کد خبر: ۳۰۴۲۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
واشنگتن پست:
يک روزنامه مشهور آمريکايي نوشت: نقص منطقي کيفرخواست مطرح شده از سوي نخست وزير اسرائيل عليه توافق بد هسته اي با ايران، ادعاي وي در اين خصوص بوده که مي‌توانيم با اعمال تحريم‌هاي سخت‌تر عليه ايران به يک توافق خوب دست يابيم.
به گزارش پایگاه 598، تسنیم  به نقل از روزنامه واشنگتن پست، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بر اين باور است که ايران به تلاش خود براي دستيابي به سلاح هسته اي با امتناع از هر گونه توافق خوب يا تقلب، ادامه خواهد داد.

اين مساله منجر به اين مي شود که دولت اوباما اين سئوال را مطرح کند که جايگزين نتانياهو چيست؟ جنگ؟ ولي موضع دولت آمريکا شامل يک تناقض آشکار است. سوزان رايس مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در کنفرانس آيپک پيش از سخنراني اخير نتانياهو در کنگره آمريکا، گفت: يک توافق بد، بدتر از اين است که هيچ توافقي صورت نگيرد.
بنابر اين، اگر ايران تنها يک توافق بد را قبول کند، گزينه جايگزين براي دولت اوباما چيست؟ جنگ؟
موضع اوباما نشان مي دهد که ما انتخاب ديگري نداريم غير از اينکه بهترين پيشنهاد ايران را قبول کنيم، هر چه باشد، بايد از واژه رايس يعني "دست يافتني" استفاده کنيم چرا که گزينه جايگزين، غير قابل تصور است.

ولي آيا بايد اين چنين باشد؟ آيا تنها راه براي مانع شدن از دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي، زور است؟ اين گزينه شايد در واقع، حقيقت داشته باشد. ايران قصد دارد تا انقلاب خود را در سراسر خاورميانه و فراتر از آن گسترش دهد. زرادخانه هسته اي، مي تواند موجب تقويت قدرت ايران براي دستيابي به اين هدف شود.
اين روزنامه آمريکايي در ادامه افزود: شايد تحريم ها ايران را مجبور به ورود به مذاکرات کرده باشد ولي تحريم ها نتوانسته ايران را متقاعد کند تا از تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي، دست بکشد. تشديد تحريم ها نيز که نتانياهو خواستار آن شده، نتيجه متفاوتي نخواهد داشت. تحريم ها تنها زماني موفقيت آميز خواهد بود که منجر به سقوط نظام سياسي ايران شود. پايان کمونيسم در اوکراين و فزاقستان و آپارتايد در آفريقاي جنوبي موجب شد تا اين کشورها از تلاش خود براي دستيابي به سلاح هسته اي، دست بردارند. ولي از سال 2009 تاکنون کوچکترين نشانه اي از شورش در تهران وجود نداشته است.
علاوه بر اين، تنها اقدامات نظامي توسط اسرائيل عليه سوريه و عراق، و اقدام نظامي آمريکا عليه ليبي، توانسته است تا برنامه‌هاي هسته اي را متوقف کند. تحريم ها هرگز نتوانسته است تا مانع پيشرفت برنامه هاي هسته اي شود.

اين بدان معناست که تنها گزينه ما، جنگ است. البته هدف قرار دادن تاسيسات هسته اي ايران با حملات هوايي، نياز به حضور نيروي زميني آمريکا را کمتر خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها