کد خبر: ۲۹۸۳۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۰۴ اسفند ۱۳۹۳
فارس/ سرپرست هيئت مذاکره‌کننده چين در گفت‌وگوهاي هسته‌اي بين ايران و گروه ۱+۵ رايزني‌هاي روز يکشنبه را «فشرده و عملگرايانه» توصيف کرد و از توافق طرفين براي انجام دور بعدي گفت‌وگوها در آخر ماه جاري خبر داد.

«وانگ‌ چون»، مدير کل اداره کنترل تسليحاتي وزارت خارجه چين و سرپرست هيئت مذاکره‌کننده اين کشور در گفت‌وگوهاي 1+5 بعد از رايزني‌هاي روز يکشنبه اين مذاکرات را «فشرده و عملگرايانه» توصيف کرد.

خبرگزاري شينهوا در چين از قول «وانگ چون» گزارش داد آخرين دور گفت‌وگوها در فضايي خوب برگزار شده و تمامي طرفين گفت‌وگوهايي واقعي بر سر مسائل اصلي انجام داده‌اند.

آقاي «چون» همچنين از توافق طرفين براي انجام دور بعدي گفت‌وگوها در آخر ماه جاري خبر داد اما گفت تاريخ دقيق و زمان آن هنوز تعيين نشده است.

سرپرست هيئت مذاکره‌کننده چين با بيان اينکه همزمان با نزديک شدن به موعد پاياني مذاکرات مسائل جزئي اهميت بيشتري پيدا کرده و چالش‌ها بيشتر مي‌شوند ادعا کرده همين امر لزوم رسيدن به راه حل سياسي را ضروري و حتي فوري‌تر مي‌کند.

ايران اعلام کرده با تجربياتي که از رفتارهاي طرف آمريکايي دارد با توافق سياسي در يک مرحله و توافق بر سر جزئيات در مرحله ديگر موافق نيست.

اولين روز مذاکرات بر سر برنامه هسته‌اي ايران روز يکشنبه پايان يافت. در اين روز، نشست‌هايي به صورت موازي در دو سطح برگزار شد.

جان کري و محمد جواد ظريف، وزراي خارجه ايران و آمريکا در هتل ويلسون در ژنو ديدار کردند؛ همزمان با اين نشست، مقر اتحاديه اروپا در ژنو ميزبان مديران سياسي گروه 1+5 بود.

آقاي کري اندکي بعد از ورود به ژنو با ظريف ديدار کرد. علي‌‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا در مرحله بعد به اين نشست اضافه شدند.

ايران و گروه 1+5 در سوم آذرماه سال جاري بعد از عدم موفقيت در رسيدن به توافق جامع هسته‌اي، توافقنامه ژنو را براي مدت 7 ماه ديگر (9 تيرماه) تمديد کردند.

رايزني‌هاي هسته‌اي از آن زمان بار ديگر براي حصول توافق جامع از سر گرفته شد. شهر ژنو اواخر آذر ماه و همچنين دي ماه ميزبان يازدهمين و دوازدهمين دور مذاکرات جامع هسته‌اي بود.گفت‌وگوهاي روز يکشنبه سيزدهم ين دور اين گفت‌وگوه محسوب مي‌شود.

اين رايزني‌‌ها براي حل و فصل آنچه کشورهاي غربي به آن «نگراني‌ها از برنامه هسته‌اي ايران» مي‌گويند انجام مي‌شوند.

کشورهاي غربي ايران را به پيگيري اهداف نظامي در لفافه برنامه هسته‌اي متهم مي‌کنند. ايران همواره با رد اين اتهامات بر اهداف صلح‌آميز هسته‌اي خود تأکيد کرده است.

جمهوري اسلامي ايران از کشورهاي امضاکننده پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي است که به کشورها حق استفاده از انرژي هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز را مي‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها