کد خبر: ۲۹۵۹۴۸
زمان انتشار: ۲۳:۳۳     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
روزنامه زمان گزارش داد كه عليرغم روابط سرد ديپلماتيك ميان تركيه و اسرائيل مبادلات تجاري دو جانبه اين دو كشور به اوج خود رسيده است.
گرچه دولت ترکیه طی سالهای اخیر همواره اسراییل را به خاطر سیاست های سرکوبگرانه و مداخلات خشونت آمیز در فلسطین شدیدا هدف انتقاد قرار داده است، به تازگی آشکار شده است که علیرغم روابط سرد دیپلماتیک، مبادلات تجاری دوجانبه با اسراییل در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است.
به گزارش مثلث آنلاين به نقل از تودی زمان، تنش های بین ترکیه و اسراییل پس از نشست اقتصاد جهانی در داووس در سال ۲۰۰۹ بالا گرفت، یعنی زمانی که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر وقت ترکیه پس از انتقاد شدید از «شیمون پرز» رییس جمهور اسراییل، جلسه ی گفتگو را ترک کرد. این تنش ها در سال ۲۰۱۰ شدیدتر شد، یعنی زمانی که «ماوی مرمره» که ناوگروهی از کشتی های امدادی برای غزه بود هدف حمله ی افسران نیروی دریایی اسراییل قرار گرفت و به کشتار هشت شهروند ترکیه ای و یک شهروند ترکیه ای-آمریکایی منجر شد. علیرغم این رخدادها، مبادلات بین دو کشور بطور یکنواخت افزایش یافته است.
علیرغم تنش های دیپلماتیک دیرپا بین دو کشور، طبق آمار رسمی، مبادلات دوجانبه ی ترکیه با اسراییل در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۵.۶ بیلیون دلار رسید که حاکی از افزایش حدود ۵۰درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ است.
داده های سازمان آمار ترکیه (ترک استتس) نشان می دهد که حجم مبادلات دوجانبه در سال ۲۰۰۹ به مجموع ۲.۶ بیلیون دلار رسیده است. صادرات ترکیه به اسراییل از ۱.۵ بیلیون در سال ۲۰۰۹ به ۲.۹۲ بیلیون در سال ۲۰۱۴ رسیده است، در حالی که واردات از اسراییل از ۱.۱ بیلیون در سال ۲۰۰۹ به ۲.۷ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است.
«فاروق اوغلو» از معاونان «حزب جمهوری خواه خلق» (از احزاب اصلی اپوزوسیون) و سفیر سابق ترکیه در آمریکا، می گوید که انتقادات حزب حاکم «عدالت و توسعه» از رفتارهای اسراییل چیزی غیر از پوپولیسم نیست. او از دولت به خاطر در پی گرفتن یک سیاست «سبکسرانه و ناصادقانه» انتقاد کرد.
اوغلو گفت: «حزب عدالت و توسعه در مواجهه با اسراییل و نیز آمریکا و اتحادیه اروپا، عملگرایانه رفتار می کند.»
نمونه ای دیگر از تناقض درسیاست خارجه ی ترکیه، اظهارات معارضه جویانه ی اخیر اردوغان درباره ی رویکرد دولت ترکیه نسبت به اتحادیه اروپا بود. اردوغان در واکنش به انتقاد اتحادیه اروپا درباره ی بازداشت چندین خبرنگار در دسامبر سال گذشته گفته بود: «برای ما مهم نیست که اتحادیه اروپا [به ما] اجازه [ورود به اتحادیه اروپا را] می دهد یا نه».
با این وجود، مدتی بعد، اردوعان به «ژان-کلود جانکر» رییس کمیسیون اروپا گفت که پیوستن ترکیه به بلوک اروپا یک «انتخاب استراتژیک» خواهد بود.
احزاب اپوزوسیون ترکیه از دولت درخواست کرده بودند که پس از حمله ی بیرحمانه ی اسراییل از هوا و دریا و زمین به غزه در تابستان گذشته، در روابط تجاری خود با اسراییل تجدید نظر کند.
صادرات رایج از ترکیه به اسراییل شامل آهن و فولاد، ماشین آلات الکتریک، وسایل نقلیه، مواد معدنی و منسوجات است.
علاوه بر مبادلات، گزارش هایی که پیشتر از نقش احتمالی آنکارا در فروش نفت از منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق به اسراییل بدون در نظر گرفتن دولت مرکزی عراق منتشر شد، باعث شد احزاب اپوزوسیون ترکیه اردوغان را به ریاکاری در هواداری اش از فلسطینیان متهم کنند. دو حزب اصلی اپوزوسیون، یعنی CHP و «حزب جنبش ملی گرا» اردوغان را به سوء استفاده ی ریاکارانه از درگیری های غزه جهت کسب منافع سیاسی داخلی متهم می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها