کد خبر: ۲۹۳۳۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
شهرک پردیسان با جمعیت ۱۵۰ هزار نفری تنها یک مسیر ارتباطی با داخل شهر قم دارد/ با گذشت بیش از سه سال از آغاز احداث تقاطع غیر هم سطح پردیسان امروز فقط میلگردهایی که بر روی هم انباشته شده‌اند در این مسیر مشاهده می‌شود

به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم» قم، ریحانه رضایی، آبان‌ماه سال 90 بود که مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی قم از افتتاح 9 ماهه تقاطع غیرهمسطح ورودی پردیسان خبر داده بود و هم‌اکنون در بهمن‌ماه سال 93 جز ستون‌هایی که سر از خاک بیرون آورده‌اند خبر دیگری نیست. البته این نکته را محمدرضا قلندر هم گفته بود که اگر بحث تملک اراضی توسط شهرداری در ورودی پردیسان که چیزی در حدود 16 هکتار است، صورت بپذیرد این تقاطع احداث و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

امروزه شهرک پردیسان مانند گذشته نیست که فقط جمعیتی در حدود 20 الی 30 هزار نفری ساکن آن باشند، بلکه این شهرک امروزه به گفته برخی آمارها بیش از 160 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری کل استان قم را در خود جای داده است. هم اکنون پردیسان شاید از نظر رشد آپارتمان‌نشینی بعد از اجرای مسکن مهر توسط دولت گذشته جزء شهرک‌های مدرن باشد ولی از درون این شهرک وسیع اخبار خوبی به بیرون مخابره نمی‌شود.

این شهرک امروزه به گفته امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و تذکراتی که تاکنون در رابطه با این شهرک به وزرای مختلف داده شده کارساز نبوده و باید فکری اساسی برای آن کرد. هدف از این نوشتار بیان مشکلات شهرک پردیسان نیست بلکه هدف بررسی پروژه فراموش شده‌ای به نام ورودی و تقاطع غیرهمسطح این شهرک است.

مشکلات تنها راه دسترسی شهرک پردیسان

بررسی میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است موردی که بیش از پیش ساکنین این شهرک را آزرده کرده است ورودی شهرک است زیرا در حال حاضر تنها راه دسترسی به این شهرک بلوار غدیر است.

مشکلات این مسیر بیشتر در ساعات ابتدایی و عصرگاهی ایام هفته خودنمایی می‌کند جایی که به علت کارمند بودن، محصل بودن و وجود واحدهای دانشگاهی متعدد مشکلات عدیده‌ای را برای مردم منطقه ایجاد کرده است و این مزاحمت برای خودروهای ورودی و خروجی به شهر نیز احساس می‌شود.

وجود این مشکلات در شرایطی است که ذاکریان، سخنگوی شورای شهر قم در جلسه علنی شورا با انتقاد از وجود تنها یک راه دسترسی به این شهرک اظهار داشته است: برای پردیسان فقط یک راه دسترسی وجود دارد که اگر حادثه‌ای در این مسیر اتفاق بیافتد ارتباط شهرک پردیسان با مرکز شهر قطع خواهد شد که این نکته بسیار قابل تامل است.

البته شهرداری قم در این چند وقت با تمرکز روی بلوارهای آوینی و مرجعیت سعی در کاهش مشکلات دارد ولی به نظر می‌رسد تا زمان بهره‌برداری فاصله دارد. البته بیان این نکته نیز لازم است که مشکلات در بحث تملک اراضی وجود دارد و شهرک مهدیه سد راهی برای ادامه بلوار آوینی شده است. اما پروژه بلوار مرجعیت با جدیت در حال اجرا است.

پروژه‌ای مشترک بین سازمان راه و شهرداری

پس از اینکه سازمان راه و شهرسازی متولی احداث مسکن مهر در استان قم شد طبیعی است که بحث شهرک‌سازی، ایجاد راه‌های ارتباطی، جاده‌سازی این شهرک نیز علاوه بر مسکن مهر بر عهده آنها باشد. اما در بحث احداث این تقاطع به گفته مسئولان این دو اداره، تملک اراضی این پروژه به عهده شهرداری بوده است و اجرای این طرح  با اداره راه و شهرسازی است. طولانی شدن روند احداث این پروژه موجب شده است که شایعاتی در خصوص این که پیمانکار این تقاطع نیز به علت طولانی شدن پروژه و افزایش ارزش‌های افزوده اجناس دیگر با ادامه این پروژه قطع همکاری کرده است.

گره این مشکل با تملک حل می‌شود

به گفته بهشتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بزرگ‌ترین مشکل در بحث احداث این تقاطع تملک است که‌ طبق توافق شهرداری با مالکان 2.9 هکتار از اراضی تملک شده است و الباقی در دست اقدام است. زمین قابل تملک این پروژه 16 هکتار است. مالکان متعددی در محل اجرای این پروژه هستند که برخی مخالف و ‏بعضی موافق فروش زمین‌هایشان هستند که توافق با یکی از مالکان اصلی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در این زمینه حسینی، معاون شهرداری منطقه 8 قم در گفتگویی اظهار داشت: متولی اجرای این تقاطع اداره راه و شهرسازی است و چون تاکنون موفق به تملک اراضی در عرصه نشده‌ایم این طرح متوقف شده است که در بحث تملک جای نگرانی نیست.

توافق با مالک اصلی در آینده‌ای نزدیک حاصل می‌شود

ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای شهر قم در این رابطه در گفتگویی عنوان کرد: زمین بزرگی در این مسیر وجود دارد که به علت تعدد شرکا مقداری توافق را به تعویق انداخته که اکنون در حال پیگیری و نهایی کردن توافق هستیم. اگر توافق با این مالک انجام شود بعد از تعیین پیمانکار، کار را ادامه و اگر زمین‌های دیگر نیز سد راه باشند دیگر خللی در روند پروژه ایجاد نخواهد شد.

با توضیحاتی که در بالا داده شد می‌توان به این نتیجه رسید که تنها گره کور این پروژه بحث تملک است ولی نباید زیاد خوشبین بود که در این چند وقت شاهد بهره‌برداری باشیم زیرا اینها در شرایطی است که بهشتی از ابلاغ دو میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه خبر داده که فعلا به علت عدم تملک زمین‌ها این اعتبار نیز معلق مانده است.

رهاسازی اموال بیت‌المال

ولی موردی که بسیار ما را نسبت به این موضوع حساس کرده علاوه بر مشکلات تردد به این شهرک، رهاسازی اموال بیت‌المال است که مطمئنا در آینده برای ادامه پروژه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. مسئولین و متولیان این پروژه با آنکه همه اهل فن و حرفه هستند خوب می‌دانند زنگ زدگی میلگرد و نپیوستن بتن به هم در آینده چه خطراتی را به همراه خواهد داشت و این موضوع به نوعی چگونه طول عمر پل را کاهش خواهد داد.

به هر حال در آینده نزدیک استان قم شاهد سفر هیأت دولت به این شهر خواهد بود و امید می‌رود حداقل رئیس جمهور بتواند گره کور این پروژه چند ساله را باز کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
۰
۰
پولهای بیت المال که زنگ می زند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها