کد خبر: ۲۸۵۸۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۳ دی ۱۳۹۳
پایگاه کانترپانچ در مقاله ای ضمن اشاره به دعاوی کذب ایالات متحده در مورد منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی، رویکرد آمریکا را موید ترجیح قدرت و سود بر حقوق بشر در آمریکا خوانده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، پایگاه کانترپانچ در تحلیلی به موضوع دیدگاه ایالات متحده آمریکا در خصوص منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته است. اینترپانچ در مقاله خود دعاوی مقامات آمریکایی از روسای جمهور تا اعضای کنگره را ملغمه ای از دروغ های بزرگ و دور از ذهن در مورد اسرائیل و فلسطین خوانده است. دعاوی همچون برخورداری اسرائیل از یک ارتش اخلاقی علی رغم نسل کشی مردان، زنان و کودکان فلسطینی و یا یاد کردن از اسرائیل به عنوان تنها دموکراسی خاورمیانه علی رغم نژادپرستی بنیادین و آشکار آن برخی از دروغ های رایجی است که در اخبار و کنفرانس های آمریکا به کرات تکرار می شود. با این حال این دعاوی نه تنها در خارج از مرزهای آمریکا بلکه در داخل مرزهای آن نیز مورد پذیرش قرار نمی گیرد و همگان به دیده تردید بدان نگاه می کنند.

این پایگاه در میان همه دعاوی کذب آمریکا در مورد منازعه اسرائیل و فلسطین سه مورد را به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین دعاوی مطرح شده در آمریکا بر شمرده است:

۱- امنیت اسرائیل تحت تهدید مداوم است

اگر چه این ادعا، سابقه ای طولانی دارد، اما هر بار که مردم فلسطین خواهان حقوق اولیه خود می شوند، این ادعا تکرار می شود. در تابستان ۲۰۱۴ و در حالی که رژیم اسرائیل از تسلیحات ساخت آمریکا برای کشتن ۲۰۰۰ فلسطینی شامل ۵۰۰ کودک استفاده می کرد، آمریکا حق رژیم اسرائیل برای دفاع از خود را دستاویز توجیه عملکرد خویش قرار داد. ذکر این نکته ضروری است که اقدام اسرائیل تحت قوانین حقوق بین الملل دفاع از خود محسوب نمی شود، چرا که بر طبق این قوانین ملتی که سرزمین آنها به اشغال درآمده است از حقوق کامل برای مقاومت در مقابل اشغال گر برخوردار می باشند. و این برداشت که اشغالگر در حال دفاع از خود در مقابل ملتی است که سرزمینشان را به تصرف در آورده غیرقانونی است. زمانی که آمریکا در حال تصرف عراق بود نیز عملکرد آن تحت عنونا دفاع از خویش طبقه بندی نمی شد. از این نظر عملکرد آمریکا و اسرائیل مشابه است.

در دسامبر ۲۰۱۴ نیز، زمانی که طرح پایان اشغالگری اسرائیل تا سال۲۰۱۷ و به رسمیت شناختن فلسطین مستقل مطرح گشت، آمریکا بار دیگر بهانه امنیت اسرائیل را دستاویز قرار داد و مدعی شد که این طرح نمی تواند پاسخگوی نگرانی های امنیتی رژیم اسرائیل باشد.

مقامات آمریکایی در حالی از دغدغه های امنیتی اسرائیل سخن می گویند که تا کنون حتی یک بار نیز یک مقام آمریکایی از نگرانی های امنیتی فلسطین سخنی به میان نیاورده است.

۲- تهدید پیوستن فلسطین به ارگان های سازمان ملل منجر به شکست مذاکرات موسوم به مذاکرات صلح شده است.

این یکی از دعاوی است که به تازگی از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است. پس از آن که فلسطین مراحل اداری پیوستن به دادگاه کیفری بین المللی و برخی دیگر از ارگان های تابع سازمان ملل را طی کرد، آمریکا با محکوم کردن این اقدام، شکست مذاکرات موسوم به مذاکرات صلح با میانجیگری خود میان اسرائیل و فلسطین را به این اقدام نسبت داده و آن را دلیل دلسردی اسرائیل به مذاکرات دانست.

۳- مذاکرات منجر به صلح عادلانه خواهد شد.

این ادعا نیز سابقه دیرینه ای دارد و از سوی مقامات کاخ سفید کنگره آمریکا و رژیم اسرائیل به کرات تکرار شده است

اگر چه به نظر می رسد که مذاکره و اعلام رسمی خواست های طرفین و امتیازاتی که حاضر به واگذاری آن می باشند، راهکار درستی است اما در واقعیت این سوال مطرح می شود که چرا اسرائیل با وجود برخورداری از حمایت تام ایالات متحده و با توجه به سابقه آن در بدست آوردن همه امتیازات دلخواه بدون واگذاری امتیازات متقابل، باید حاضر به مذاکره عادلانه گردد؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که چرا با وجود اشغالگری های اسرائیل راه حل مذاکره پیشنهاد می شود؟ آیا زمانی که دزد به یک بانک حمله می کند و میلیون ها دلار از پول آن بانک را به غارت می برد پلیس پس از شناسایی سارق به مذاکره با آن می پردازد؟

مورد اسرائیل نیز به مثال بالا شباهت دارد. شهرک سازی های رژیم اسرائیل تخطی آشکار از قوانین حقوق بین الملل است. در این فضا جایی برای مذاکره باقی نمی ماند. جامعه بین المللی اگر بخواهد به وظیفه خود عمل کند در اولین گام باید اسرائیل را مجبور کند که شهرک سازی های خود را متوقف کند و به حدود مرزی پیش از ۱۹۶۷ عقب نشینی کند. اگر فلسطین از لابی قوی در ایالات متحده برخوردار بود، آمریکا مدت ها قبل در سازمان ملل حاضر شده و به موارد عدیده تخطی اسرائیل از حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل اشاره می کرد، با شکل دادن به یک ائتلاف نظامی بین المللی وارد نوار غزه شده و همه اشغالگران را از آنجا اخراج کرده و برای اطمینان از عدم بازگشت آنها نیروهای حامی صلح سازمان ملل را در نوار غزه ساکن می نمود و با تزریق پول، تجهیزات و تسلیحات به دولت فلسطین آن را قادر به دفاع از خود می کرد.

اما در مقابل ایالت متحده متوسل شدن به دروغ هایی که خشنودی اسرائیل را تامین می کند و آمریکا را در سرتاسر جهان بدنام می کند برگزید. آمریکا با تامین مالی یک رژیم آپارتاید حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را به راحتی پایمال می کند. با افزایش حمایت های بین المللی از فلسطین و تقبیح سبعیت های رژیم صهیوینستی توسط کشورهای مختلف، آمریکا به انزوا رفته و تقدم بخشی به سود و قدرت به جای حقوق بشر توسط این کشور بر همگان روشن می گردد

منبع:‌دیدبان امریکا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها