کد خبر: ۲۹۱۳۹۰
زمان انتشار: ۲۳:۴۷     ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
خودروسازان بزرگ به این جمله به شدت اعتقاد دارند که بیش از 50 درصد موفقیت یک خودرو به زیبایی و در حقیقیت طراحی‌اش بستگی دارد. باید اعتراف کرد که ب‌ام‌و آلمان به عنوان یکی از پیشروها در طراحی‌های اسپرت و کلاسیک، جور دیگر به چهره خودروها اهمیت می‌دهد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ خودروسازان بزرگ به این جمله به شدت اعتقاد دارند که بیش از 50 درصد موفقیت یک خودرو به زیبایی و در حقیقیت طراحی‌اش بستگی دارد. باید اعتراف کرد که ب‌ام‌و آلمان ، جور دیگر به چهره خودروها اهمیت می‌دهد.نزدیک به 100 سال است که این برند را می‌شناسیم. شرکتی که کار خود را با ساخت هواپیماهای جنگی آغاز کرد ولی اکنون یکی از معتبرترین‌ها در دنیای خودرو شناخته می‌شود. علاوه بر کیفیت بالای ساخت و مهندسی دقیق سومین دلیل موفقیت این برند طراحی زیبا و آینده‌نگر خودروهایش است.  

در حقیقت این شرکت با به خدمت گرفتن نوابغ طراحی صنعتی، زبان گرافیکی صنعت اتومبیل‌سازی را تغییر داده است. در این گزارش نگاهی خواهیم کرد به مهم‌ترین طراحان این شرکت و کارنامه درخشان آنها. جالب آن است که در بین این نام‌های بزرگ، یک ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

Lucien Rosengart

(1881-1976)

 

طراحی فرانسوی که وقتی 12 ساله بود کار صنعتی را آغاز کرد. او بیش از 120 اختراع را ثبت کرده بود. لوسنت روزنگارت در کارنامه‌اش خودرویی مانند Dixi3 را دارد که در سال 1927 توسط ب‌ام‌و تولید شده بود. بعد از جنگ جهانی او به فرانسه بازگشت و در شرکت سیتروئن مشغول به کار شد.

 

Paul Jaray

(1898-1974)

بی‌شک اسطوره دهه 30 شرکت بود. یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ ب‌ام‌و. کسی که سنت طراحی جلوپنجره مشهور BMW را پایه‌گذاری کرد. بیش از 80 سال پیش او جزو نوابغی بود که برای ب‌ام‌و خودروهای مفهومی آینده‌نگر می‌ساخت تا زبان طراحی شرکت را حفظ کند.

 

Josef Ganz

(1898-1967)

اگرچه در اواسط دهه 30 میلادی مفهومی خودروهای اسپرت چندان معنایی نداشت ولی او به طرزی چشم‌گیر اولین اسپرت‌های زمان خودش را طراحی کرد. مدل‌های تاریخ‌سازی چون AM1 و BMW3.20 از جمله شاهکارهای او هستند. استفاده از چرخ‌های بزرگ به منظور زیبایی و راحتی یکی از ابداعات جوزف گانز بود.

 

Fritz Fiedler

(1899-1972)

در انتهای دهه 30 و ابتدای دهه 40، دوران اوج‌ شکل‌گیری کلاس لوکس‌ها و اشرافی‌ها در سرتاسر اروپا بود. تب تندی که از انگلستان شروع شد و به سرعت به آلمان سرایت کرد. ب‌ام‌و به شدت نیاز به کسی داشت که بتواند علاوه بر حفظ سنت طراحی شرکت، مفهوم لوکس‌گرایی را نیز وارد طراحی‌ها کند.

   

Reinhard von Koenig-Fachsenfeld

(1899-1992)

 

یک راننده مسابقه می‌تواند بهترین ایده‌ها را برای طراحی خودروهای اسپرت دهد. ویرایش‌های بعدی 328 کوپه کاری کرد که رقیب اصلی یعنی مرسدس‌بنز 170V به شدت تحت فشار قرار بگیرد. ب‌ام‌و K3 یکی از خاص‌ترین و ماندگارترین ساخته‌های او بود.

 

Albrecht von Goertz

(1914-2006)

 

طراحی آمریکایی‌الاصل که دوران مدرن اسپرت‌ها و خانوادگی‌های شرکت را آغاز کرد. او در دهه 50 با خلق نمونه‌هایی چون 503 و 507 برند ب‌ام‌و را یک گام بالاتر کشاند. تولیدات شرکت برای اولین بار توسط او وارد بازار آمریکا شد.

 

Raymond Loewy

(1893-1986)

یک طراح ذاتی که همه‌چیز می‌ساخت. از قطار و هواپیما گرفته تا خودرو و لوازم خانگی. تولیدات او اگرچه آنچنان بین ساخته‌های ب‌ام‌و درخشان نشد ولی سبک آینده‌نگر را به خودروهای این برند تزریق کرد.

 

Renzo Rivolta

(1908-1966)

استخدام رنزو ریولتا  آغازگر دوران حضور طراحان ایتالیایی در شرکت بود. یکی از مشهورترین تولیدات او ب‌ام‌و 700 بود که بعدها با تغییر شکل به Isetta جهانی تبدیل شد.

 

Giovanni Michelotti

(1921-1980)

ساخت ب‌ام‌و 600 و ب‌ام‌و 700 کوپه کاملاً به او مدیون است. او بعدها به شرکت تریومف پیوت ولی پیش‌ از آن با خلق نسخه 3200 نامش را در کتاب طراحان ارشد شرکت ثبت کرد.

 

Alex von Falkenhausen

(1907-1989)

متولد خانواده‌ای نظامی که به لطف دانش خوبی که داشت توانست مدل 375 را توسعه دهد. او بین سال‌های 1954 تا 1957 سرپرست تیم مهندس موتور شرکت شد.

 

Nuccio Bertone 

(1914-1997)

نام برتونه نه تنها برای ب‌ام و بلکه برای کل تاریخ خودروسازی دنیا اعتباربخش است. شاهکار او مدل 3200 CS بود که در دوره خود رقیب اصلی فیات، آلفارومئو و فراری ایتالیا می‌شد.

 

Pietro Frua

(1913-1983)

تا ابتدای دهه 60 طراحی خشن جایی در بین تولیدات شرکت نداشت. چراکه کسی نمی‌توانست از پس چنین ساختار پیچیده‌ای بربیاید. در همین راستا یکی از جسورترین تولیدات شرکت 1804 بود که هنوز هم پرابهت است.

 

Marcello Gandini

(1938-کنون)

کسی که در کارنامه‌اش طراحی خودروهای لامبورگینی باشد، به طور حتم می‌تواند در ب‌ام‌و بدرخشد. گاندینی طراح اولین عضو از خانواده‌های سری 5 بود.

 

Paul Bracq

(1933-کنون)

یک فرانسوی ظریف که هم برای مرسدس‌بنز کار کرد و هم برای ب‌ام‌و. بهترین تولیدی‌اش برای تیم باواریایی‌ها 1600ti بود که بعدها با ورود مدل رویایی 2002 بهینه شد.

Giorgetto Giugiaro

(1938-کنون)

احتمالاً بزرگ‌ترین نام در این لیست است. کسی که برای ب‌ام‌و نسخه تحسین شده M1 را طراحی کرد. اولین ابرخودروی شرکت که دارای یک موتور 12 سیلندر Vشکل بود.

 

Claus Luthe

(1932-2008)

یکی از پرکارترین طراحان شرکت. کسی که حتی امروز هم می‌شود از خلاقیتش‌هایش استفاده کرد. او اصلی‌ترین توسعه دهنده سری 3 بود. بهترین کارش E30 بوده و هست.

 

Ercole Spada

(1938-تاکنون)

با سابقه خوبی که در شرکت‌های آستون مارتین، لانچیا و ولوو داشت توانست با قدرت بالایی وارد ب‌ام‌و شود. او پایه‌گذار طراحی خودروی لوکس سری 7 مدل E32 بود.

 

Harm Lagaay

(1946-تاکنون)

این روزها همه جوانان آرزوی داشتن یک Z4 را دارند. اما پیش  از آنکه این خودرو به چنین مرحله‌ای برسد توسط هارم لیگای نسخه Z1 آن خلق شده بود. او بعد از ب‌ام‌و وارد شرکت فورد شد.

 

Boyke Boyer

(1942-تاکنون)

این اتریشی سهم بسزایی در افزایش فروش و محبوبیت سری 3 و سری 7 دارد. مدل‌های E36 هنوز هم در بازارهای جهانی با قیمت‌های خوب خرید و فروش می‌شوند.

 

Chris Bangle

(1956-تاکنون)

کریس بنگل معروف‌ترین طراح ب‌ام‌و است. کسی که تاریخ شرکت بیش از همه واقعاً مدیون او خواهد بود. زیباترین ساخته او سری 5 با آن چشم های کشیده بود که کار را برای مرسدس‌بنز Eکلاس سخت کرد.

 

Henrik Fisker

(1963-تاکنون)

یکی از اولین شاسی‌بلندهای تاریخ ب‌ام‌و X5 بود. نمونه سایز بزرگ و رکوردشکن. او را هنریک فیسکر طراحی کرده بود. کسی که اکنون برای خودش برند مستقلی دست و پا کرده است.

 

Frank Stephenson

(1959-کنون)

بعد از آنکه در سال 2000 شرکت مینی انگلستان توسط ب‌ام‌و خریداری شد، یک سرطراح جدید نیاز بود. استفنسون اولین تولیدان مینی کوپر موفق را خلق کرده بود.

 

Nadya Arnaout

(1972-تاکنون)

مشاهده می‌شود که در بین طراحان شرکت یک خانم نیز وجود دارد. اگرچه پیش‌بینی نمی‌شود ولی او سرطراح پروژه Z4 بود که دنیای کوپه‌های کوچک را تغییر داد.

 

 

Nader Faghihzadeh

(1976-تاکنون)

افتخاری بزرگ برای ایرانی‌ها. نادر فقیه‌زاده یک ایرانی‌ آلمانی تبار که با محصول درخشان خود سری 6 گرن کوپه بیش از پیش نام خود را جهانی کرده است.  

 

Adrian van Hooydonk

(1964-تاکنون)

سرطراح فعلی شرکت این هلندی است. کسی که ویرایش‌های جدید سری 7 و سری 6 را در کارنامه دارد. مفهومی Z9 نیز یکی از ایده‌های او بود.

 

Karim Habib

(1970-تاکنون)

به اسمش نمی‌خورد که اهل کانادا باشد. به طرز هوشمندانه‌ای توانست روند ساخت سری 5 و سری 7 را تغییر دهد. او برای مرسدس‌بنز F700 را نیز طراحی کرده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها