کد خبر: ۲۹۶۷۲۳
زمان انتشار: ۲۱:۳۷     ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها گفت: قانون کاهش تروما از سال ۶۳ تاکنون اجرایی نشده است، هر ساعت ۳ نفر بر اثر تصادف جان می‌سپارند و نیمی از این قربانیان هنگام انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز؛ پیرحسین کولیوند مدیر بیمارستان خاتم‌الانبیاء و دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها و دومین گردهمایی بین‌المللی نوروتروما در نشست خبری این گردهمایی‌ها گفت: همان‌طور که می‌دانید تعداد زیادی از هموطنان و به طور میانگین هر ساعت ۳ نفر از آنها در تصادفات به علت تروما جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به کشته‌های تصادفات کشور گفت: در کنار افرادی که جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند چندین برابر آنها افرادی هستند که دچار معلولیت می‌شوند.

کولیوند با بیان اینکه خسارات مادی و معنوی تصادفات بسیار زیاد است، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند یا دچار مشکل می‌شوند ۱۸ تا ۴۹ سال سن دارند که این افراد در سن فعالیت و کار قرار دارند و از این نظر نیروهای کار در کشور گرفته می‌شود.

وی به گزارش شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: طبق این گزارشها ۱۷۰ میلیارد تومان سالانه خسارت‌های مادی تصادفات است که اگر با توجه به اقتصاد مقاومتی ما تصادفات و تلفات آن را کاهش دهیم کمک بسیاری در کاهش هزینه‌های کشور شده است.

دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها وظیفه درمان را تنها وظیفه بیمارستان‌های کشور ندانست و گفت: آموزش و پیشگیری از وظایف و تکالیف بیمارستان‌ها محسوب می‌شود چرا که می‌تواند به کاهش خسارات مادی و معنوی در مردم کمک کند.

وی بیشتر تروماهای رخ داده در کشور را محصول حوادث رانندگی دانست و گفت: اکثر حوادث در ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ رخ می‌دهد.

کولیوند یکی از مسائل مهم در کاهش خسارات تصادفات را کوتاه شدن زمان امدادرسانی از طریق آموزش‌های همگانی عنوان کرد و افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند هر چه زمان امدادرسانی کوتاه‌تر شود جان افراد بیشتری نجات پیدا می‌کند و مطابق قرآن نجات یک انسان برابر با نجات کل بشریت است.

وی شعار گردهمایی امسال را «با کمک هم جان هموطنانمان را نجات دهیم» عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از تصادفات بعد از وقوع حادثه و در زمان انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد که در این خصوص نیاز است هر چه سریعتر قانون مغفول مانده تروما مصوب مجلس اجرا شود.

مدیر بیمارستان خاتم‌ الانبیاء توضیح داد: در سال ۶۳ در مجلس شورای اسلامی قانونی با عنوان قانون تروما به تصویب رسید که شرح وظایف گروه‌های مختلف در خصوص حوادث منجر به تروما را مشخص کرده است اما متأسفانه به این قانون هیچ‌گاه عمل نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با وجود قاضی‌زاده هاشمی به عنوان یک وزیر پرکار و پرتلاش این قانون مغفول مانده به اجرا دربیاید و زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان کوتاه شود.

کولیوند مشکلات روحی و روانی بعد از حوادث را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و گفت: وجود آموزش‌های پیشگیری بعد از وقوع حوادث می‌تواند مشکلات روحی و روانی را که برای اعضای خانواده‌های آسیب دیده به وجود آمده کم کند.

دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها به قانون مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: در این قانون آمده است که ۲ واحد درسی به صورت اجباری در خصوص کمک‌های اولیه و امداد و نجات باید در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس و دانشگاهی تدریس شود اما متأسفانه به این قانون نیز بی‌توجهی شده است.

کولیوند تأکید کرد: ما می‌گوییم که هر کس در توان خود کار کند و کارهای بر زمین افتاده را به گردن گیرد و این گونه می‌توان مشاهده کرد که میزان کشته‌ها و معلولان حاصل از تصادفات به شدت کاهش می‌یابد.

وی به کاهش آمار رهاسازی توسط سازمان امداد و نجات اشاره کرد و گفت: مطابق آماری که سازمان امداد و نجات هلال‌احمر دارد میزان رهاسازی بعد از حوادث رانندگی بسیار کاهش داشته که این موضوع نشان می‌دهد پلیس به هر قیمتی که شده است وظیفه خود را در کنترل سرعت خودروها انجام داده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها