کد خبر: ۲۸۸۰۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۱     ۳۰ دی ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، روزنامه وطن امروز با اشاره به بدهی ۱۲هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری نوشته است: روز گذشته و همزمان با روز ملی هوای پاک رئیس‌جمهور و چند تن از دولتمردان با مترو عازم محل کار خود شدند. این اقدام نمادین با هدف توجه بیشتر مدیران به مبارزه با آلودگی هوا همه‌ساله در چنین روزی انجام می‌شود اما امسال در شرایطی درهای مترو روی رئیس‌جمهور باز شد که سنگینی بدهی دولت در بخش حمل‌ونقل عمومی سرعت قطارهای مترو را به حداقل ممکن کاهش داده است. روز گذشته(۲۹دی‌ماه) به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و در این روز برای یادآوری معضل آلودگی هوا به مدیران و همچنین مردم برنامه‌های متعددی از سوی نهادها و سازمان‌های گوناگون انجام می‌شود.

برنامه‌هایی که همگی بر این نکته تاکید دارند که رفع معضل آلودگی هوا تلاش دلسوزانه مدیران و مردم را به صورت همزمان نیاز دارد... این در حالی است که براساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، دولت مبلغ ۱۲هزارو‌۳۹۸ میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است که بخش اعظم این بدهی در حوزه حمل‌ونقل عمومی تجمیع شده است. شورای شهر پایتخت این بدهی را به ۲ بخش ریالی و ارزی تقسیم‌بندی کرد و بر این اساس سهم ریالی بدهی دولت به شهرداری تهران ۷هزارو ۲۲۳میلیارد تومان و بخش ارزی این بدهی هم یک میلیارد دلار برآورد شد. اما بدهی دولت در سال جاری به بخش عمرانی مترو رقمی در حدود ۱۹۵ میلیارد تومان است. این رقم باید براساس مصوبات صورت گرفته برای کمک به متروی تهران در اختیار این بخش قرار می‌گرفت که با وجود گذشت ۱۰ماه از سال تنها کمتر از ۵۰درصد آن پرداخت شده است.

مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب به «وطن امروز» می‌گوید: سهم دولت برای توسعه مترو ۱۹۵ میلیارد تومان تعیین شده اما ۱۰ماه از سال گذشته و فقط ۹۱میلیارد تومان از سوی دولت به بخش عمرانی مترو پرداخت شده است. البته بالا و پایین کردن اعداد و ارقام بدهی دولت به شهرداری محدود به همین اعداد نبوده و بخشی از این بدهی مربوط به یارانه بلیت در بخش حمل‌ونقل عمومی است که در پرونده مالی دولت به چشم می‌خورد. به گفته رنجبریان، یارانه بلیت اتوبوس برای کل کشور ۱۷۵میلیارد تومان برآورد شده که یک‌سوم این مبلغ سهم شهر تهران بوده اما دولت تاکنون ۲۵میلیارد تومان از این بدهی را تسویه کرده است.

وی همچنین می‌افزاید: یارانه بلیت مترو برای پایتخت نیز ۷۵میلیارد تومان در نظر گرفته شده که دولت با وجود اینکه تنها دو ماه تا پایان سال زمان باقی مانده فقط ۵۰میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. بر این اساس از مجموع کمک‌های عمرانی مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو که رقمی بالغ بر ۳۲۷میلیارد تومان خواهد شد تنها ۱۶۶میلیارد آن از سوی دولت پرداخت شده و وجود این بدهی بار ساخت و توسعه متروی پایتخت را بر دوش شهرداری تهران سنگین‌تر کرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها