کد خبر: ۲۹۸۳۵۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
در همايش اقتصاد مقاومتي عنوان شد
رئيس‌جمهوربا اشاره به اينكه ما تورم بالاي 40 درصد را امروز به زير 16 درصد رسانديم، اظهار داشت:‌ بسياري از صاحبنظران داخلي و خارجي حضوري يا كتبي براي ما نوشته‌اند كه كار اين دولت شبیه معجزه است
به گزارش پایگاه 598، در همايشي كه با عنوان « اقتصاد مقاومتي در روابط منطقه‌اي» برگزار شد، دكتر روحاني با طرح اين سؤال كه براي پيشرفت و حركت به جلو و براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي در زمينه رابطه با ديگران بايد چه كاري انجام دهيم،گفت: «اينكه بعضي‌ها فكر مي‌كنند كشوري مي‌تواند بدون رابطه با بيرون به رشد و توسعه برسد، حتماً اشتباه مي‌كنند!»  اينكه رئيس‌جمهور در همايش اقتصاد مقاومتي از ضروري بودن رابطه با بيرون براي رشد و توسعه سخن بگويد، قطعاً كم‌توجهي به مكان و زمان سخن است مگر اينكه روحاني بخواهد بگويد اعتقادي به اقتصاد مقاومتي ندارد! رئيس‌جمهور در همين همايش از قول ديگران گفت كه «دولت در اقتصاد، معجزه كرده است»، اين در حالي است كه مشاور اقتصادي او در مكان ديگري در يك نشست خبري از روند بدتر شدن شرايط رفاه خانوارها و تغيير نكردن خالص اشتغال كشور از سال 86 به بعد سخن گفت كه با توجه به در نظر گرفتن مؤلفه‌هاي رشد اقتصادي و فقدان برنامه در حوزه اقتصاد، حتي در صورت كاهش نرخ تورم، رفاه و اشتغال همان روند بدتر شدن و نزولي را طي كرده است. دكتر مسعود نيلي شرايط اقتصادي كشور را به طور كلي خطير و غير پايدار توصيف كرد.

به گزارش ايرنا رئيس‌جمهور افزود: اگر رشد و توسعه مي‌خواهيم، بايد با جهان رابطه داشته باشيم. همواره در طول تاريخ، يكي از راه‌هاي توسعه كشورها تجارت بين‌المللي بوده است، حتي در دوران قبل از اسلام بازاري كه در مكه وجود داشت، آن منطقه را رشد داده بود.
رياست محترم جمهوري البته توضيح ندادند در شرايطي كه برخي قدرت‌هاي زورگو طي 30 سال گذشته كشورها را به بهانه‌هاي واهي مورد انواع تحريم‌ها قرار داده‌اند و فلسفه اقتصاد مقاومتي هم قطع وابستگي و استقلال اقتصاد از زورگويان است، چه راهكاري براي مقابله با اين زياده‌خواهي‌ها دارند.  وي البته در ادامه با اشاره به اينكه كسي نمي‌تواند ما را منزوي كند، گفت: البته ممكن است خودمان، خودمان را منزوي كنيم؛ اگر متحد باشيم و با تدبير كار را جلو ببريم، هيچ كشوري نمي‌تواند ما را منزوي كند.
    به وابستگي سياسي افراد كاري ندارم
دكتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود گريزي هم به انتخابات 20 ماه گذشته رياست جمهوري زد و تصريح كرد: اما مسئولان اجرايي بايد مسئولاني باشند كه به رأي مردم در 24‌خرداد 92 معتقدند، اگر كسي اعتقاد به رأي مردم ندارد، مي‌تواند در كشور كار و فعاليت كند اما نمي‌تواند مدير سطح بالاي كشور باشد يعني مردم قبول نمي‌كنند، مردم گفته‌اند، نظر ما اين است. رئيس دولت تدبير و اميد اظهار داشت: به سوابق افراد، وابستگي سياسي و جناحي افراد كار ندارم اما مسئولان بايد به رأي مردم اعتقاد داشته باشند و اگر كسي 24 خرداد و رأي مردم را قبول ندارد در يك سِمت ديگري خدمت كند اما بخواهد مسئول رده بالاي كشور باشد اين قابل قبول نيست. مردم اين را نمي‌پذيرند چون همه ما بار بسيار سنگيني را بر دوش گرفته‌ايم.
نكته قابل‌تأمل در اين بخش از سخنان رئيس‌جمهور آن است كه براي پذيرش پايگاه رأي جنبه اعتقادي قائل شدند، حال آنكه عقلانيت سياسي مي‌گويد جرياني كه پيروز انتخابات است بايد به رسميت شناخته شود و پذيرش آراي او جنبه « قانوني و احترامي دارد نه اعتقادي.»
سؤال ديگري كه درباره سوابق‌ و وابستگي سياسي و جناحي افراد مطرح است، اينكه آيا اگر كسي به نظام، انقلاب و امام اعتقادي نداشت، اما حاضر به پذيرش رأي 24 خرداد شد، مي‌تواند به اين اعتبار كه نتيجه انتخابات را پذيرفته است در مناصب بالاي مديريتي قرار بگيرد؟ نگراني‌اي كه بسياري از دلسوزان انقلاب همواره مطرح مي‌كنند، اين است كه جرياني كه در فتنه 88 ساختارهاي نظام را به چالش كشيدند و بيشترين جفا را در حق انقلاب و امام كردند، چرا بايد در مصادر امور قرار بگيرند؟
 ‌ تقدير از سربازان خط مقدم ديپلماسي
بخش ديگري از سخنان رئيس‌جمهور در همايش «اقتصاد مقاومتي در روابط منطقه‌اي» به مذاكرات هسته‌اي اختصاص داشت. وي از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران به عنوان «سربازان خط مقدم ديپلماسي»ياد كرد و گفت: تركيب جديد تيم مذاكره نشانه اراده قاطع ايران براي تعامل با دنيا است.
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: مذاكرات هسته‌اي در چارچوب منافع و عزت ملت ايران به پيش مي‌رود و مي‌بينيد كه در اين چارچوب قدم به قدم در حال پيش رفتن هستيم. وي خاطرنشان كرد: هميشه يك اقليت اندكي داريم، نبايد نگران باشيم؛ به هر حال در اين كشور دموكراسي و آزادي است و نظرات بيان مي‌شود. نظرات همه هم يكسان نيست؛ بنا هم نيست در كشور ما همه چيزي را با 100 در صد افكار اداره كنيم. ما بايد با اكثريت قاطع قابل قبول، كشور را اداره كنيم. روحاني اظهار داشت: ما در زمينه هسته‌اي از ابتدا تا الان هرچه نظرسنجي داشتيم حمايت مردم بالاي 80 درصد است و اين مهم است كه دولت در مسيري حركت مي‌كند كه اكثريت قاطع مردم از اين مسير و راه حمايت مي‌كنند.
    صاحبنظران براي ما نوشتند كار شما شبيه معجزه است
رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه توان دولت در سرمايه اجتماعي خواهد بود، گفت: معتقديم تا كنون مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و از دولت حمايت كرده‌اند، تمام موفقيت‌هاي دولت در سايه همكاري و حضور مردم در صحنه و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري بوده است.
روحاني ادامه داد: اگر عنايت حق را نداشتيم و اگر آن سرمايه‌ها را نداشتيم، نمي‌توانستيم به توفيق مورد نظر دست يابيم. وي گفت: امروز مركز آمار كشور اعلام كرد كه تورم 12 ماهه به 2/15 درصد رسيده است. وعده‌اي كه ما براي سال 93 به مردم داده بوديم اين بود كه تلاش كنيم تورم را به 25 درصد برسانيم. رئيس‌جمهوربا اشاره به اينكه ما تورم بالاي 40 درصد را امروز به زير 16 درصد رسانديم، اظهار داشت: بسياري از صاحبنظران داخلي و خارجي حضوري يا كتبي براي ما نوشته‌اند كه كار اين دولت شبیه معجزه است. اين معجزه متعلق به ملت ايران است زيرا دولت كه خادم است.
روحاني با بيان اينكه مردم ايران در يك‌سال و نيم قبل كاري بسيار عظيم و بزرگ انجام داده‌اند، گفت: در سال 91 و 92 رشد اقتصادي كشور در مجموع منهاي 9 درصد بوده است. چه كسي فكر مي‌كرد منهاي 9 در دو سال را بتوانيم به رشد مثبت برسانيم. رئيس دولت تدبير و اميد با اشاره به رشد 4 درصدي شش‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، افزود: تا پايان سال آن چه پيش بيني مي‌شود، رشد مثبت است. روحاني ادامه داد: بنابراين وعده‌اي كه به مردم داده بوديم، بهبود معيشت بود و اينكه بتوانند زندگي راحت تري داشته باشند و كشور در مسير رشد و توسعه جامع و همه‌جانبه قرار گيرد.
رئيس‌جمهوري ادامه داد: سرمايه اجتماعي بزرگ‌ترين سرمايه ما است، به همه استانداران يك بار ديگر اعلام مي‌كنم كه تمام مسئولان اجرايي كه زير نظر شما هستند، البته از نظر ما اين جناح و آن جناح، اين حزب يا آن حزب فرق نمي‌كند، هر جناحي بيشتر به ملت خدمت كند، آن جناح از نظر ما برتر است. عنوان، مارك، اين و آن و الف و ب براي ما مطرح نيست. هيچ خادمي را حق نداريم از خدمت محروم كنيم.
    به دنبال منافع يك طرفه نيستيم
روحاني در ادامه اظهار داشت: نخستين قدم در سياست خارجي ما بي‌ترديد روابط خوب با همسايگان است؛ اين مسئله هم از نظر امنيت ملي و هم از نظر فرهنگي بسيار مهم است؛ همه كشورهاي منطقه از لحاظ فرهنگي با ما متصل هستند؛ ما شرايط‌ ويژه و خاصي با همسايگانمان داريم و بسياري از امور اقتصادي، اجتماعي و سياسي بدون همكاري همسايگان امكان پذير نيست.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما هيچ وقت دنبال منفعت يك طرفه نيستيم؛ بازي برد - برد فقط در مسئله هسته‌اي نيست؛ ما مي‌خواهيم روابطمان در جهان اين گونه باشد؛ سر هيچ كشوري كلاه نمي‌گذاريم و نمي‌گذاريم كسي سر ما كلاه بگذارد. روحاني ادامه داد: اين ملت روابطي با همسايگان و كشورهاي ديگر مي‌خواهد كه به نفع دو ملت باشد؛ ما رابطه‌اي با عراق نمي‌خواهيم كه صرفا به نفع ايران باشد؛ مي‌خواهيم به نفع ايران و عراق باشد؛ ما رابطه‌اي با تركيه و همه كشورهاي شمالي، شرقي و جنوبي مي‌خواهيم كه به نفع دو كشور باشد.
 ‌  دكتر نيلي:  شرايط رفاهي مردم بدتر شده است
 مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه براي گذار از شرايط خطير اقتصادي كه در آن قرار داريم به همدلي و اجماع نياز است، گفت: براي دستيابي به اقتصاد پايدار بايد اشتغال، شرايط رفاهي خانوارها و رشد اقتصادي در كشور بهبود يابد.
به گزارش «جوان» مسعود نيلي در نشستي خبري به جمع‌بندي نتايج اولين كنفرانس اقتصادي ايران پرداخت و گفت: در اين همايش مهم‌ترين مسائل و چالش‌هاي اقتصاد ايران شناسايي و براي آنها راه‌حل ارائه شد و نخستين بار جمع‌بندي آن به امضاي 21 اقتصاددان كشور رسيد.
مشاور رئيس‌جمهور در امور اقتصادي، تغيير نكردن خالص اشتغال كشور در سال 83 تا 93 و روند بدتر شدن شرايط رفاهي خانوارها از سال 86 به بعد را از جمله دغدغه‌هاي اقتصاد ايران دانست و افزود: هرچند بايد براساس سند چشم‌انداز ايران در سال 1404 به لحاظ اقتصادي، علمي و فناوري رتبه نخست منطقه غرب آسيا باشد اما از سال 84 كه آغاز برنامه چهارم توسعه است تا سال 90 با وجود پيش‌بيني رشد اقتصادي 8 رصدي ميانگين رشد اقتصادي 3/4 درصد را داشته‌ايم، ضمن آنكه در سال‌هاي 91 و 92 نيز رشد اقتصادي منفي داشتيم.
نيلي گفت: توقف رشد اقتصادي ايران در زماني رخ داد كه بيشتر كشورهاي منطقه چه آنهايي كه اقتصادي متكي به نفت و گاز داشتند و چه كشورهاي بدون اقتصاد نفت و گاز، همگي رشد اقتصادي خوب و بالا داشتند.  به گفته وي، اگر بخواهيم به بيكاري تمركز كنيم تنها براي ثابت ماندن تعداد بيكاران به رشد اقتصادي 6 درصد نياز است.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه در جمع‌بندي همايش اقتصاد ايران راه‌حل‌هايي در اصول و مباني و همچنين الزامات نهادي ارائه شده است، گفت: كشورهاي همسايه ايران فقط يك يا دو ظرفيت اقتصادي دارند مانند نفت عربستان، گاز قطر، گردشگري تركيه و موقعيت مكاني امارات اما جمهوري اسلامي ايران به تنهايي همه اين ظرفيت‌ها را داراست و بايد از اين ظرفيت‌هاي بالقوه به نحو مناسب استفاده كند.
وي با اشاره به آثار درآمدهاي نفتي و نحوه هزينه كردن اين درآمدها گفت: هرچند از سال 70 تا 83، 26 ميليارد دلار واردات داشتيم اما اين رقم طي سال‌هاي 84 تا 90 به 81 ميليارد دلار رسيد ضمن آنكه بودجه دولت و حجم نقدينگي افزايش يافت.
نيلي با اشاره به تحريم و كاهش قيمت نفت گفت: اگر قيمت نفت را براي سال آينده حدود بشكه‌اي 60 دلار فرض كنيم، درآمد نفتي كشور در سال آينده 30 ميليارد دلار خواهد شد كه اين رقم حدود يك‌چهارم درآمد نفتي سال 90 است.
وي با تأكيد بر اهميت توجه به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به ويژه در كاهش و قطع وابستگي اقتصاد كشور به درآمد نفت افزود: هرچه وابستگي به درآمد نفت بيشتر باشد اقتصاد ما آسيب‌پذيرتر خواهد بود.   مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور گفت: درآمد نفت به جاي تأمين هزينه‌هاي جاري بايد براي سرمايه‌گذاري در كشور هزينه شود و هزينه‌هاي جاري نيز از ساير محل‌ها مانند ماليات تأمين شود.   مشاور رئيس‌جمهور در امور اقتصادي با بيان اينكه دولت نمي‌خواهد هدفمندي را با كسري اجرا كند، گفت: احتمال دارد تا زمان تصويب نهايي بودجه ۹۴ در مجلس، مجلس و دولت با يكديگر براي تصميم‌گيري منطقي و اجراي سياست كارشناسي به توافق برسند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
۲
۰
يك قلم از معجزات بي بديل ايشان همين گران شدن 50 درصدي نان در همين چند هفته قبل بود !!!
حالا هي بيائيد و به اين دولت كدخداپرست . ايراد بگيريد !!!

هههههههههههههههه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
۲
۰
معلوم نيست پست و مقام و داشتن ميكروفن چه خاصيت مرگبار و توهم زايي دارد كه هر ناكسي كه آن را به دست گرفت به بيراهه رفتن و چرت و پرت گويي افتاد !!!

چخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
۲
۰
آقاجان بيا پايين با هم برويم

افزايش قيمت گوشت مرغ در اين يك هفته گذشته . حدود 60 درصد بوده است
منظور شما از معجزه اقتصادي همين موضوع است يا چيز ديگري است كه چشم ما حلال زادگان به آن نيفتاده است ؟!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها