کد خبر: ۳۰۴۸۰۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر/ کارشناس ارشدمسائل بين المللي گفت:اظهارات اخيرمشاور رئيس‌جمهوربه جبهه عربي غربي کمک کرد که ما رامتهم به دخالت نامشروع در امور کشورهاي منطقه کنند، هرچند هيچ گاه مشکلي بين دو کشور ايران وعراق رخ نمي‌دهد.
سعدالله زارعي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات اخير مشاور رئيس جمهور در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني (درباره حوزه تمدني ايران و همسايگان) بازتاب اين اظهارات در منطقه، گفت: اظهارات آقاي يونسي به عنوان عضو رسمي دولت، از سوي مخاطبان به نوعي يک موضع رسمي تلقي شده است؛ حال آنکه موضع رسمي جمهوري اسلامي توسط مقامات داراي صلاحيت اظهارنظر در اين موارد بيان مي‌شود.

وي افزود: با وجود اين، به دليل تبليغات دشمنان اين حرف‌ها به جبهه عربي غربي کمک کرد که جمهوري اسلامي را متهم به دخالت غيرمشروع در امور کشورهاي منطقه کنند.

زارعي ادامه داد: اين انعکاس در حالي است که حضور حداقلي جمهوري اسلامي در کشور سوريه به درخواست رسمي دولت اين کشور بوده و حضور جمهوري اسلامي به صورت محدود در کنار مردم و نيروهاي امنيتي و نظامي عراق نيز با درخواست رسمي دولت اين کشور بوده است و در هيچ جاي دنيا کمک رسمي به يک دولت، مغاير با حقوق بين‌الملل و تماميت ارضي کشورها نيست.

اين کارشناس مسائل سياسي خاطرنشان کرد: در رابطه با کمک ايران به حزب‌الله لبنان نيز چنين وضعيتي وجود دارد و اين کمک در مسير امنيت لبنان بوده و دولت اين کشور نيز از روابط ايران و حزب الله خرسند است؛ در يمن نيز اگر جمهوري اسلامي به طور کلي و رسانه اي کمکي انجام مي‌دهد، در واقع براي حمايت از مردمي است که براي استقلال و آزادي خود تلاش مي‌کنند و از حمايت حدود ۹۰ درصد جمعيت خود برخوردارند.

غربي‌ها به دنبال مدل‌سازي مداخلات خود و نسبت دادن آن به ايران هستند

وي تأکيد کرد: اين فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران مداخله نيست، اما غربي‌ها تلاش مي‌کنند تا يک نوع مدل‌سازي و کپي‌کاري از مداخلات خود در جهان اسلام را ترسيم کرده و به ايران نسبت دهند؛ در حاليکه فاصله و تفاوت رفتار ايران با اين رفتار غربي‌ها مشخص است.

زارعي با اشاره به بازتاب سخنان يونسي گفت: مردم عراق و دولت اين کشور چندان از اين سخنان تأثير نپذيرفته‌اند، اما اظهارات آقاي يونسي دولت عراق را در شرايطي قرار داد که يا بايد سکوت مي‌کردند و يا بايد واکنش نشان مي‌دادند؛ اگر دولت عراق سکوت مي‌کرد، از سوي گروه هاي رقيب شيعه مورد اين سوال قرار مي‌گرفت که چرا در برابر اظهاراتي که با استقلال و تماميت ارضي کشور مرتبط است، موضع نگرفته است.

اين کارشناس مسائل سياسي ادامه داد: از سوي ديگر، واکنش دولت عراق در برابر اين اظهارات نيز اين شائبه را براي برخي‌ها به وجود مي‌آورد که روابط تهران و بغداد بحراني شده است؛ لذا عملاً آقاي يونسي براي دولت عراق دردسر درست کرده است.

وي تصريح کرد: هرچند دولت عراق تنها واکنش مختصري نشان داد که حتي نامي از جمهوري اسلامي نيز در آن برده نشده و اين نشان مي‌دهد که بين جمهوري اسلامي و عراق مشکلي وجود ندارد، اما اگر آقايان در اظهارات خود تامل و دقت بيشتري داشته باشند، هيچ گاه مشکلي بين دو کشور رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علي يونسي ۱۸ اسفندماه در بخشي از سخنان خود در نشست «هويت ايراني»، اظهار داشت: «در حال حاضر، عراق نه فقط حوزه تمدني نفوذ ماست؛ بلکه هويت، فرهنگ، مرکز و پايتخت ماست و اين مسأله هم براي امروز است و هم گذشته، چراکه جغرافياي ايران و عراق غيرقابل تجزيه است و فرهنگ ما غيرقابل تفکيک است، پس ما يا بايد با هم بجنگيم و يا يکي شويم». اين بخش از سخنان وي، واکنش‌هاي منفي را از سوي وزارت امور خارجه عراق و صاحبنظران مسائل منطقه‌اي در داخل کشور به دنبال داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها