کد خبر: ۲۹۸۳۳
زمان انتشار: ۱۹:۳۲     ۱۹ آذر ۱۳۹۰
جعفر تکبیری/
اگرچه نیروهای مسلح کشورمان از قدرت بسیار بالایی برای دفع تهدیدات برخوردار است اما این دستگاه دیپلماسی کشور است که باید با انجام اقدامات دیپلماتیک در عرصه بین الملل فرصت عرض اندام را از آمریکایی ها و غربی ها بگیرد.
احضار حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه... این تنها اقدامی بود که تاکنون از سوی دستگاه دیپلماسی علیه نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی توسط هواپیمای جاسوسی آمریکا صورت گرفته است. ماجرایی که معمولا پاسخی نیز به دنبال ندارد و تنها جنبه ای دیپلماتیک برای اعلام اعتراض نسبت به اقدام خصمانه ایالات متحده دارد. این در حالی است که نقض حریم هوایی کشورمان از سوی ایالات متحده برای نخستین بار نبوده و دستگاه دیپلماسی در هر بار سعی کرده در این خصوص سکوت کند. این واقعیتی است که رسانه های خارجی نیز به آن اشاره کرده اند و مدعي شده كه چندي پيش نيز يكي ديگر از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در نزديكي تاسيسات هسته‌اي فردو، سرنگون شده است كه با احتساب مورد اخير و در کنار دو هواپیمایی که در آبهای تحت کنترل جمهوری اسامی ایران، سرنگون شدند، تاكنون سه بار اين هواپيماهاي جاسوسي مورد حمله نيروهاي نظامي ايران قرار گرفته است. البته اين تنها اخباري است كه در رسانه‌ها منتشر شده و در صورت وجود مواردي ديگر از اين اقدامات دفاعي جمهوري اسلامي، اين موارد تاكنون رسانه‌اي نشده است. اما به جز مورد آخر، تاکنون هیچ اقدام رسمی از سوی دستگاه دیپلماسی ایران برای پیگیری حقوق شهروندان در راستای این تعرض علنی یک نیروی خارجی به فضای کشور صورت نگرفته است. 

دستگاه دیپلماسی در خواب غفلت
تمامی این موارد در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشور، مدتها است در مقابل هجمه ها علیه جمهوری اسلامی سکوت کرده و وظیفه خود را برای پاسخگویی به این تهاجمات انجام نمی دهد. برای نمونه قطع رابطه با انگلیس مدتها خواست عمومی طبقه های مختلف جامعه بود و با توجه به سوابق رفتار خصمانه انگلیسی ها در قبال جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و در نهایت در حوادث تلخ پس از انتخابات، خواسته ای به حق به نظر می رسید اما هیچ گاه مورد توجه وزارت امورخارجه قرار نگرفت؛ تا اینکه حرکت خودجوش دانشجویان برای تسخیر سفارت استعمارگر پیر شکل گرفت اما دستگاه دیپلماسی باردیگر پشت دانشجویان را خالی کرد و در حالی که زمینه قطع رابطه با یکی از دشمنان دیرینه جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود، با عذرخواهی از انگلستان زمینه ای را فراهم کرد تا آنها گستاخ تر از همیشه، با فراموشی تمامی جنایتهایی که در حق ایرانیان کرده بودند، خواستار دریافت غرامت در قبال این حرکت خودجوش دانشجویی شوند.
اما این کوتاهی ها در امر دیپلماسی تنها به همین مورد خلاصه نمی شود چراکه در اوج شکل گیری بیداری اسلامی در منطقه و نقش محوری که ایران باید در قبال این وقایع ایفا می کرد، دستگاه دیپلماسی ما می کوشید تا روابط خود را با برخی از کشورهایی که مانع اصلی بیدار اسلامی در منطقه بودند گسترش دهد و حتی سفرهایی را نیز به این کشورها ترتیب داده بودند. 

سکوت کردیم، آمریکا پیشروی کرد
اما در کنار تمامی این موارد، آمریکا نیز کوشید از این ضعف در درون وزارت امورخارجه سو استفاده کند و با طراحی سناریو زنجیره ای ترور سفیر عربستان در نیویورک و سپس اتهام نقض حقوق بشر و پس از آن موضوع هسته ای فشار مضاعفی را به جمهوری اسلامی وارد کند. فشاری که شاید از طریق آن بتواند موج بیداری اسلامی در منطقه را که بسیاری از کارشناسان ان را متاثر از انقلاب اسلامی ایران می دانستند متوقف کند. این در حالی است که به رغم تمام ‌نفوذی که جمهوری اسلامی ‌ایران در میان مردم منطقه دارد و آن را مدیون ماهیت ضد استکباری و اسلامی‌انقلاب است، دستگاه دیپلماسی ما در قبال این اتهامات گاه و بی‌گاه سردمداران امریکایی رفتاری کژدار و مریز پیش گرفت و زمینه ای را به وجود آورد که آمریکایی ها به خود اجازه دهند، به داخل خاک ایران هواپیمای جاسوسی بفرستد. 

مقتدر باشیم
در مجموع باید این نکته را در نظر گرفت که اگرچه نیروهای مسلح کشورمان از قدرت بسیار بالایی برای دفع تهدیدات برخوردار است که نمونه آن را در اقدام اخیر برای کنترل و در اختیار گیری هواپیمای جاسوسی امریکا دیدیم اما این دستگاه دیپلماسی کشور است که باید با انجام اقدامات دیپلماتیک در عرصه بین الملل فرصت عرض اندام را از آمریکایی ها و غربی ها بگیرد و عملا بخشی از زحمات نیروهای مسلح برای تامین امنیت را پاسخ دهد. حال باید به جز احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه، دیپلماتهای کشورمان در مجامع بین المللی به دنبال محکوم کردن و اخذ غرامت از آمریکا به دلیل این رفتار خلاف عرف دیپلماتیک باشند. چراکه خود امریکایی ها معتقدند که امنیت ملی را باید در خارج از مرزهای این کشور دنبال کرد و این موضوع نیز این روزها در قبال کشورمان هم صدق می کند. علاوه بر این اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در تاسیس سفارتخانه مجازی برای ایرانیان که چارچوب کلی ان نشان دهنده سناریوی جذب جاسوس است هم می تواند نقطه ای دیگر برای افزایش فشار به دولت آمریکا در مجامع بین المللی توسط دیپلماتهای ایرانی باشد. از این رو امروز تمامی شرایط برای زمین گیر کردن آمریکا در عرصه دیپلماتیک نیز فراهم شده است.

منبع: جوان آنلاين
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها