کد خبر: ۳۰۲۲۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
مديرعامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي از جهش ٨/١ درصدي مصرف بنزين در ١١ ماهه ابتدايي سال جاري خبر داد و گفت: در صورتي که سامانه هوشمند سوخت به کار گرفته نمي‌شد، ميزان مصرف بنزين در کشور با ادامه روند دهه ٧٠ به روزي ١٤٣ ميليون ليتر مي‌رسيد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اعتماد، سيدناصر سجادي با اشاره به اينکه ميانگين مصرف بنزين در ١١ ماهه سال جاري ٢/٦٩ ميليون ليتر بوده است، اظهار کرد: روند رشد مصرف بنزين در سال ٩٢ نسبت به سال قبل ٧/٧ درصد بوده است که رشد ٨/١ درصدي ١١ ماهه سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ نشان از کاهش روند رشد مصرف بنزين دارد.

بنزين گران نمي‌شود. اين را يک مقام مسوول نفتي مي‌گويد. به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص افزايش پنج درصدي قيمت بنزين اشاره مي‌کند و تاکيد دارد تاکنون مصوبه افزايش پنج درصدي قيمت بنزين توسط دولت ابلاغ نشده است. ناصر سجادي، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران درباره قيمت بنزين به مهر گفت: به نظر مي‌رسد حتي در صورت ابلاغ، اين افزايش از مردم اخذ نمي‌شود و از سهم دولت کسر خواهد شد.
اين نخستين باري است که در آستانه سال جديد خبرها به جاي آنکه بر افزايش قيمت بنزين دلالت داشته باشد بر عدم افزايش قيمت‌ها تاکيد مي‌کند. ساليان طولاني افزايش قيمت بنزين در آستانه سال نو به سنتي پايدار بدل شده بود. هر ساله قيمت بنزين اندکي يا کمي بيش از اندک افزايش مي‌يافت و مخالفان را بر آن مي‌داشت تا تاکيد کنند اين افزايش قيمت سبب‌ خيز تورمي در سال آينده مي‌شود. کم نبود شمار کارشناساني که افزايش قيمت کالا و رشد تورم را مرتبط مي‌دانستند با افزايش قيمت بنزين. از اين رو مجلس هفتم تلاش کرد تغييراتي را در اين سنت ايجاد کند. مجلس هفتم با تصويب طرحي، قيمت کالاها و خدمات دولتي را فريز کرد و اجازه نداد دولت در سه سال پياپي قيمت‌ها را افزايش دهد اما نتيجه در سال‌هاي بعد معلوم بود. افزايش قيمت بنزين در سال‌هاي آتي بسيار بيش از سال‌هاي قبل بود. بنزين ابتدا سهميه‌بندي شد و سپس در قالب قانون هدفمندي يارانه‌ها، هم افزايش قيمت را تجربه کرد و هم سهميه‌بندي باقي ماند.

نفت ارزان، بنزين ارزان

در حالي که دولت در سال آينده با کمبود منابع مالي روبه‌رو است، قصد ندارد قيمت بنزين را افزايش دهد. اين خبر را هم نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تاييد کرده است و هم زنگنه ،وزير نفت. وقتي با اين سوال روبه‌رو مي‌شدند که قيمت بنزين گران مي‌شود؟ گفتند چرا بايد بنزين گران شود. کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني به کاهش قيمت بنزين در بازارهاي جهاني منجر شده بود. ساير فرآورده‌هاي نفتي نيز از اين کاهش قيمت مستثني نبودند. از اين رو بسياري با استناد به کاهش قيمت بنزين در بازارهاي جهاني افزايش قيمت‌ها را به صلاح نمي‌دانستند و همين مساله نشان مي‌داد که بايد براي سال آينده تدابيري تازه تدارک ديد. مجلس شوراي اسلامي اما در جريان بررسي لايحه بودجه سال آينده تصويب کرد که قيمت فرآورده‌هاي نفتي پنج درصدي (به طور متوسط) افزايش يابد. اين مصوبه بسياري را دوباره به اين نتيجه رساند که افزايش نرخ بنزين در راه است و رايزني‌ها و بحث و گفت‌وگو بر سر آن دوباره آغاز شد.
ناصر سجادي درباره جزييات افزايش پنج درصدي قيمت بنزين مطابق با مصوبه مجلس از ابتداي فروردين‌ماه سال آينده گفت: دولت تاکنون هيچ‌گونه مصوبه‌اي براي افزايش پنج درصدي قيمت بنزين به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ابلاغ نکرده است. مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اعلام اينکه اگر اين افزايش پنج درصدي قيمت هم ابلاغ شود، قرار است اين افزايش قيمت به جاي مردم از سهم دولت کسر شود، تصريح کرد: به عبارت ديگر، به‌جاي آنکه مردم هزينه پنج درصد افزايش قيمت بنزين را بپردازند، قرار است اين منابع مالي از سهم فروش بنزين کسر شود.
اين مقام مسوول با تاکيد بر اينکه اگر مصوبه افزايش پنج درصدي قيمت بنزين توسط دولت به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ابلاغ شود، مي‌توان درباره ساز و کار نهايي اجراي آن بحث کرد، اظهار کرد: از اين رو استنباط شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي آن است که با اين مصوبه، افزايش پنج درصدي از محل فروش کل بنزين کشور کسر و براي توسعه زيرساخت‌هاي توليد و انتقال فرآورده‌هاي نفتي در اختيار پالايشگاه‌ها قرار مي‌گيرد.
سجادي با تاکيد بر اينکه تاکنون هيچ گونه مصوبه‌اي براي تغيير قيمت بنزين يا تغيير در سهميه‌هاي خودروهاي شخصي و عمومي براي اجرا از اول فروردين ماه توسط دولت ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد: در آستانه فرارسيدن تعطيلات نوروز و آغاز سفرهاي نوروزي، جايگاه‌هاي سوخت کل کشور براي ارايه خدمات به مردم در آمادگي کامل به سر مي‌برند. در حالي که مصرف بنزين خيز قابل توجهي برداشته است و ممکن است اين روند در سال آينده با تثبيت قيمت‌ها تشديد شود اما فعلا پرونده افزايش نرخ بنزين بسته مانده است. هر ليتر بنزين سهميه‌بندي در حال حاضر به قيمت ٧٠٠ تومان و هر ليتر بنزين آزاد به قيمت هزار تومان عرضه مي‌شود.
هر ليتر بنزين سهميه‌بندي سوپر ٨٠٠ تومان و هر ليتر بنزين آزاد سوپر ١١٠٠ تومان در جايگاه‌هاي عرضه سوخت به فروش مي‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها