، بیش از ده‌ها نطق و صد‌ها خطبه توسط ائمه جمعه، هزاران مقاله و ده‌ها همایش پیرامون مسائل هسته‌ای صورت گرفت؛ راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته نیز همانند سایر موارد برای دفاع از حقوق ملت انجام شد.

کریمی قدوسی با تقدیر و تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای در ایران اجماع ملی روی آن وجود دارد به همین دلیل بنده سؤال را چکیده مجددا خدمت آقای ظریف عرض می‌کنم البته باید تأکید کنم که این سؤال به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان رسیده است و قرار شد، سؤالات تجمیع شود.

وی در بیان سؤالات گفت: ‌ چرا با وجود اینکه از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شدید، بار دیگر در نشست اخیر آن را تکرار کردید؟

وی اضافه کرد: در تیر ماه گذشته در مقاله خود در روزنامه لوموند، نوشتید، ما آمده‌ایم تا با کاهش توانمندی‌هایمان، از شما رفع نگرانی کنیم، این برنامه‌ها با مشورت دانشمندان هسته‌ای غیر ایرانی تهیه شده، این مقاله توسط سایت وزارت خارجه کشورمان ترجمه شده و موجود است، چرا اکثر زمان مذاکرات یک سال گذشته متوجه مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ شد و سایر کشورهای ۱+۵ در اولویت دوم بودند؟ چرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مذاکراتی که می‌فرمایید نباید جنایی شود در آن کشور می‌گویید اگر با ما و آن دولت کنار نیایید، ۱۶ ماه دیگر در انتخابات آینده مردم ایران به جریان ضد غربی رای می‌دهند، مگر شما جریان غربی هستید که قرار است جریان ضد غربی سر کار بیاید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان جزئیات سؤال خود از وزیر امور خارجه بیان داشت: چرا تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید و مستمرا در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب گذاشتید؟ چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید؟ چرا در توافق ژنو در‌‌ همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یک طرفه به طرف مقابل دادید؟

کریمی قدوسی اضافه کرد: چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه دیدار با عناصر فتنه داده شد؟ کمیسیون امنیت ملی در این زمینه کمیته ویژه تشکیل داد و گزارش آن به صحن فرستاده شد، تشخیص کمیته با توجه به مستندات این بود که این دیدار با اجازه و چراغ سبز شما صورت گرفته است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در زمینه لغو تحریم‌ها که بیش از ۱۰ ماه از مذاکرات یکساله می‌گذرد، چرا سه چهارم بحث‌ها را به مباحث فنی اختصاص دادید و در انت‌ها به بحث‌های مربوط به تحریم‌ها شدید؟ چرا اینقدر تلاش شد تا صدا و سیما، روزنامه‌ها و رسانه‌های ارزشی درباره اطلاع‌رسانی و تحلیل آنچه در مذاکرات می‌گذرد، خودداری کنند؟ چرا مطرح می‌کنید رهبری در جریان ریز مذاکرات است و مسائل جزئی را می‌دانند در حالی که واقعیت ندارد و ریز واقعیت به مذاکره‌کنندگان واگذار شده است؟ چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول اصلی توافق بود، مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدامی برای مقابله به مثل انجام ندادید؟ چرا می‌گویید این مذاکرات بود که به ملت عزت داد.

ظریف: در مذاکرات، جناحی عمل نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نکرده و نخواهد کرد. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز -سه‌شنبه- با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی نماینده مشهد اظهار داشت: قدرت ایران از عوامل متعدد طبیعی، انسانی، اعتقادی، دفاعی و سیاسی نشأت می‌گیرد که برجسته‌ترین آن فرهنگ استقلال طلبی، عزت مداری، اعتماد به نفس و مقاومت مردم دلاور ایران است که همانا گفتمان اصیل انقلاب، یادگار امام راحل و تأکید مکرر مقام معظم رهبری است. قدرتی که تمام ابزار‌ها و حربه‌ها علیه این ملت دلاور را ناکارآمد کرده است. 

وی ضمن درود فرستادن به روان پاک شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی افزود: در شرایط انتقالی کنونی جهانی که منابع قدرت و نفوذ، چندبعدی و متکثر شده‌اند، برخورداری از این منبع عظیم قدرت معنایی توان و حضور نقش آفرین موثر و جدی در صحنه منطقه‌ای و جهانی را به ایران بخشیده و عجیب نیست که بدخواهان ایران، اسلام و انقلاب با هراس از این توانمندی برای اعمال این قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند. 

وزیر خارجه با اشاره به تهدید انگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: این با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهره‌ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم ایران از طریق تحریم‌های ظالمانه و نامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چند جانبه. 

ظریف با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و با پشتیبانی هوشمندانه از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورود ایران به مذاکرات هسته‌ای را فراهم کردند. این مذاکرات از یکسو چهره‌ای تعامل گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری و در ساختمان تحریم‌ها خلل انداخت. وی ادامه داد: با این ابتکار سیاسی آن‌ها که در کوره ایران هراسی می‌دمیدند و با هدف مهار ایران افراط گرایی و فرقه گرایی را تقویت می‌کردند، اکنون در چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شده‌اند. 

وی گفت: ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه که عامل ثبات و امنیت است. سیاست‌های بصیرانه ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند. 

ظریف ادامه داد: سیاست خارجی توانسته در پی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌ها هر روزه علیه نظام مقدس ایران مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزیی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است. 

وی گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار امسال سفر فرمودند که یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر حاصل نمی‌شود و این واقعیت نشانگر وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی در مجموعه مدیریت یک کشور است. قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک توانستند منافع خود را تامین کنند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به شما اطمینان می‌دهم دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نکرده و نخواهد کرد. بنده کمترین با بیش از سه دهه مطالعه، تجربه و تدریس در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف سیاسی و جناحی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته‌ای بر مبانی فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌‌شود ما از منافع همه مردم دفاع و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم. 

ظریف خاطرنشان کرد: یقین دارم همه برادارن و خواهران در خانه ملت همین هدف را دنبال می‌کنند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در قسمت دوم سخنانش در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی اظهار داشت: یک بار دیگر از کریمی قدوسی و سایر سوال کنندگان تشکر می‌کنم مخصوصا برای موضع ملی در حمایت از تصمیم اجماعی نظام برای ادامه مذاکرات. 

وی گفت: به جای پاسخ به برخی نکات مطروحه از سوی آقای کریمی قدوسی جمله‌ای را از مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر در جمع مجمع عالی بسیج خدمت شما تقدیم کنم. حضرت آقا اینگونه فرمودند و اجازه دهیم قبل از اینکه جمله ایشان را بخوانم بنده و تیم مذاکره کننده همه وام دار لطف و عنایت مقام معظم رهبری و از همه مهم‌تر دعای ایشان برای تیم هستیم و خود را لایق این بزرگواری و لطف و عنایت ایشان نمی‌دانیم. ایشان فرمودند هیات مذاکره کننده ما حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند و ایستادگی می‌کنند و با منطق حرف می‌زنند زیر بار حرف زور نمی‌روند، دارند کار می‌کنند و همه این را توجه داشته باشند، حالا همه جزییات و آنچه را در این گفت‌وگو‌ها می‌گذرد غالبا مردم مطلع نیستند و با جدیت و با منطق با دلسوزی دارند کار می‌کنند و منطقی عمل می‌کنند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بنده و همکاران در وزارت خارجه همواره به دنبال فرصت سازی به منظور تقویت اقتدار ملی بوده‌ایم. سال گذشته که در اینجا حاضر شدم سخنم را با این نکته شروع کردم که ایران اسلامی قدرتمند است. قدرت ایران را باور کنید. من هیچگاه نگفته‌ام این دولت یا دولت قبلی یا دولت قبل‌تر از آن برای ایران اسلامی قدرت آورده است. 

وی افزود: قدرت ما نتیجه منابع مختلف قدرت، لطف خدا و ایمان به خدا، مقاومت مردم و تلاش همه جانبه تمامی ارکان نظام در طول ۳۵ سال است. این را در روز نخست درخواست رای اعتماد گفتم و هیچگاه ادعا نکردم که اقدامات ما برای کشور قدرت و اقتدار آفریده است. 

ظریف گفت: ما توانسته‌ایم موانعی را که بدخواهان برای اعمال این قدرت و اقتدار ایجاد کرده‌اند به لطف خدا با عنایت خدا و اتکار به رای مردم و حمایت مقام معظم رهبری از راه برداشته و تیرشان را به سنگ بزنیم و این اهداف را با توجه به منویات رهبری دنبال کرده‌ایم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نگاه به درون و اتکا به توان مردم، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توانایی دفاعی، حضور موثر، سازنده و نقش آفرین در صحنه منطقه‌ای و جهانی و از همه مهم‌تر انسجام ملی، شالوده اقتدار کشور را تشکیل می‌دهد. 

وزیر خارجه گفت: حفظ عزت این مرز و بوم و مردم و دفاع از منافع مردم و کشور مستلزم مقابله همه جانبه و هوشمندانه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی با تحریم‌هایی است که با هدف به زانو درآوردن این ملت طراحی شده است. 

ظریف افزود: همگان می‌دانند که هدف تحریم‌های ظالمانه، تضعیف و فرسایش توان اقتصادی و ملی و تحمیل هزینه‌های ناروا بر مردم و اقشار آسیب پذیر ماست. به لطف خدا و با درایت مسئولان عالی نظام و در رأس همه مقام معظم رهبری با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آسیب پذیری‌های کشور دربرابر فشار‌ها و نوسانات بین‌المللی کاسته شده و وزارت خارجه به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در مهم‌ترین اولویت برنامه کاری تمام سفارتخانه‌ها و دستگاه‌ها قرار داده است و در این زمینه سهم خود را ایفا کرده و انشاءالله در آینده ایفا می‌کند. 

وی گفت: همزمان در کنار همه این اقدامات به عنوان دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را برعهده دارد با مذاکرات هوشمندانه هسته‌ای از اجرای طرح‌های تصویب شده محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده بود، جلوگیری شد و بخشی از دارایی‌های به ناحق حصر و ضبط شده این مردم مظلوم به کشور بازگردانده شد. 

وزیر خارجه اضافه کرد: به لطف خدا فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریم‌ها برداشته شد و مردم ما امروز در آرامش در فضای اقتصادی و روانی در جامعه زندگی می‌کنند. 

به گفته ظریف فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی فروپاشیده و ساختمان تحریم‌ها متزلزل شده و کشورهای عمده، اقتصادهای بزرگ جهان و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز ایران بستر آماده رشد و توسعه علمی و فناوری در عرصه کار، سرمایه‌گذاری و تولید است. امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمی‌گوید، هیچ عاقلی دیگر از همه ابزار‌ها روی میز است، صحبتی نمی‌کند. بلکه بحث ما و دنیا در مورد زمان و نحوه رفع تحریم‌هاست. 

ظریف ادامه داد: به نظر بنده و هر حقوقدان بیطرف دیگری کلیه تحریم‌ها غیرقانونی‌اند و به ناحق وضع شده‌اند و باید همه برداشته شوند و سیاست ما در مذاکرات پافشاری بر همین نکته است. 

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز طرف‌های مذاکرات ما و سایر بازیگران جهانی این نکته را دریافته‌اند که برای رسیدن به توافق با ملت بزرگ ایران باید همه تحریم‌های ظالمانه رفع شود، چرا که تحریم میوه‌ای جز نفرت و کینه به بار نمی‌آورد و هیچ خللی در عزم راسخ مردم ما برای پیگیری حقوق و دستاوردهای فناوریشان ایجاد نمی‌کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به نمایندگان و ملت بزرگ ایران گفت: امروز در مذاکرات ما به هیچ وجه کسی راجع به اصل غنی سازی صحبت نمی‌کند. این هم در توافق ژنو آمده است و هم در تمامی مذاکرات ما بر خلاف تمامی تحلیل‌هایی که بعد از توافق ژنو انجام شد و بنده و همکارانم در برابر آن به خاطر منافع ملی سکوت کرده و می‌کنیم

کریمی قدوسی: قانع نشدم ولی مصلحت را بر فرصت دادن به ظریف می‌دانم

پس از سخنان آقای ظریف، کریمی قدوسی به نمایندگی از سوال کنندگان اعلام کرد که مقاله آقای وزیر امور خارجه وی را قانع نکرده اما به دلیل شرایط فعلی کشور، از حق خود اغماض می‌کنند.

پس از این اظهارات، رای گیری صورت گرفت و نمایندگان مجلس هم اعلام کردند که نیازی به کارت زرد برای وزیر امور خارجه نیست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها