کد خبر: ۲۸۸۶۴۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۰۲ بهمن ۱۳۹۳
موضوع تازه نیست هرچند عده‌ای می‌خواستند به آن پر و بال داده و مردم را نگران کنند. گزارش کمیته‌ای که دولت تشکیل داد نیز همه ادعاهای غیرعلمی حول پارازیت را تکذیب می‌کند. این گزارش تاکید دارد هیچ موج غیراستانداردی در کشور وجود ندارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن امروز»، پارازیت یا «امواج رادیوجمر» عبارت از هرگونه مداخله درونی یا بیرونی در فرآیند ارتباطات است. به زبان خیلی ساده، پارازیت موج الکترومغناطیسی است از جنس همان امواج ماهواره‌ای.

این امواج مضر است یا خیر؟ بالاترین مقام بهداشت و درمان کشور که همچنان هم طبابت جزو اولویت‌های اوست، می‌گوید این امواج ضرر ندارد.

دکتر «سیدحسن قاضی‌‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت در این باره گفت: مستنداتی برای سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها وجود ندارد.  وی ادامه داد:‌ برای این موضوع مستندات علمی وجود ندارد که بدانیم باعث سرطان می‌شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: برای این نوع پارازیت‌ها باید بررسی کارشناسانه صورت گیرد و اکنون نمی‌شود واضح اعلام نظر کرد پارازیت‌ها آسیب‌رسان است. از سوی دیگر طی بررسی‌های انجام‌شده مشخص شده است این امواج مضر نیست.

دکتر «رضا تقی‌پور» وزیر اسبق ارتباطات در این باره به خبرنگار «وطن امروز» گفت: متولی پارازیت مخابرات است. وی ادامه داد: ارسال رادیوجمر چنانچه براساس استانداردها باشد، همانند سیگنال مخابرات است و مشکلی ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران بار دیگر تاکید کرد: چنانچه سطح پارازیت‌ها نیز همانند سایر سیگنال‌های مخابراتی باشد و نظارت و کنترل بر آن وجود داشته باشد، مشکلی نیست.
گزارش‌ پارازیت در جلسه‌ای که نمایندگان 7 دستگاه مربوط از جمله وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط حضور داشتند بررسی شد و مشخص شد امواج پارازیت مضر نیست.

مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار «وطن امروز» گفت: طی بررسی‌های انجام‌شده این امواج مضر نیست. وی ادامه داد: رسانه‌های بیگانه در حال بزرگنمایی این موضوع هستند و می‌خواهند انتشار تصاویر مستهجن را تسهیل کنند.

عضو شورای شهر اضافه کرد: این بزرگنمایی صورت گرفته برای این است که ایران مانع اقدامات غیراخلاقی آنها شده و بیگانگان بشدت از این امر ناراحت هستند؛ از این رو هرازگاهی به این دروغ که پارازیت مضر است، می‌پردازند.

براساس این گزارش، در برخی موارد عده‌ای به دلیل مشکلات شخصی که با ارگان و سازمانی دارند این موضوعات را مطرح می‌کنند که این امواج سرطان‌زاست در صورتی که این ادعا ثابت نشده و فقط در حد همان ادعا باقی مانده است.

این صحبت‌ها فقط باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و به مردم استرس وارد می‌کند. مسؤولان وزارت بهداشت بارها تاکید کرده‌اند این امواج سرطانزا نیست و مردم اصلا نگران نباشند.

معلوم نیست چرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است این امواج مضر است. این خانم زمانی که در شورای شهر هم بود درباره این امواج صحبت می‌کرد ولی ثابت نشد و باز هم در حد ادعا باقی ماند. متاسفانه برخی مسؤولان جو را متشنج می‌کنند و نمی‌گذارند مردم با آرامش زندگی کنند.

براساس این گزارش، چندین بار عوارض پارازیت بررسی شده و ادعاهای مبنی بر سرطانزا بودن آن، هرگز اثبات نشده و فقط در حد یک ادعای کذب و بی‌اساس باقی مانده است.

خانم رئیس محیط زیست به جای توجه به شایعات بی‌اساس بهتر است به موضوع آلودگی هوا که جان مردم را نشانه گرفته، بپردازد.

براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۴ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا مدعی شد بنزینی با استاندارد یورو ۴ وارد خواهد شد ولی این بنزین‌ها هم قلابی از کار درآمد و روز به روز هوای تهران بحرا‌نی‌تر می‌شود.

دکتر محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم تاکید می‌کند: سرطان‌ ربطی به پارازیت ندارد.

البته یکی از مسائلی که مشکلات تنفسی، بیماری‌های ریوی و سرطان را ایجاد می‌کند، آلودگی هواست. در کلانشهرها به علت تراکم بالای جمعیت، مصرف بی‌رویه سوخت، غیراستاندارد بودن و پرمصرف بودن خودروها آلودگی مشکل‌آفرین شده است ضمن اینکه ذرات معلق و ریزگردها نیز می‌تواند در سرطان موثر باشد. اما پارازیت پدیده‌ جدیدی نیست. این پدیده قدمتی حدوداً 70 ساله دارد. اما هر زمان که رسانه‌های خارجی سوژه کم می‌آورند خبرهای کذب قدیمی را رو می‌کنند تا بین مردم نگرانی ایجاد کنند. طی جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی سابق و بلوک شرق روی برنامه‌های رادیویی رسانه‌های غربی پارازیت ارسال می‌کردند. در آمریکای لاتین نیز بر برخی رادیوهای کمونیستی توسط سیا پارازیت ارسال می‌شد. بریتانیا نیز روی برخی رادیوهای مصر (در دوره بحران کانال سوئز) و یونان (پیش از استقلال قبرس) پارازیت می‌فرستاد. در دوران پس از جنگ جهانی هم برخی کشورها مثل کوبا، کره‌شمالی، کره‌جنوبی، کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، پاکستان، اتیوپی و ویتنام از پارازیت استفاده کرده‌اند. جالب است در این کشورها رادیوجمر ضرر نداشته ولی حال که به ایران رسید تمام امواج مضر و سرطانزاست، چرا که ایران جلوی اهداف شوم و پلید آنها را گرفته و نگذاشته آنها به مقاصد غیراخلاقی و غیرانسانی خود برسند.

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به سفر اخیر خود به چین اشاره کرد و به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: در چین خواستم از وایبر استفاده کنم، دیدم فیلتر است. وی ادامه داد: چین با یک‌میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت سیستم فیلترینگ دارد.

براساس این گزارش، رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش، از بررسی موضوع مقابله با پارازیت‌ها در هیات وزیران خبر داد و گفت: در این رابطه جلساتی با مسؤولان و کارشناسان در ارتباط با امواج و پارازیت‌ها داشته‌ایم و همچنان پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

ابتکار با بیان اینکه بررسی موضوع امواج و پارازیت‌ها در وزارت ارتباطات با ابهاماتی چون چگونگی اندازه‌گیری، منابع، آثار و عوارض آن و بحث درباره ابعاد مختلف موضوع همراه است، افزود: تا زمانی که ابهامات این موضوع مشخص نشود، نمی‌توان گامی در راستای مقابله با پارازیت‌ها برداشت.

در پاسخ به ادعای ابتکار، دکتر «محمداسماعیل اکبری» رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور، با تحقیقات و پژوهش‌های گسترده علمی، موضوع سرطانزا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای را رد کرد.
وی اظهار داشت: برخی در هر محفلی می‌نشینند، جمله پارازیت بر سلامت مردم اثر سوء می‌گذارد را مطرح می‌کنند ولی هیچ یک از اینها بر پایه یک طرح تحقیقاتی و علمی نبوده است و فقط یک ادعای غیرعلمی است.

وی درباره جزئیات طرح تحقیقاتی خود گفت: این طرح با کمک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد که در ابتدا رابطه امواج الکترونیکی و رادیویی را روی بدن سنجیدیم.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور، در این طرح سلول‌های سرطانی در محیط آزمایشگاهی کشت داده شد و با تکثیر آنها امواج الکترومغناطیس را روی آن تاباندیم.

وی گفت: از طرفی سلول سالم را کشت داده و دوباره امواج الکترومغناطیس به آن تابانده شد تا بفهمیم این امواج چه تأثیر مثبت یا مخربی را روی سلول می‌گذارد.

دکتر اکبری بیان کرد: این تحقیق از مرحله سطح سلولی وارد سطح حیوانی شد و ۲۰ موش را در محیط آزمایشگاه به سرطان مبتلا کردیم و در نهایت مشخص شد جریان الکتریکی در محیط برای انسان مفید است البته تئوری معتقد  است استفاده از جریان الکتریکی بیش از حد استاندارد برای افراد مضر است.

وی با اشاره به اینکه انسان طی روز به‌طور مداوم در حال اشعه دیدن است، تأکید کرد: حتی یک بار پرواز با هواپیما ۱۰۰ برابر یک دستگاه رادیولوژی به بدن اشعه می‌رساند و اگر اشعه به‌طور ممتد و ثابت به یک فرد تابیده شود، شاید در طولانی‌مدت مشکل‌آفرین باشد ولی امواجی که اکنون برای خنثی‌سازی امواج ماهواره‌ای استفاده می‌شود، چون در حد استاندارد است، مشکل‌آفرین نیست.

پس از مدت‌ها تشویش اذهان عمومی همان کمیته‌ای که دولت مامور بررسی تاثیرات پارازیت کرده بود رای بر بی‌ضرر بودن آن داده است.

آیا معصومه ابتکار اکنون حاضر به عذرخواهی خواهد بود؟
***
شهروندان نگران پارازیت نباشند؛ امواج پارازیت ضرری برای سلامت آنها ندارد. این امواج استانداردهای لازم را دارد و اثر مخربی روی سلول‌های بدن ندارد.

مسؤول سازمان محیط زیست هم به جای این فرافکنی‌های سیاسی که فقط شبکه‌های غیراخلاقی را خشنود می‌کند و ذهن مردم را مشوش، به وظیفه اصلی خود بپردازد.

خانم ابتکار! بهتر نیست به جای این قبیل ادعاها که علم و پژوهش آن را کاملا رد کرده‌ است به فکر چاره‌ای برای برطرف کردن آلودگی هوای تهران باشید؟!
 نمی‌توانیم نفس بکشیم!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها