کد خبر: ۲۸۷۹۶
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۰۹ آذر ۱۳۹۰
به گزارش سرويس حوزه و مراجع 598 به نقل از خبرگزاری رسا ـ مسؤول اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه با اشاره به شناسایی نزدیک به سیصد کتابخانه حوزوی در کشور گفت: نظام یکپارچه سازی کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور با استفاده از نرم افزار ویژه‌ای که تهیه شده تا هفته پژوهش کلید خواهد خورد.


حجت الاسلام غلامعلی راییجی، مسؤول اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه از سه سال پیش با هدف سامان‌دهی و مدیریت، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تامین منابع و نیازمندی‌های کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه سراسر اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی وابسته به حوزه‌های علمیه کشور آغاز به کار کرد.

وی افزود: از آنجا که اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه یک نهاد نوپا و تازه تاسیس است بسیاری از فعالیت‌های آن سابقه چندانی ندارد و در بسیاری موارد هم هنوز ورود پیدا نکرده است با این حال در این مدت برای همه کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه تامین کتاب کرده و سه کتابخانه استانی در استان‌های فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان راه‌اندازی کرده است.

تجهیز کتابخانه‌های دیجیتال مدارس علمیه
مسؤول اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه افزود: بر اساس توافق‌نامه‌ای که با اداره ارشاد داشتیم هر سال تعداد زیادی کتاب برای کتابخانه‌های مدارس علمیه از این طریق ارسال می‌کنیم. همچنین برای راه اندازی کتابخانه دیجیتال در مدارس علمیه، تعدادی از نرم‌افزار‌های علوم اسلامی تهیه و در اختیار مدارس علمیه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نظام یکپارچه سازی کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور با استفاده از نرم‌افزار ویژه‌ای که تهیه شده تا هفته پژوهش کلید خواهد خورد، این نرم افزار هم اکنون تهیه و در اختیار یکصد مدرسه علمیه که امکانات و قابلیت استفاده از آن را داشتند قرار داده شده است.

حجت الاسلام راییجی اظهار داشت: این نرم افزار آنلاین به نوعی نرم افزار مدیریت کتابخانه‌هاست و همه کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور را به هم وصل و آنها را یکپارچه سازی می‌کند که امیدواریم بتوانیم تا هفته پژوهش آن را راه‌اندازی و رونمایی کنیم.

سیستم کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه آسیب‌شناسی می‌شود
وی انعقاد تفاهم نامه با مراکز موازی یا بالا دستی و خارج از حوزه، انتخاب نرم افزار مناسب برای مدیریت کتابخانه‌ها، مجهز کردن کتابخانه‌های بزرگ استان قم مثل کتابخانه مسجد اعظم، فیضیه، آیت الله گلپایگانی، آیت الله مشکینی و شهرک مهدیه را از دیگر فعالیت‌های این اداره برشمرد و گفت: سمت و سوی این اداره با توجه به نظام سازمانی حوزه، انجام برخی مطالعات زیرساختی برای سامان‌دهی امور کتابخانه‌ها است که در این راستا آسیب شناسی کتابخانه‌ها و گسترش نرم‌افزار مدیریت آنها، فهرست‌نویسی کتاب‌های همه کتابخانه‌ها و ورود آن در نرم افزار، تعریف کتابخانه استاندارد، طبقه بندی کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه و نیازسنجی تامین کتاب بر اساس سطوح علمی مخاطبان انجام خواهد شد.

مسؤول اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه افزود: برای تامین منابع کتابخانه‌ها، کتاب‌ها را به پنج بخش کتب منبع و مرجع، مستقیم و تخصصی، غیرمستقیم و پیرامونی، توسعه دهنده دامنه مطالعه و تازه‌های نشر تقسیم می‌کنند، البته دسته بندی دیگری هم بر اساس پایه‌های علمی مخاطبان یک کتابخانه وجود دارد مثلا در مدرسه مقدمات یا سطح یک لزومی ندارد که کتب تخصصی وجود داشته باشد اگر این دسته بندی صورت گیرد مخاطب با راحتی وفراغ بال بیشتری کتاب را انتخاب می‌کند.

صدور شناسنامه برای 300 کتابخانه حوزوی
وی با اشاره به این که تا کنون حدود 300 کتابخانه در مدارس علمیه سراسر کشور شناسایی و برای آنها شناسنامه صادر شده است، گفت: امیدواریم تا سال آینده همه کتابخانه‌ها را شناسایی کنیم چرا که از این پس خدمات‌دهی ما بر اساس تعریفی است که در شناسنامه کتابخانه مطرح شده است.

حجت الاسلام راییجی تاکید کرد: در تجهیز کتابخانه‌ها نمی‌خواهیم بر اساس مدل اقتصادی عمل کنیم که شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها برخوردارتر باشند بلکه در صددیم تا کتابخانه دیجیتالی راه اندازی کنیم تا همه علاقه‌مندان علوم دینی بتوانند با استفاده از آن به تحقیقات خود بپردازند.

وی افزود: این اداره هرچند آمادگی فعالیت در بخش سخت‌افزاری مانند بنای ساختمان را ندارد اما آماده تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه سراسر کشور بدون هیچ محدودیتی است.

مسؤول اداره امور کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه با بیان این که در بخش تازه‌های نشر در صددیم امتیازی را از ارشاد برای چند کتابخانه بگیریم لکن تاکنون موفق نشده ایم، ادامه داد: این امتیاز اکنون برای کتابخانه آیت الله مشکینی وجود دارد و از همه کتبی که منتشر می‌شود یک جلد برای این کتابخانه ارسال و تا چند ماه هم به صورت قفسه باز در اختیار پژوهشگران قرار داده می‌شود.

وی گفت: در بخش شناسایی تازه‌های نشر خارجی، گروه ویژه ای برای رصد نداریم ولی نمایندگان برخی انتشاراتی‌ها در ایران تازه‌های نشر خود را به ما معرفی می‌کنند، همچنین در نمایشگاه‌های داخلی حضور پیدا و منابع مورد نیاز را تهیه می‌کنیم.

خیران به ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها روی آورند
حجت الاسلام راییجی از همه علاقه‌مندان و دلسوزان حوزه کتاب و کتابخانه خواست تا برای بهبود وضعیت خدمات رسانی، نظرات کارشناسی خود را در زمینه اداره کتابخانه‌ به این مرکز اعلام‌ کنند و از خیران هم درخواست کرد جهت تجهیز و ساخت کتابخانه‌ها به ویژه در مناطق آسیب‌زا تلاش کنند چرا که این امر خود نوعی کمک به ترویج مکتب اهل بیت(ع) است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها