کد خبر: ۲۹۲۹۰۹
زمان انتشار: ۲۱:۰۳     ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
صدور آخرین اولتیماتوم به قطع سیم‌کارت‌های مشترکان بی‌هویت، گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اینکه ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و آسیای مرکزی است، اظهارات معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درباره اینکه ایران در فضای کسب و کار ۲۲پله بهبود یافت و.. از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه پانزدهم بهمن‌ماه 1393 به شرح زیر است:

* جزئیات معافیت مشمولان غایب سربازی/ قانون بیمه شخص ثالث برای سال 94 تمدید شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به جزئیات معافیت مشمولان غایب سربازی گفت: قانون بیمه شخص ثالث برای سال 94 نیز تمدید شد.

محمدمهدی مفتح با اشاره به بررسی مباحث هزینه‌ای لایحه بودجه 94 به موضوع معافیت سربازی پرداخت و گفت: کسانی که 8 سال به بالا غیبت دارند با پرداخت جریمه معاف می‌شوند. جرایم از این قرار است که برای زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 25 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی 35 میلیون تومان، دکترای پزشکی 40 میلیون تومان و پزشکان متخصص 50 میلیون تومان باید پرداخت کرده تا معاف شوند.

* ادعاهای زنگنه درباره پتروشیمی‌ تا چه حد با واقعیت منطبق است؟


علی‌رغم آنکه بیژن زنگنه به تازگی گفته است از درآمدهای هنگفت چند صد میلیارد دلاری نفت در 8 سال گذشته حتی یک دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری نشده است، اما آمار تهیه شده در دولت یازدهم در صنعت پتروشیمی دقیقا عکس این ادعا را نشان می‌دهد. بر این اساس ادعای وزیر نفت شامل دو وجه است. نخست آنکه در 8 سال گذشته در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری نشده و این صنعت عقب مانده و دوم آنکه دلیل این عدم سرمایه‌گذاری بی‌تدبیری و منزوی شدن عقلای صنعت پتروشیمی بوده است.

* سردرگمی مشترکان موبایل در آخرین اولتیماتوم قطع سیم‌کارت‌های بی‌هویت


صدور آخرین اولتیماتوم به قطع سیم‌کارت‌های بی‌هویت، مشترکان بی‌خیال را برای ارسال کد ملی جدی کرده است؛‌ برخی از مشترکان قدیمی اکنون که قصد ثبت کد ملی را دارند تازه فهمیده‌اند که اساسا سیم‌کارت به نام خودشان نیست. پیش از این گفته شده بود تعداد سیم‌کارت بی‌هویت و بدون کد ملی یکی از اپراتورها 8 میلیون سیم کارت‌ است.

به گفته معاون رگولاتوری نیز هر دو اپراتور به یک اندازه سیم‌کارت بی‌هویت دارند که از مجموع سیم کارت‌های بی هویت تاکنون 25 درصد ثبت هویت شده است. در مجموع حدود 60 میلیون سیم‌کارت فعال کشور در کشور وجود دارد.

* قیمت بلیت اتوبوس از امروز افزایش یافت/ 20 درصد افزایش دیگر برای ایام نوروز


در حالی که طبق روال همه سال، نرخ بلیت اتوبوس‌ها در ایام نوروز به دلیل تردد‌های یک‌سرخالی 20 درصد افزایش می‌یابد، اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور‌ امروز قیمت‌های جدید بلیت اتوبوس را اعمال کرد تا شاهد افزایش بیشتر قیمت بلیت در نوروز 94 باشیم.

این افزایش قیمت بدان دلیل است که ‌هزینه تردد‌های یک‌سرخالی ناوگان کاهش یابد بدین معنا که مثلاً وقتی در روز‌های ابتدایی نوروز اتوبوس‌ها از مبدأ تهران با ظرفیت تکمیل به مقصد می‌روند‌ از مقصد مسافری برای تهران وجود ندارند بدون مسافر به تهران بر‌می‌گردند که این افزایش 20 تا 25 درصدی نر‌خ‌ها تا حدی هزینه‌های آنها را جبران می‌کند.

* ایران دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران با تولید ناخالص داخلی 406 میلیارد دلاری در سال 2014، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی 752.5 میلیارد دلاری در رتبه نخست این منطقه قرار گرفته است و امارات با تولید ناخالص داخلی 401.4 میلیارد دلاری، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

* سوء جریان در پرونده تخلف 12 هزار میلیاردی/ حفره‌های بانکی در دسترس 100 هزار کارمند/ اطلاعاتی درباره مهدی هاشمی نخواستند

مدیرعامل سازمان حسابرسی، گفت: وصولی صندوق توسعه ملی امسال به 67 میلیارد دلار رسیده است که 40 میلیارد دلار آن برای اجرای طرح‌ها مسدود شده است.

علی‌اکبر سهیلی‌پور با بیان اینکه نمی‌توان به 20هزار شعبه بانکی رسیدگی کرد، گفت: به دنبال کنترل سیستمی هستیم. فعالیت بانک‌ها طی این 15 سال 30 برابر شده و گردش پول نیز افزایش یافته است، اما سیستم‌ها با این حجم فعالیت کشش کنترلی ندارند.

* شرکت انگلیسی سرمایه‌گذاری نفتی را در روسیه به رغم تحریم‌ها افزایش می‌دهد


رئیس اجرایی شرکت بزرگ نفتی بی پی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت سرمایه‌گذاری‌های شرکت را تا 20 درصد کاهش داده است، گفت: اما به رغم تحریم‌ها سرمایه‌گذاری نفتی را در روسیه افزایش می‌دهد، چرا که موقعیت‌های خوبی در این کشور وجود دارد. باب دادلی رئیس اجرایی شرکت بی پی، معتقد است مسئله کاهش سرمایه گذاری شرکت بی‌پی می‌تواند برگشت  قیمت نفت را سبب شود.

* رتبه ایران در فضای کسب‌ و کار 22 پله بهبود یافت/ معافیت بانک‌ها و بیمه‌ها از مالیات ارزش افزوده


معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: با مکاتبات صورت گرفته با بانک جهانی رتبه ایران در کسب و کار از 152 به 130 بهبود پیدا کرد. شاپور محمدی با تاکید بر اینکه در این اصلاحیه فرصت بیشتری به دادن اظهارنامه‌ها در نظر گرفته شده است،گفت:‌ بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده و استرداد حقوق ورودی نیز از دیگر مباحثی است که در این اصلاحیه مد نظر قرار گرفته است.

* شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 248 واحد افزایش به 65 هزار و 846 واحد رسید


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات با 248 واحد افزایش به 65 هزار و 846 واحد رسید. امروز شاخص صنعت با 179 واحد افزایش به 55 هزار و 111 واحد رسید.

شاخص 50 شرکت فعال‌تر با 9 واحد افزایش 2 هزار و 683 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با 449 واحد افزایش به 75 هزار و 176 واحد رسید.

شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی با 8 واحد افزایش به 2 هزار و 950 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با 156 واحد افزایش به 48 هزار و 488 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با 664 واحد افزایش به 129 هزار و 618 واحد رسید.

* مبادلات ارزی ایران ـ روسیه دوباره برقرار می‌شود/ تمایل روس‌ها به سرمایه‌گذاری در بورس ایران


با مشارکت بانک میر بیزینس بانک و صرافی بانک ملی امکان انتقال ارزی بین ایران و روسیه دوباره برقرار شده است. بنابراین گزارش، در این جلسه بازرگانان هیات اعزامی گزارش های را در خصوص اهم مسایل و مشکلات روزمره تجاری خود ارائه کردند. بسیاری از تجار با اشاره به مشکلات ارزی خود خواهان رفع موانع ارزی با روسیه شدند.

مهدی سنایی در پاسخ به این موضوع گفت:« براساس توافقات با بانک میربزینس بانک و صرافی بانک ملی انتقالات ارزی میان ایران و روسیه برقرار شده و تجار می توانند از این طریق انتقالات ارزی خود را انجام دهند.»

* ذخیره‌سازی و توزیع مرکبات شب عید توسط دولت اشتباه است/ مرکبات کمبود ندارد


قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه واگذاری ذخیره‌سازی و توزیع مرکبات شب عید به سازمان تعاون روستایی اشتباه است، گفت: علیرغم عدم کمبود مرکبات، به دلیل نداشتن تجربه کافی سازمان نگرانی از افزایش قیمت مرکبات شب عید وجود دارد.

عنایت‌الله بیابانی بیان داشت: به نظر می‌رسد واگذاری ذخیره‌سازی و توزیع مرکبات شب عید به سازمان تعاون روستایی کار اشتباهی است، زیرا این سازمان تجربه اتحادیه باغداران را طی سال‌های اخیر ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها