کد خبر: ۲۸۷۹۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۳۰ دی ۱۳۹۳
نقوي حسيني خبر داد:
سخنگوي کميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس از تهيه طرح جديدي در کميته هسته‌اي مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: کميته هسته‌اي مجلس هم در حال تهيه يک طرح متفاوت ديگر با محتواي طرح قبلي است بنابراين ما در اين دوره دو طرح را داريم و بنا داريم که اين دو را روي ميز مذاکره قرار دهيم.
به گزارش پایگاه 598، سيدحسين نقوي‌حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در برنامه "متن حاشيه" پيرامون طرح غني‌سازي 60 درصد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: زماني که دور مذاکرات جديد ايران و 1+5 آغاز شد آمريکايي‌ها در همان مرحله اول يعني قبل از توافق ژنو، در مذاکرات دندان‌گردي‌هايي از خود نشان دادند و با رفتارهاي دو گانه خودشان سعي کردند که کشور ما را تحت فشار قرار دهند و به اصطلاح خودشان ايران را مجبور کنند که به خواسته‌ها و زياده خواهي‌هاي آمريکايي‌ها تمکين کند.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در برنامه "متن حاشيه" به توضيحاتي پيرامون طرح غني‌سازي 60 درصدي مجلس شوراي اسلامي پرداخت.

وي افزود: ما در اين دوران شاهد رفتار ضد و نقيضي از سوي رئيس‌جمهور آمريکا، وزير امور خارجه و اعضاي کنگره بوديم که از يک سو صحبت از مذاکره، توافق و تفاهم مي‌کردند و از سوي ديگر تحت تاثير لابي صهيونيستي مجبور مي‌شدند دست به تهديد بزنند و اعلام کنند ما از همه قدرت عليه ايران استفاده مي‌کنيم و هر از چندگاهي هم گزينه‌هاي مختلف روي ميزشان را به رخ ما مي‌کشيدند.

مجلس شوراي اسلامي در واکنش به تحريم کنگره آمريکا طرح غني‌سازي 60 درصد را مطرح کرد

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اين سوال که مجلس شوراي اسلامي طرح غني‌سازي 60 درصد را در واکنش به تحريم کنگره آمريکا در زمان مذاکرات مطرح کرد هدف از اين طرح چه بود، تصريح کرد: مجلس در آن شرايط ورود کرد چرا که برداشت ما اين بود که آمريکايي‌ها نمي‌خواهند به توافق دست پيدا کنند و وقت ما را تلف مي‌کنند و سياست چماق و هويج را به کار مي‌برند تا به اهداف خودشان دست پيدا کنند به همين جهت مجلس به طور جدي ورود پيدا کرد و طرح غني‌سازي 60 درصد را مطرح کرد.

طرح غني‌سازي 60 درصد به امضاي بيش از 200 نفر از نمايندگان رسيد

وي افزود: غني ‌سازي 60 درصد هم با ارزيابي نيازمندي صنايع کشور در حوزه‌هاي مختلف به غني‌سازي بود، يعني 60 درصد هم مبنا انتخاب نشده بود، اين طرح تهيه شد و به امضاي بيش از 200 نفر از نمايندگان رسيد.

نقوي‌حسيني اظهار داشت: امضا و توجيه طرح زمان‌بر است و در طول زمان ما به توافق ژنو نزديک شديم و برداشت ما از مذاکرات و هم چنين گزارشي که تيم ديپلماسي ما ارائه مي‌کرد، اين بود که ما مي‌توانيم به يک توافق موفق دست پيدا کنيم، وقتي اين استنباط به وجود آمد و آمريکايي‌ها در بخشي از تهديدات عقب‌نشيني کردند طرح در مجلس مسکوت ماند و از تيم مذاکره کننده حمايت شد تا آن‌ها بتوانند به يک توافق دست پيدا کنند.

نماينده مجلس اضافه کرد: نهايتا به توافق موفق دست پيدا کرديم بنابراين طرح به آن هدفي که مد نظرش بود رسيد لذا نمايندگان ضرورت نديدند که اين طرح مطرح شود اما اين به معناي خارج شدن از دستور کار نبود و با ادبياتي که آمريکايي‌ها به کار مي‌بردند طرح غني‌سازي 60 درصد روي ميز مذاکره قرار گرفت.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اين سوال که با توجه به اين که مذاکرات جديدي پيش رو داريم آيا اين طرح مشکلي در وضعيت مذاکرات ايجاد نمي‌کند گفت: اخيرا آمريکايي‌ها بازي تکراري پليس خوب و پليس بد را به کار گرفته‌اند و کنگره آمريکا شروع به ايفاي نقش چماق و دولت هم با نقش هويج تلاش مي‌کنند تا اهداف آمريکا را دنبال کنند لذا اين طرح مجددا در ميان نمايندگان مطرح شد تا مجلس بتواند ورود پيدا کرده و مقابله به مثل کند.

وي، گفت: اگر کنگره آمريکا وارد تحريم‌هاي جديد شود ما هم اقدام کنيم که آمريکايي‌ها از اين بازي که راه انداخته‌اند پشيمان شوند زيرا مجلس مجددا طرح باز شدن غني سازي 60 درصد را مطرح کرد


مجلس طرح غني‌سازي 60 درصد را در يک افق بلند مدت تهيه کرده بود

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اين سوال که به نظر شما ايران توان غني‌سازي 60 درصد را دارد تاکيد کرد: ما غني‌سازي 60 درصد را در يک افق بلند مدت تهيه ديده بوديم ولي طرحي که در حال حاضر کميته هسته‌اي دنبال مي‌کند با توجه به وضع موجود است.

وي هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که ارزيابي شما از آخرين وضعيت مذاکرات هسته‌اي چيست گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم و معتقد است که پرونده هسته‌اي ايران راهي جز مذاکره ندارد، ملت ما و کشور ما تسليم تهديد و تحريم و فشار نخواهد شد.

*تيم مذاکره نبايد همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در زنبيل مذاکرات بگذارد/ راه نجات کشور بازگشت به اقتصاد مقاومتي است

نقوي‌حسيني ادامه داد: تيم مذاکره و دولت بايد اين نکته را توجه کند که همه تخم‌مرغ‌هاي خود را نبايد در زنبيل مذاکرات بگذارد و امور اقتصادي، سياسي و فرهنگي کشور را به مذاکرات گره بزند، کاملا عقلاني نيست و به صلاح کشور نيست که به دشمن اعتماد کند لذا راه نجات کشور بازگشت به قدرت درون‌زا و اقتصاد مقاومتي است.

قدم زدن با وزير خارجه آمريکا چه معنايي دارد؟/ عزت و اقتدار ايران نبايد به حراج گذاشته شود

نماينده مجلس با بيان اين که بايد در مسير مذاکرات عزت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران رعايت شود، اظهار داشت: رفتار ديپلماتيک تيم ديپلماسي ما اعم از وزير خارجه و مابقي اعضا بايد در تراز انقلاب اسلامي باشد و قدم زدن با وزير خارجه دولتي که در تاريخ کشور ما فقط خيانت و جنايت کرده واقعا چه معنايي دارد؟ عزت و اقتدار ايران نبايد به حراج گذاشته شود چرا که اين مهم مفت به دست نيامده است.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: تيم مذاکره کننده نبايد در دام آمريکايي‌ها بيفتد و نبايد گرفتار بازي‌هاي داخلي آمريکا شود، آمريکايي‌ها تزشان اين است بازي پليس خوب و پليس بد در داخل کشورشان راه مي‌اندازند تا ما را تحت تاثير قرار دهند، مسائل داخلي آمريکا ارتباطي به ما ندارد چرا که ما با دولت آمريکا مذاکره مي‌کنيم و مسئول پاسخ‌گويي دولت آمريکاست.

وي اضافه کرد: اين که کنگره آمريکا چه مي‌کند و دولت با گروه‌هاي تندرو چه کار مي‌کند مسئوليتش با دولت آمريکاست و ما نبايد در اين دام بيفتيم اما تيم مذاکره کننده همان طور که تاکنون محکم و مستند آمده بايد در چارچوب خطوط قرمز کار را به نتيجه برسانند تا به دنيا ثابت شود که اگر مذاکرات به نتيجه نرسد توپ در زمين 1+5 است و آمريکايي‌ها مسئول مستقيم شکست مذاکرات هستند.

نقوي‌حسيني ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تا جايي که امکان‌پذير بوده براي به نتيجه رساندن مذاکرات تلاش خود را انجام داده، بالاخره آمريکايي‌ها سخت مطالباتشان را گرفتند در حالي که ما کف مطالباتمان را بحث مي‌کنيم و از کف مطالباتمان نمي‌توانيم پايين‌تر برويم.

اگر آمريکا بخواهد تفاهمي صورت بگيرد بايد از زياده‌خواهي‌هاي خود پايين بيايد

اين نماينده مجلس نهم خاطر نشان کرد: آمريکايي‌ها اگر بخواهد تفاهمي صورت بگيرد بايد از زياده‌خواهي‌ها و مطالباتشان پايين بيايند و الا مذاکرات به نتيجه نخواهد رسيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها