کد خبر: ۲۸۹۶۵۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۶     ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
یک فرهنگی دیگر در بلوچستان به گلوله بسته شد
روز گذشته باز هم خبر رسید یک مدیر فرهنگی دیگر در سیستان و بلوچستان ترور شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز/ حسین علوی: صبح دیروز یکشنبه، مدیر دبستان شهید قلنبر سراوان توسط افراد ناشناس به رگبار گلوله بسته شد.

سایت محلی عصر هامون گزارش داده است صبح دیروز گمشادزهی، مدیر دبستان شهید قلنبر سراوان در محل کار توسط افراد ناشناس به رگبار گلوله بسته شد. این ترور درحالی است که از ابتدای سال تاکنون 3 فرهنگی دیگر به نام‌های «عیسی شهرکی، جواد نوروزی و رضا سرگزی» نیز در بلوچستان مورد حمله تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند.

موضوع ترور فرهنگیان یکی از پدیده‌های جدیدی است که در استان سیستان و بلوچستان به وقوع پیوسته است. تاکنون مسؤولان امنیتی درباره این موضوع توضیحی نداده‌اند و البته به نظر می‌رسد به دلایل امنیتی محدودیت‌هایی در این‌باره وجود داشته باشد. با این حال با توجه به‌شدت گرفتن ترور فرهنگیان، به نظر می‌رسد باید توضیحاتی هرچند محدود درباره پشت پرده این ماجرا داد.

به گزارش «وطن امروز»، اگر تا پیش از این ترورها در منطقه بلوچستان محدود به عوامل نظامی و انتظامی بود اما طی قریب به 2 سال اخیر مستخدمان دولتی نیز در جامعه ترور قرار گرفته‌اند. در این راستا 2 گروه یعنی فرهنگیان و کارمندان ثبت احوال هدف قرار گرفته‌اند. اردیبهشت ماه امسال شهید صیادی، کارمند اداره ثبت احوال بخش سرباز به‌دست تروریست‌ها به شهادت رسید. درباره دلایل این ترور هیچ توضیحی داده نشد. در این مدت یعنی طی یک سال اخیر، 4 نفر از معلمان و عوامل آموزش و پرورش در منطقه بلوچستان نیز به شهادت رسیده‌اند. سوال اساسی اکنون این است که هدف تروریست‌ها از ترور معلمان و کارمندان ثبت احوال چیست؟

واقعیت آن است که جریان وهابیت از مدت‌ها قبل در استان سیستان و بلوچستان فعالیت‌های خود را در قالب شبکه‌های مختلف گسترش داده است. پوشش تمام این فعالیت‌ها نیز مسائل مذهبی و عقیدتی است.

به عنوان نمونه یکی از مدارس به اصطلاح مذهبی در زاهدان، از سال‌ها قبل اقدام به جذب طلبه از مناطق فقیرنشین کشورهای پاکستان و افغانستان کرده است. برخی از این افراد گذرنامه موقت داشته و برخی نیز به صورت غیر قانونی وارد ایران شده‌اند. پس از مدتی، این افراد با ترغیب مدرسه مزبور، ازدواج کرده و صاحب فرزند می‌شوند اما به دلیل ورود غیرقانونی یا مغایرت قانونی، ثبت احوال از صدور شناسنامه برای این افراد و فرزندان آنها خودداری می‌کند که همانطور که گفته شد موضوعی کاملا قانونی است. با این حال اما آنچه درباره این اقدام ثبت احوال به این قبیل افراد القا می‌شود آن است که نظام ایران میان قومیت‌ها و مذاهب تبعیض قائل می‌شود. اظهارات تحریک‌کننده مولوی عبدالحمید درباره این موضوعات نیز به نظر می‌رسد در ایجاد شائبه تبعیض نزد این افراد بسیار موثر باشد. به همین دلیل با عملیات روانی و تبلیغی که در این‌باره صورت می‌گیرد؛ عملیات ترور کارمندان ثبت‌احوال انجام شده است. درباره معلمان نیز جریان وهابیت به این نتیجه رسیده است که تربیت فرزندان در مدارس جمهوری اسلامی یک مانع برای ترویج افکار وهابیت در میان نسل‌های آینده است. به همین دلیل با ترور فرهنگیان تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت مانع روشنگری‌ها در مدارس شوند. البته در این حوزه نیز برخی اظهارات تحریک‌کننده عبدالحمید و ادعاهای او درباره تبعیض میان مذاهب در استخدام اداره‌جات دولتی، می‌تواند تاثیرگذار بوده یا حتی ماهیت اصلی این ترورها را بپوشاند. همانگونه که گفته شد در هر 2 مورد مولوی عبدالحمید، رئیس مدرسه مذهبی مکی زاهدان، ادعاهای تحریک‌آمیزی مبنی بر تبعیض میان مذاهب در سیستان و بلوچستان داشته است و اتفاقا ترورها نیز در همان حوزه‌هایی صورت گرفته که ادعای تبعیض درباره آنها مطرح شده است. به اعتقاد برخی کارشناسان امنیتی، این قبیل ادعاها مبنی بر اینکه میان اهل سنت و شیعه تبعیض صورت می‌گیرد؛ در واقع پوششی برای همراه کردن افکار عمومی اهل سنت منطقه است تا ذیل این مطالبه اقدامات خرابکارانه صورت بگیرد. با همین میزان داده‌ها نیز می‌توان به برخی زوایای پنهان درباره شبکه وهابیت در منطقه بلوچستان پی برد. کارشناسان امنیتی خبره معتقدند همه این ترورها با واسطه یا بی‌واسطه از یک اتاق فرمان صورت می‌گیرد و در واقع ترورها بخشی از یک پازل امتیازگیری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها