کد خبر: ۳۰۲۲۱۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

دنياي اقتصاد/ اونس طلا در هفته گذشته با سقوط از قيمت 1213 به بهاي 1168 دلار، افتي 45 دلاري را براي خود رقم زد، افتي که بخش عمده آن واکنش به آمار خوب اشتغالزايي آمريکا بود.

ثبت کمترين قيمت‌ها در بيش از 2 ماه گذشته باعث شده که کارشناسان احتمال «شناسايي سود» در هفته کاري جديد را بدهند، اما براي پيش‌بيني روند کوتاه‌مدت فلز زرد، مرور روزهاي کاري هفته گذشته ضروري است.

دوشنبه ناتمام

اونس در نخستين روز کاري هفته با 8 دلار کاهش قيمت، به بهاي1205 دلار رسيد. افت روز دوشنبه عمدتا ناشي از تقويت شاخص دلار، رکوردزني شاخص‌هاي سهام و فروش فني بود. فلز زرد روز دوشنبه با رسيدن خبر کاهش نرخ‌هاي بهره در چين رو به افزايش گذاشت، اما با تقويت ارزش دلار آمريکا و رشد شاخص‌هاي بورس رو به سقوط گذاشت، البته همزمان تصوير بد فني هم به افت طلا کمک کرد. اونس در ماه ژانويه 5/ 8 درصد رشد کرد، ولي در ماه فوريه با 5/ 5 درصد افت روبه‌رو شد تا چشم‌انداز فني آن ضعيف شود. طلا دوشنبه صبح با رسيدن خبر تسهيل بيشتر سياست‌هاي پولي چين با کاهش نرخ‌هاي بهره شاهد افزايش خريدها بود. «بانک خلق چين» جمعه گذشته با اعلام کاهش نرخ‌هاي بهره همه را غافلگير کرد. بانک مرکزي چين اعلام کرد که اين اقدام به‌دليل افزايش فشار تورم معکوس انجام شده است. اين خبر در بازار فلزهاي گرانبها به افزايش قيمت‌ها ترجمه شد. با اين همه چنان‌که اشاره شد اين پايان کار طلا در نخستين روز هفته نبود. دوشنبه همچنين شاخص مديران خريد چين توسط موسسه HSBC اعلام شد که رقم 7/ 50 را نشان مي‌داد. البته رقمي که خود دولت چين براي ماه فوريه اعلام کرده 0/ 50 است که نشانه انقباض است. ديگر خبر روز افت 3/ 0 درصدي بهاي مصرف‌کننده منطقه يورو در ماه فوريه در مقياس سالانه بود. با اين همه اين افت کمتر از حد انتظار بود. انتظار مي‌رفت تورم منطقه يورو در دومين ماه سال 2015 معادل 4/ 0 درصد افت کرده باشد. نرخ بيکاري اتحاديه اروپا هم در ماه ژانويه به 2/ 11 درصد رسيده که 1/ 0 درصد کمتر از ماه دسامبر بود. شاخص مديران خريد منطقه يورو هم براي ماه فوريه 1/ 50 واحد اعلام شده، شاخصي که در ماه ژانويه 0/ 51 واحد اعلام شده بود. تورم معکوس در اقتصادهاي عمده جهان بيشتر نتيجه سقوط بهاي انرژي و کالاهاي پايه بوده است. خبر سياسي‌اي که روز دوشنبه توجه بازارها را به خود جلب کرد قتل سياستمدار مخالف پوتين در نزديکي کاخ کرملين بود. روبل روسيه در نخستين روز فعاليت بازارها با کاهش ارزش به اين خبر واکنش نشان داد.

سه‌شنبه بي‌قراري

اونس روز سه‌شنبه 2 دلار ديگر افت کرد تا قيمت نهايي دومين روز کاري هفته 1203 دلار باشد. افت نسبي سه‌شنبه در شرايطي رخ داد که بازار در انتظار اخبار احتمالي جديد بي‌قرار بود. اونس در بيشتر مقاطع روز سه‌شنبه روندي سينوسي داشت. معامله‌گران در اين روز در واقع انتظار براي گزارش اشتغالزايي روز جمعه را نشان دادند. در اين روز «بازارهاي خارجي» کليدي بر بازار فلزهاي گرانبها تاثير افزايشي داشتند. شاخص دلار در مقطعي از روز، رو به افت گذاشت و قيمت‌هاي نفت خام نيز با افزايش روبه‌رو شدند. اين دو عامل بازارهاي طلا و نقره را تحت فشار قرار داد. ديگر خبر دومين روز کاري هفته، رشد بازارهاي سهام اروپا به‌دليل اعلام آمار خوب خرده‌فروشي آلمان بود. ميزان خرده‌فروشي بزرگ‌ترين اقتصاد اتحاديه اروپا در ماه ژانويه در مقياس سالانه 9/ 2 درصد رشد داشته است. با اين حال، اروپا همچنان اخبار نگران‌کننده‌اي درباره تورم معکوس دارد. شاخص بهاي مصرف‌کننده اتحاديه اروپا در ماه ژانويه نسبت به ماه دسامبر 9/ 0 درصد و نسبت به يکسال پيش از آن 4/ 3 درصد افت داشته است. تورم منفي يکي از مهم‌ترين نگراني‌هاي اقتصاد جهان است.

چهارشنبه رواني

چهارشنبه نيز روز ادامه افت طلا، اما مقاومت در برابر افت بها به زير مرز رواني 1200 دلار بود. اونس در سومين روز کاري هفته به زير مرز 1200 دلار سر زد، اما در نهايت با 3 دلار افت نسبت به روز سه‌شنبه روي قيمت 1200 دلار متوقف شد.
اين افت عمدتا ناشي از رسيدن شاخص دلار به بالاترين سطح در 5/ 11 سال گذشته بود. قدرت دلار علاوه بر طلا ديگر کالاهاي پايه را نيز تحت فشار قرار داد. ديگر عامل مهم روز رشد قيمت‌هاي نفت خام بود که بخشي از اثر تقويت دلار را خنثي کرد. با اين همه چشم‌انداز فني نفت همچنان ضعيف ماند. اما خبر ديگر سومين روز کاري هفته اعلام داده‌هاي گزارش اشتغال‌زايي ADP آمريکا مربوط به بخش خصوصي بود. بر اساس اين گزارش در ماه فوريه 212 هزار شغل در اقتصاد آمريکا ايجاد شده است. اين گزارش همسو با انتظارات بود و بيشتر معامله‌گران را چشم انتظار گزارش روز جمعه نگه داشت. چهارشنبه همچنين اعلام شد که بانک مرکزي هند نيز با کاهش نرخ‌هاي بهره خود همه را غافلگير کرده است. تسهيل سياست پولي هند آخرين مورد از موارد پرشمار انبساطي شدن سياست‌هاي بانک‌هاي مرکزي عمده دنيا است. چين هم که در روزهاي قبل از آن همين کار را کرده بود، چهارشنبه نيز هزينه وام گرفتن براي کسب‌و‌کارها را کاهش داد. خبر ديگري که در اين روز جلب توجه کرد و بر بازار پنج‌شنبه اثرگذار شد، اعلام کمتر از انتظار بودن تقاضاي فيزيکي هند، چين و ترکيه در ماه ژانويه بود.

پنج‌شنبه کانالي

اما قيمت نهايي اونس روز پنج‌شنبه بالاخره به زير مرز رواني افتاد. در چهارمين روز کاري هفته انتظار براي گزارش روز جمعه به کاهش معاملات انجاميد و عوامل خارجي کاهشي نيز به افت قيمت طلا کمک کردند. اونس در اين روز به قيمت 1209 دلار هم رسيد، اما فشار فروش اين رشد را خنثي کرد. شاخص دلار در اين روز هم نزديک بالاترين سطح در 5/ 11 سال گذشته ماند. نفت خام هم در اين روز از اوج روزانه خود افت کرد تا فشار بر فلز زرد تشديد شود.
ديگر خبر روز اين بود که نخست‌وزير چين در کنگره ملي خلق که هر سال برگزار مي‌شود پيش‌بيني رشد سالانه کشورش را در سال 2015 به 7 درصد کاهش داد. اين خبر البته غافلگيرکننده نبود. رشد چين همچنان حدودا دوبرابر رشد اقتصادهاي عمده جهان است اما از اوج خود فاصله بسياري گرفته است. چين بزرگ‌ترين واردکننده طلا است و اخبار اقتصادي آن بر بازار فلزهاي گرانبها تاثير مي‌گذارد.
ديگر خبر مهم روز برگزاري نشست شوراي حکام بانک مرکزي اروپا بود اما اين بانک در نشست پنج‌شنبه هيچ تغييري را در سياست‌هاي خود اعلام نکرد. نرخ‌هاي بهره دست نخورده ماندند و طرح جديدي نيز در مورد برنامه‌هاي تسهيل کمي معرفي نشد. طبيعي است که بازارهاي مالي تقريبا هيچ واکنشي به اين نشست نشان ندادند. بخشي از برنامه‌هاي تسهيل کمي بانک مرکزي اروپا از روز دوشنبه اجرايي خواهد شد. پنج‌شنبه بانک انگلستان نيز سياست پولي خود را مانند سابق نگه داشت، انتظار بازارها نيز همين بود.

جمعه سقوط

اما روند افتي که از ابتداي هفته شروع شده بود، روز جمعه چنان تشديد شد که اونس را به پايين‌ترين بها در 9 هفته گذشته رساند. اونس روز جمعه را در انتظار گزارش مهم عصر با کاهش قيمت شروع کرد. طلا تا پيش از انتشار گزارش اشتغالزايي بخش غيرکشاورزي بزرگ‌ترين اقتصاد جهان به نوسان کاهشي در انتهاي کانال 1100 دلار ادامه داد و تا ساعت 5 بعدازظهر، زمان انتشار گزارش اشتغالزايي آمريکا به قيمت 1197 دلار رسيد. اما داده‌هاي گزارش مورد اشاره چنان بهتر از انتظارها بود که باعث سقوط طلا به محدوده 1160 دلار شد. کارشناسان انتظار ايجاد 240 هزار شغل را داشتند، اما گزارش وزارت کار آمريکا نشان مي‌دهد که در ماه فوريه 295هزار شغل در اقتصاد آمريکا ايجاد شده است. طلا پس از اعلام اين گزارش به سرعت رو به سقوط گذاشت و تا پايان کار بازار نيويورک به قيمت 1168 دلار رسيد. به اين ترتيب اونس در هفته کاري گذشته 85/ 3 درصد افت کرد. شاخص دلار نيز پس از اعلام گزارش روز جمعه به 61/ 97 واحد رسيد.
به گزارش دنياي اقتصاد، تقويت شديد دلار به افت بيشتر يورو انجاميد تا نرخ برابري ارز واحد اروپايي مقابل دلار به 08/ 1 برسد. اين بدترين نرخ برابري يورو از سپتامبر 2003 بود. با اين حال کارشناسان مالي به احياي اقتصاد قاره سبز پس از آغاز برنامه تسهيل کمي اميدوارند. از آن سو با ادامه احياي اقتصاد آمريکا آنچه مورد توجه است زمان افزايش نرخ‌هاي بهره در آمريکا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها