کد خبر: ۲۹۷۲۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
زمان و نحوه تکميل واحدهاي مسکن مهر و لزوم توجه مسئولان دولت يازدهم به اين طرح، اين روزها دغدغه بخش قابل توجهي از مشارکت‌کنندگان در طرح مسکن مهر را تشکيل مي‌دهد.
به گزارش پایگاه 598، کيهان نوشت: مسکن جزو نيازهاي اوليه و ضروري زندگي است که دولت‌ها در تأمين آن نقش ويژه‌اي برعهده دارند، در کشور ما نيز در آغاز دولت نهم و در شرايطي که قيمت مسکن به صورت بي‌سابقه‌اي افزايش يافته بود پروژه مسکن مهر از زبان وزير مسکن وقت با وعده ساخت سالانه 1/5 ميليون واحد مسکن شهري و روستايي در همين قالب کليد خورد.



پروژه‌هاي مسکن مهر در چند سال اخير همواره يکي از پرحاشيه‌ترين مباحث روز کشور بوده است، طرحي که در دوران دولت قبلي براي خانه‌دار شدن قشر کم‌درآمد جامعه پا به ميدان گذاشت اما نه‌تنها پس از پايان دوره دولت دهم بلکه پس از گذشت نيمي از دوران دولت يازدهم هنوز هم بخشي از دغدغه‌هاي تعداد قابل توجهي از خانواده‌هاي ايراني را تشکيل مي‌دهد، حال اين افراد مي‌توانند دسته‌اي باشند که واحدهاي خود را تحويل گرفته‌‌اند و با مشکلات بي‌شمار اين واحدها مواجه شده‌اند يا دسته‌اي ديگر که هنوز در اميد تحويل گرفتن واحدهاي خود هستند.

البته نبايد از اين موضوع گذشت که در مقابل درصد ناراضي، درصد قابل توجهي از متقاضيان مسکن مهر از اقدام خود در مشارکت در اين طرح راضي بودند و شايد اگر دولت گذشته دقت بيشتري را در برنامه‌ريزي‌هاي اين پروژه عظيم چاشني کار خود مي‌کرد ميزان مشکلات به وجود آمده به حداقل مي‌رسيد اما به هر حال به نظر مي رسد قفل مسکن مهر يکي از قفل‌هايي که در دولت يازدهم هنوز تصميم جدي براي بازشدن آن گرفته نشده است و اين را مي‌توان از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور محترم طي يک و نيم سال گذشته فهميد.

در اين گزارش سعي شده است تا برخلاف گزارش‌هاي معمول که شايد صرفا به جهت زنده‌مانده پرونده مسکن مهر و انتقاد به دولت گذشته به انتشار درمي‌آيند از نگاهي متفاوت به موضوع پرداخته شود و سعي شود نوبت صحبت کردن به ذي‌نفعان اصلي يعني همان مردم داده شود، مردمي که هر کدام با کوله‌باري ازدغدغه و با مشکلات خاص خودشان و فارغ از هرگونه جناح و حزب و گروه سياسي در اين فکر هستند که آيا روزي فرا مي رسد که مسکن مهر در نهايت مسکني براي درد بي‌مسکني‌ها باشد؟!

مشکلات زيربنايي واحدهاي واگذار شده
يکي از مشکلات ساکنين اين پروژه در بيشتر شهرها به خصوص شهرهاي جديد که در حاشيه کلانشهرهايي مثل تهران با آن مواجهه هستند کمبود امکانات اوليه زندگي شهري در اين پروژه‌ها است.

خانم اميري يکي از ساکنان مسکن مهر ضياءآباد اسلامشهر است، شهرکي که پس از عدم توجه مسئولان شهرستاني به دغدغه‌هاي ساکنان اين شهرک عده‌اي از اهالي با تجمع در خيابان‌هاي منتهي به اين شهرک خواستار پاسخگويي مسئولان شدند.

اميري در بيان مشکلات اين واحدهاي مسکوني به گزارشگر کيهان مي‌گويد: من فرزنداني خردسال دارم و به دليل عدم وجود فضاي بهداشتي در محل زندگي ماهر روز امکان بيمارشدن فرزندانم وجود دارد اما ما در اين شهرک از هرگونه امکانات درماني و البته بهداشتي محروم هستيم. وي در ادامه مي‌افزايد: نبود عابربانک، نبود فضاي تفريحي و ورزشي براي کودکان، نبود کلانتري براي تامين امنيت، وضعيت بهداشتي و نظافت بسيار بد خيابان‌ها و نبود جاده مناسب براي دسترسي به اين شهرک تنها بخشي از مشکلات ما است.

نجفي از ديگر ساکنان مسکن مهر اسلامشهر نيز در صحبت‌هايي کوتاه به گزارشگر کيهان، بيان مي‌کند: برخلاف ادعاهاي انجام شده که هر روز برخي مسئولان مطرح مي‌کنند و مدعي ارائه خدمات به ساکنان مسکن مهر ضياآباد اسلامشهر هستند در عمل ما چنين چيزي را شاهد نيستيم.

مشابه صحبت‌هاي ساکنان مسکن مهر اسلامشهر را در مورد امکانات زيربنايي و روبنايي، حمل و نقل، فاضلاب، بانک و مرکز خريد در بيشتر مناطق و شهرک‌هاي واگذار شده مسکن مهر شنيده مي‌شود.

حمزه يکي از متقاضيان مسکن مهر پرديس مي‌گويد: با وجود پيشرفت 70 درصدي بعضي از بلوک‌ها هنوز اثري از اسکلت مسجد يا مدرسه مشاهده نمي‌شود و وضعيت برق و گاز هم نامشخص است.

زمان نامشخص تحويل پروژه‌ها
آنچه درباره زمان واگذاري، شرايط پرداخت، ميزان آورده متقاضيان و نحوه اطلاع‌رساني از روند پروژه اعلام شده بود در عمل يا به درستي محقق نشده‌اند يا به شکلي ديگر در حال اجرا هستند. فرزاد بورنگ يکي از متقاضيان مسکن مهر پرديس در گفت‌وگو با گزارشگر کيهان مي‌گويد: من کارمندي 40 ساله هستم که با دو فرزند و به اميد آن که سرپناهي براي خانواده‌ام بيابم در مسکن مهر ثبت‌نام نموده‌ام.

اين متقاضي مسکن مهر عنوان مي‌کند: در بروشور اوليه چاپ و توزيع شده اين بخش از مسکن مهر واحدهاي سه‌خوابه نيز تبليغ شده بود و من نيز سه‌خوابه انتخاب کرده بودم که بعدا به ما واحدهاي دوخوابه قرارداد بسته شد.

بورنگ همچنين با اشاره به اطلاعات ناقص موجود در سايت مسکن مهر، مي‌افزايد: از زمان خاتمه قرارداد 9 ماه سپري شده در حالي که در خوشبينانه‌ترين حالت پيشرفت پروژه 70 درصد مي‌باشد، اطلاعات پروژه به صورت ناقص در سايت آورده مي‌شود و قطعا براي کسب اطلاعات بايد به محل مراجعه کرد که اين امکان هم در شرايط معمول با ضوابط خاصي انجام مي‌شود.

عزيز رحمتي 36 ساله که در مسکن مهر پرند ثبت‌نام کرده است در خصوص عدم تطابق وعده‌هاي داده‌ شده با شرايط جاري اظهار مي‌کند: از دو سال قبل که قرارداد بسته شده پروژه متوقف شده و هيچ پيشرفتي ندارد و از زمان ذکر شده در قرارداد بابت تحويل يک سال مي‌گذرد ولي پروژه همچنان در مرحله سفت‌کاري است، شرکت عمران به ما مي‌گويد بانک پول نمي‌دهد، بانک مي‌گويد پروژه عقب است و پيمانکار هم مي‌گويد پولي بابت ادامه انجام پروژه ندارد.

رحمتي در پايان تأکيد مي‌کند: کاملاً موافقم پولم را به من برگردانند و از پروژه انصراف بدهم. اين پروژه خوب شروع شد و همه را اميدوار کرد ولي در جاي بدي متوقف شد.

عدم نظارت کافي بر تجهيزات به‌کار رفته
کيفيت مصالح و برخي تجهيزات به کار رفته نيز يکي از موارد ذکر شده در صحبت‌هاي بيشتر ساکنين پروژه مسکن مهر بوده که با وعده‌هاي داده شده همخواني ندارد.

عزت‌الله معافي بازنشسته‌اي است که مي‌گويد در زندگي‌اش حساب ويژه‌اي بر روي خانه‌دار شدن از طريق مسکن مهر باز کرده است.
معافي در ادامه مي‌گويد: از سال 87 اقدام به ثبت‌نام در تعاوني مسکن گيلاوند کردم و مبلغ اوليه را واريز کردم و اين واريزها تاکنون به 18 ميليون رسيده است اما هيچ قراردادي با من بسته نشده است!

اين ساکن مسکن مهر گيلاوند مي‌افزايد: قرار بود پروژه‌ 24 ماهه واگذار شود ولي اکنون بعد از گذشت 5 سال هنوز هيچ دورنمايي از وضعيت کلي پروژه موجود نيست و بلوکي که من انتخاب کرده بودم بعد از گذشت دو سال به دليل استفاده از مصالح غيراستاندارد و تقلبي استفاده شده در ساخت مجموعه تخريب شده است.

معافي که مشخص است از وضعيت موجود به هيچ وجه رضايت ندارد در پايان مي‌گويد: به نظر من يکي از بدترين پروژه مسکن مهر کشور همين پروژه گيلاوند است چون هيچ نظارتي بر عملکرد پيمانکار اين پروژه وجود نداشته و ما هم صدايمان به جايي نمي‌رسد.
پس از شنيدن صحبت‌هاي اهالي و متقاضيان مسکن مهر اسلامشهر، پرديس و گيلاوند اين بار به سراغ ساکنان مسکن مهر پاکدشت مي‌رويم.

اسماعيل آهنگران کارگري 42 ساله و داراي دو فرزند. آهنگران اما بر خلاف موارد قبلي از وضعيت مسکنش رضايت دارد و مي‌گويد: سال 90 در مسکن مهر پاکدشت ثبت نام کردم و اواسط سال 92 مسکنم را تحويل گرفتم و از شرايط تحويل تقريباً راضي هستم البته واحدها داراي نواقصي هستند و مثلاً درهاي ضد سرقت چيني هستند و تاب برمي‌دارند و يا کابينت کوچک، کيفيت شيرآلات نامناسب و برخي از کارهاي اجرايي هنوز وضعيت مناسبي ندارند.

اين صحبت‌ها تنها بخشي از صحبت‌هاي متقاضيان برخي از نقاطي است که پروژه‌هاي مسکن مهر در آن نقاط احداث شده اما در مقابل صحبت‌هاي مشارکت‌کنندگان در اين طرح بد نيست اشاره‌اي هم به اظهارنظرهاي برخي مسئولان ذي‌ربط داشته باشيم.

وعده‌هاي توخالي برخي مسئولان
يکي از معضلات اين روزهاي مشارکت‌کنندگان در طرح مسکن مهر وعده‌ها و اظهارنظرهاي متناقض مسئولان درخصوص مسکن مهر است، جايي که يک روز تاريخ اتمام پروژه‌ها سال آينده عنوان مي‌شود، روز ديگر دو سال آينده و برخي هم چهار سال آينده را موعد تکميل واحدهاي مسکن مهر مي‌دانند!

در همين راستا فريبرز واحدي مديرکل راه و شهرسازي استان تهران در حاشيه آغاز واگذاري 530 واحد مسکن ويژه از مختومه شدن پرونده مسکن مهر پرند و پرديس طي سال‌هاي 94 و 95 خبر مي‌دهد و مي‌گويد: مسکن مهر شهرهاي بالاي 25 هزار جمعيت استان تهران تا هفته دولت سال آينده (پايان شهريور 94) به اتمام مي‌رسد.

به گزارش تسنيم، پيش از اين وعده، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با بيان اين که براي 2 ميليون و 300 هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد شده است گفته بود: بخش عمده مسکن مهر تا پايان سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

اما پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزير راه و مسکن در اين‌باره مي‌گويد: اگر طبق قول‌هاي داده شده کارها عملي شود پروژه‌هاي مسکن مهر ظرف سه تا چهار سال آينده به اتمام مي‌رسد. تمام تعهداتي که دولت در زمينه مسکن مهر داده انجام خواهد شد. وي با بيان اين که بخشي از مسکن مهر به صورت تعاوني‌ساز بوده و نيازمند سيستم بانکي است، تصريح مي‌کند: تعهدات دولت هم در دست انجام بوده و برخي هم توسط سيستم خودمالکي در دست اجرا است که آن هم نيازمند تسهيلات بانکي است.

اما جناب آخوندي آبان‌ماه امسال با تأکيد بر آنکه تمام تعهدات دولت قبل درخصوص مسکن مهر با قوت پيگيري مي‌شود، ابراز اميدواري کرده بود که سفره مسکن مهر در سال 94 جمع شود.

اين درحالي است که براساس جديدترين اظهارات معاون وزير راه و شهرسازي پروژه‌هاي مسکن مهر نه در دولت يازدهم بلکه در سال دوم فعاليت دولت دوازدهم (سال97) به پايان مي‌رسد.عدم توجه به تکميل و رفع مشکلات مسکن مهر در دولت يازدهم متقاضيان اين طرح را با چالش‌هاي زيادي مواجه کرده است.

تير خلاص آقاي وزير؛ مسکن مهر
طرح مزخرفي است!
اما پس از کش و قوس‌هاي فراوان و اما و اگرهاي مسئولان ذي‌ربط در حوزه مسکن، سرانجام عباس آخوندي وزير مسکن و شهرسازي دولت يازدهم چندي پيش در بازديد از فرودگاه مهرآباد در اظهارنظري عجيب و تأسف‌آور در پاسخ به سؤال دبير کميته مطالبه حق مسکن، عنوان کرد: مسکن مهر طرح مزخرفي است!

آخوندي اين پاسخ را در جواب سؤال دبير کميته مطالبه حق مسکن که اين سؤال را پرسيده بود ارائه کرده است: «وضعيت مسکن مهر مناسب نيست و چندين هزار نفر در کشور و مخصوصاً تهران درگير اين موضوع هستند.»

موفقيت 85 درصدي مسکن مهر
سيدمهدي هاشمي رئيس کميسيون عمران مجلس درباره طرح مسکن مهر مي‌گويد: مسکن مهر يکي از طرح‌هاي تقريباً موفقي بود که در تاريخ جمهوري اسلامي ايران در حوزه مسکن اجرا شد.

وي مي‌افزايد: اين طرح اشکالات و ايراداتي هم داشت اما با اين حال معدل کار اين طرح، آن را در زمره يکي از کارهاي موفق و خيلي خوب در کشور قرار داده است.

هاشمي در ادامه گفت‌ و گوي خود با تسنيم با اشاره به اين‌که اين طرح توانست تا حد زيادي بحران مسکن را مديريت کند، تصريح مي‌کند: طبقه متوسط و به پايين و افرادي که در جامعه ذي‌حق بوده‌اند با رقم‌هايي بين 5 تا 25 ميليون تومان در طرح مسکن مهر صاحبخانه شده‌اند.

رئيس کميسيون عمران مجلس همچنين با بيان اين که بيش از 85 درصد مسکن مهر موفق بوده است، مي‌افزايد: زماني که بحران اقتصادي تمام دنيا از بخش مسکن شروع شد، انتظار مي‌رفت ايران هم متأثر از اين اتفاقات دچار بحران شود، اما اين موضوع (تأثير بحران اقتصادي غرب) با مسکن مهر مديريت و کنترل شد.

هاشمي در بخش پاياني صحبت‌هايش با طرح اين که برخي از کساني‌ که تأخير و ترديد در طرح مسکن مهر را ايجاد کرده‌اند متوجه برخي از اشتباهات خود شده‌اند، خاطرنشان مي‌کند: آنها به دنبال جبران اين عقب‌ماندگي هستند و برخي نيز هنوز از خواب غفلت بيدار نشده‌اند و اميدواريم اين موضوع هرچه زودتر با مديريت و نظارت صحيح و صريح رئيس‌جمهوري حل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها