کد خبر: ۲۹۶۳۴۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۱     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
منابع آمریکایی اعتراف کردند که هدف از تحرک سیاسی نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه اصولا برای سرکوبی جنبش های آزادیبخش منطقه و حفاظت از رژیم های موجود است. خطر اصلی که کشورهای دوست آمریکا را تهدید می کند آشوب های داخلی است و نه حمله احتمالی شوروی به این کشورها.

رخدادهای 28 بهمن 1360

چکیده

  • معاون امور بین المللی و اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ایران حاضر است به طور یک جانبه خانواده های اسرای عراقی را بپذیرد.

 

  • عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی در گفت و گویی مطبوعاتی از تشکیل ستاد بازسازی روستاهای جنگ زده در دفتر مرکزی جهاد سازندگی خبر داد.

 

  • گزارش ها حاکی از استقرار نیروهای اسرائیل در ناحیه مرجعیون که تحت کنترل شبه نظامیان راست گرای مسیحی به ریاست سعد حداد می باشد بوده است. این گزارش ها نشان از برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به لبنان دارد .

 

  • آقاشاهی وزیر خارجه پاکستان به علت بیماری از مقام خود استعفا کرد و صاحب زاده یعقوب خان سفیر سابق پاکستان در فرانسه از جانب ضیاء الحق به جانشینی وی برگزیده شد.

 

  • منابع آمریکایی اعتراف کردند که هدف از تحرک سیاسی نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه اصولا برای سرکوبی جنبش های آزادیبخش منطقه و حفاظت از رژیم های موجود است.

 

  • دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان که در حال دیدار رسمی از الجزایر است از کشورهای مترقی تولید کننده نفت خواست با کشورهای نفت خیزی که منافع مشترکی با امپریالیسم دارند مقابله کنند.

 

  • وزیر خارجه در مورد اقدامات اخیر اردن گفت : کمک شاه حسین به صدام برای ما تعجب آور نیست چرا که مزدوری او برای آمریکا و سیا آشکار است و روابط پنهانش با موشه دایان و رهبران اسرائیل برای همگان معلوم می باشد.

 

  • دو منافق مسلح که روز گذشته در یکی از خیابان های شیراز توسط برادران پاسدار شناسایی شده بودند در حین فرار عابرین را به رگبار بستند که در نتیجه دو عابر و یک میوه فروش مجروح شدند.

اعلام آمادگی ایران برای پذیرش یک جانبه خانواده اسرای عراقی

حسین کاظم پور اردبیلی معاون امور بین المللی و اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ایران حاضر است به طور یک جانبه خانواده های اسرای عراقی را بپذیرد.

معاون امور بین المللی و اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد : با توجه به علائق برادرانه بین امت های مسلمان ایران و ترکیه و کویت و همچنین روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و کویت این دو کشور را به عنوان پایگاه انتقال خانواده های اسرای جنگی پیشنهاد کردیم و در این رابطه علاوه بر درخواست از صلیب سرخ بین المللی برای برقراری تماس با ترکیه و کویت از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز یادداشت های رسمی تسلیم سفارت خانه های ترکیه و کویت در تهران شد و از طرف دیگر عین این پیام ها برای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کویت و ترکیه ارسال گردید تا به اطلاع مقامات این دو کشور رسانده شود.

وی افزود : طبق اخبار رسیده از خبرگزاری های خارجی دو کشور ترکیه و کویت تمایل خود را مبنی بر پذیرش پیشنهاد ایران در این زمینه اعلام کرده اند و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که دولت ترکیه و کویت از بذل همکاری و مساعدت های لازم در این زمینه دریغ نخواهند کرد .

وی سپس با تاکید بر این که دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن قبول کلیه هزینه های خانواده های اسرای عراقی پس از ورود به ایران گفت : حتی حاضریم در صورتی که رژیم عراق خانواده های اسرای ایرانی را نپذیرفت به طور یک طرفه این اقدام را انجام دهیم و خانواده های اسرای عراقی را بر اساس تعهد اسلامی و انسانی خود پذیرفته و حداکثر سعی خود را در جهت رفاه آنان در مدت اقامتشان در ایران انجام دهیم.(1)

تشکیل ستاد بازسازی روستاهای جنگ زده در دفتر مرکزی جهاد سازندگی

علیرضا افشار عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی در گفت و گویی مطبوعاتی از تشکیل ستاد بازسازی روستاهای جنگ زده در دفتر مرکزی جهاد سازندگی خبر داد.

وی گفت : برای بازسازی مناطق روستایی دو میلیارد تومان تقاضا کرده ایم این بودجه برای فعالیت های ما در مناطق جنگی تا موقعی که جنگ ادامه دارد همان نقش مهندسی رزمی جبهه ها را برعهده دارد و بعد از اتمام جنگ به بازسازی مناطق خواهیم پرداخت و ما از هم اکنون ستاد بازسازی مناطق روستایی جنگ زده را در دفتر مرکزی جهاد سازندگی به وجود آورده ایم.(2)

آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد روز گذشته کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین به ریاست یاسر عرفات و با حضور دبیران کل تمامی سازمان های فلسطینی تشکیل جلسه داد. این خبرگزاری سپس تصریح کرد که شرکت کنندگان در این جلسه تصمیماتی را در رویارویی با موقعیت وخیم ناشی از استقرار نیروهای صهیونیستی در نوار مرزی جنوب لبنان اتخاذ کردند.

به موجب همین خبر اظهارات یک سخنگوی نیروهای مشترک فلسطینی ترقی خواه حاکی از استقرار نیروهای اسرائیل در ناحیه مرجعیون که تحت کنترل شبه نظامیان راست گرای مسیحی به ریاست سعد حداد می باشد بوده است. از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گزارش داد منابع نظامی در بیروت گفتند : ارتش لبنان به حال آماده باش کامل درآمد و تمام سربازان موظف شدند در سربازخانه ها باقی بمانند ، گفته می شود این تصمیم در ارتباط با تحولات اخیر منطقه صورت گرفته است . (3)

وزیر خارجه پاکستان استعفا کرد

آقاشاهی وزیر خارجه پاکستان به علت بیماری از مقام خود استعفا کرد و صاحب زاده یعقوب خان سفیر سابق پاکستان در فرانسه از جانب ضیاء الحق به جانشینی وی برگزیده شد. آقاشاهی که 61 سال دارد ظاهرا از بیماری فشار خون رنج می برد و تاکنون بارها استعفای او در محافل سیاسی اسلام آباد شایع شده بود . وزیر خارجه پاکستان در ماه دسامبر گذشته هنگام دیدار از دهلی نو ضمن تکذیب این شایعات گفت که به هیچ وجه خیال استعفا ندارد.(4)

آمریکا : انقلاب ملت های منطقه خلیج فارس بزرگترین خطر برای ما است !

منابع آمریکایی اعتراف کردند که هدف از تحرک سیاسی نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه اصولا برای سرکوبی جنبش های آزادیبخش منطقه و حفاظت از رژیم های موجود است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بیروت روزنامه واشنگتن پست که روابط نزدیکی با دولت آمریکا و منابع سازمان سیا دارد در شماره اخیر خود نوشت : دولت رونالد ریگان تحرک نظامی خود در خاور میانه را بر این اساس قرار می دهد که خطر اصلی که کشورهای دوست آمریکا را تهدید می کند آشوب های داخلی است و نه حمله احتمالی شوروی به این کشورها !

واشنگتن پست می افزاید : تاکنون سیاست آمریکا در خاورمیانه بر اساس حفظ دولت های دوست از خطر شوروی بوده ولی پس از ترور سادات و بروز کودتای نافرجام در بحرین وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده است که آن چه ادامه جریان نفت خاورمیانه به غرب را تهدید می کند خطر داخلی است و نه خارجی.(5)

ولایتی کاهش قیمت نفت ایران را تکذیب کرد

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان که در حال دیدار رسمی از الجزایر است از کشورهای مترقی تولید کننده نفت خواست با کشورهای نفت خیزی که منافع مشترکی با امپریالیسم دارند مقابله کنند. وی از سوی دیگر کاهش قیمت نفت ایران را تکذیب کرد .

ولایتی گفت : خبر کاهش قیمت نفت ایران از سوی محافلی منتشر می شود که خواهان افزایش ذخایر نفتی کشورهای پیشرفته به ضرر کشورهای تولید کننده هستند .  ولایتی همچنین در مصاحبه ای با روزنامه المجاهد الجزیره ضمن حمله به آمریکا گفت : آمریکا قرار داد الجزایر را درباره بازگرداندن دارایی های ملت ایران اجرا نکرده است .

وزیر خارجه در مورد جنگ ایران و عراق نیز گفت : شرایط ایران مشخص است و هر هیئت میانجی باید آن را در نظر بگیرد . وی افزود : ایران قرارداد 1975 الجزایر را نقض نکرده است و در حال حاضر خواستار خروج عراق از سرزمین های اشغالی کشورمان هستیم و نیز معتقدیم که عراق باید به ما غرامت بپردازد و یک هیئت بین المللی برای شناسایی مقصر اصلی تشکیل شود.

ولایتی همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزیره در رابطه با شایعه خرید اسلحه از اسرائیل گفت : ما حاضریم تلاش های سیاسی و نظامی خود را به کار ببریم تا این که فلسطین آزاد شود ، مسئله خرید اسلحه از رژیم صهیونیستی کذب محض است و کسانی این مسائل را مطرح می کنند که روابطشان با اسرائیل آشکار بوده و مزدور آمریکا هستند و می خواهند چهره اسلام را خدشه دار کنند.

وزیر خارجه در مورد اقدامات اخیر اردن نیز گفت : کمک شاه حسین به صدام برای ما تعجب آور نیست چرا که مزدوری او برای آمریکا و سیا آشکار است و روابط پنهانش با موشه دایان و رهبران اسرائیل برای همگان معلوم می باشد.(6)

دو منافق در حین فرار عابرین را به رگبار بستند !

دو منافق مسلح که روز گذشته در یکی از خیابان های شیراز توسط برادران پاسدار شناسایی شده بودند در حین فرار عابرین را به رگبار بستند که در نتیجه دو عابر و یک میوه فروش مجروح شدند.(7)

پی نوشت:

اطلاعات ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 2
اطلاعات ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 3
اطلاعات ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 16
اطلاعات ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 16
کیهان ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 16
کیهان ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 14
جمهوری اسلامی ، 28 بهمن 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها