أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۳۰۶۳۹۹
زمان انتشار: ۱۶:۱۴     ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
با نگاهی بر فقه رسانه ای حوزه های امنیتی:
اسلام نه تنها «دانستن را حق مردم، بلکه «وظیفه مردم» می داند / اکنون اگر صدا و سیمای ایران این کار را مثلا در نبرد داعش با مردم مظلوم سوریه انجام بدهد، روشنفکر مآبها بی اطلاع از مبانی فقه خبری در حوزه امنیت، زبان به طعن منطق قرآن می گشایند که چرا موفقیت ظاهری امثال داعش را نیز مثل آینه بی کم و کاست گزارش نمی کنید!
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، دو اشکال به نگاه قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در «فقه خبری حوزه های امنیتی»، شکل گرفته است که به نظر می رسد ناشی از ضعف علمای ارجمند در تبیین استنباط فقه رسانه است. البته از مرض استهزاء برخی از روشنفکرمآبها نسبت به نظام اسلامی نیز نباید چشم پوشید.

شبهه: دانستن حق مردم است؛ صدا و سیما هم سانسور میکند و هم واقعیات را معکوس میکند!

از آن جا که «دانستن حق مردم است» اقدام صدا و سیما در پنهان کاری خبری در برخی موارد، سبب می شود که مردم این اطلاعات را از رسانه های بیگانه بگیرند و بازی دو سر باخت شکل بگیرد:

الف. دشمن خبر را به شکل در آمیخته با دروغ یا دست کم تحلیل های گمراه کننده منتشر می کند؛

ب. اعتماد مردم به رسانه های داخلی سلب می شود و به رسانه های بیگانه پناه می برند؛ زیرا رسانه های داخلی، برخوردی گزینشی با اخبار کشور و منطقه و جهان می کند.

پاسخ: همانندی شبکه تراز رسانه ای جامعه با شبکه تراز اطلاع رسانی بدن!

تبیین کامل این مساله در نظام «ابرپژوهی» میسر است، اما اجمالا اینکه: سامانه عصبی بدن، نمونه کاملی از نظام اطلاع رسانی است.  این نقش، در جامعه، بر عهده شبکه رسانه ای است.

آیا هر «داده»ای وارد سامانه عصبی شود، همه سلولهای بدن از آن مطلع می شوند؟ مثلاً داده های دریافتی از چشم، وارد همه اعضاء و سلولها می شود یا وارد مغز شده، مغز اطلاعات دریافتی را پردازش کرده، به اعضای مرتبط ارسال می کند؟ شبکه اطلاع رسانی تراز در جامعه نیز، باید همانند شبکه عصبی بدن، دارای مغز و مرکز دریافت، مهار، پردازش و توزیع باشد؛ وگرنه هر عضوی باید یک مغز پردازشگر می داشت تا داده های هرز و غیر مرتبط، توان اعضا را به خود مشغول نکند. سامانه عصبی، همچنین برخی از اطلاعات را از حوزه پردازش آگاهانه خارج می کند و پیگیری امور به صورت ناخودآگاه و گاه کاملاً غیر ارادی انجام می شود.

مثلا بسیاری از جنگ های سلولی بدون درک آگاهانه ما انجام می شود و اگر قرار بود از همه کشته ها و مجروحین سلولی مطلع شویم و برای هر یک مجلس ختمی برگزار کنیم، معلوم نبود که بر سر روان ما چه می آمد. اکنون پرسش این است که همه اطلاعات جنگ بین داعش و سوریه را صدا و سیمای تراز اسلامی باید گزارش کند؟

مشابه این مساله در شبکه عصبی جامعه (سامانه اطلاع رسانی) نیز وجود دارد. یعنی نباید هر اطلاعی که به هر کس رسید به همگان برساند و این نشانه جهالت و مرض است؛ بلکه باید اطلاعات مربوط به «امنیت» را به کسی رساند که اهلیت دارد و می داند که این اخبار را به چه کسانی و به چه شکلی برساند و آنها به چه کیفیتی و برای چه کسانی منتشر کنند.

الف. اصل منع انتشار عمومی اخبار امنیتی و جنگ

«وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً»: و هنگامى كه خبرى از امنیت يا ترس و ناامنی به آنها برسد، آن را منتشر می کنند؛ ولی اگر آن را به پيامبر و پيشوايان -كه قدرت بازشناسی و پردازش كافى دارند- بازگردانند، این گروه که از خود آنان هستند، حقیقت امر را در می یابند و اگر فضل خداوند بر شما نبود و نیز رحمت الهی نبود از شیطان پیروی می کرد، مگر اندکی». قرآن می گوید که شعار «دانستن همه چیز حق همگان است» شعاری شیطانی می باشد. لذا تبعیت از آن، تبعیت از منطق ریاکارنه غرب است.

اسلام نه تنها «دانستن را حق مردم، بلکه «وظیفه مردم» می داند و فقها نیز در رساله عملی خود می آورند که: مسائلی که انسان به آن احتیاج دارد، واجب است بداند! یعنی حتی اگر کسانی اقدام به سانسور «دانستنی های مورد نیاز» کرد، مردم باید به جستجو برآیند و با جهاد و کوشش به آن برسند. اما آیا همه واقعیات باید آنگونه که هست، بازتاب یابد؟

ب. اصل کم جلوه دادن توان دشمن برای روحیه افزایی به خودی

در جنگ «بدر» گروهی از مسلمانان هنوز به ایمان کامل نرسیده بودند. نقص ایمان آنان شبیه بدنی ضعیف و آسیب پذیر بود. در این هنگام بستر نبرد با مشرکین فراهم شد. بی شک اگر در جایی شناختِ مطابق با واقع، مطلوبترین حالت را داشته باشد، برآورد درست از افراد و توان دشمن است؛ اما خداوند منطق دیگری را به ما معرفی می کند: «ای پیامبر، در آن هنگام كه خداوند تعداد آنها را در خواب به تو كم نشان داد و اگر فراوان نشان میداد، مسلّماً سست میشديد و درباره شروع جنگ با آنها اختلاف میکردید، ولى خداوند شما را از شرّ این مساله سالم داشت؛ خداوند به درون سينه ها‏، داناست» انفال، 43.[1]. البته مجرای این اصل، همیشگی نیست.

اکنون اگر صدا و سیمای ایران این کار را مثلا در نبرد داعش با مردم مظلوم سوریه انجام بدهد، یک مشت مغرور روشنفکر مآب بی اطلاع از مبانی فقه خبری در حوزه امنیت، زبان به طعن منطق قرآن می گشایند که چرا موفقیت ظاهری امثال داعش را نیز مثل آینه بی کم و کاست گزارش نمی کنید! بی شک علت تمسخر و طعنه اینها آن است که نادانند و به منطق قرآن ناآشنا هستند و یک شعار کور و ریاکارانه رسانه های شیطانی را به جای قرآن، نور راه خود شمرده اند!

خداوند فراتر از این، در آیه 44 انفال می فرماید: «و در آن هنگام كه در ميدان نبرد، با هم رو به رو شديد، آنها را به چشم شما كم نشان می داد و شما را نيز به چشم آنها كم می ‏نمود تا خداوند، آنچه را كه می بايست انجام دهد و همه كارها به خداوند باز می گردد».[2]

حالا اگر کسانی در میدان جنگ نباشند و پشت جبهه و حامی اینها باشند، رسانه های تراز قرآنی، به جای تصویری می نشیند که خداوند به چشم یا قلب پیامبر خاتم (ص) و مسلمانان حواله کرده است. ولی روشنفکرمآبها، این منطق را به تمسخر می نشینند! البته ما قائل به نقد اطلاع رسانی صدا و سیما هستیم، اما در چارچوب عالمانه ای که بیان شد؛ نه در چارچوب ملاحظات سیاسی!

-------------------------------------

[1]. «إِذْ يُرِيكَهُمُ اللَّهُ فىِ مَنَامِكَ قَلِيلًا  وَ لَوْ أَرَئكَهُمْ كَثِيرًا لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنَازَعْتُمْ فىِ الْأَمْرِ وَ لَاكِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ  إِنَّهُ عَلِيمُ  بِذَاتِ الصُّدُور».


[2]. «وَ إِذْ يُريكُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَيْتُمْ في‏ أَعْيُنِكُمْ قَليلاً وَ يُقَلِّلُكُمْ في‏ أَعْيُنِهِمْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» انفال، 44.


* حجت الاسلام ابوالفضل امامی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
۶
۷
یکی از این وارونه جلوه دادنهای خبری. در قضیه استقلال اسکانلند بود . که به نحوی در رسانه صحبت میشد که اینطور استنباط میشد که گویی 99 درصد مردم خواهان استقلال هستند. ولی نتیجه همه پرسی چیزی کاملا متفاوت و عکس موضوع بود. به همین دلیل من دیگر به گفته های رسانه درباره نظرات مردم نه تنها کشور خودم بلکه مردم دیگر کشورها هم اعتمادی ندارم .
پاسخ
عبداللهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۳ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
۹
۱۰
اصلاح طلبها نقل مجلسشون همینه. سایت انتخاب، سایت عصر ایران و رسانه های زنجیره ای دائماً صدا و سیما را با همین بهانه تخریب می کنن.
کار خوبی کردید.
پاسخ
محمد علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
۱۱
۱۲
مگر کسی هم به اخبار صدا و سیما اهمیت میده .همش شده کشت و کشتار و دروغ گوئی و جنگ و ....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
۷
۳
باسلام
مطلب جالبی است. ولی زیاد محکم نیست

جای کار بیشتر دارد کاش قبل از انتشار عجولانه پخته تر میشد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
۹
۹
حالا با همین تفاسیرتون بشنید و سانسور کنید و نتیجه اش رو هم ببینید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
۵
۴
احسنت
پاسخ
صبایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴
۱۱
۲
رسانه ای ها فهمی از فقه رسانه ندارند ...
پاسخ
منصف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۴
۵
۴
زیاد مطلب پخته ای نبود.قیاس مع الفارق به چشم میاد.الان دیگه مخفی کاری جز بی اعتمادی به رسانه ملی نتیجه ای نداره
پاسخ
رضا
NETHERLANDS
۲۰:۰۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
۶
۶
شما با استدلال های کشکی سانسور کن و دروغ بگو، الان مردم همه از ماهوتره و شبکخ های اجتماهی به دروغگویی های شما پی میبرند. اگر تفسیر تحت اللفظی یک آیه اسمش فقه رسانه است و علم در آوردید که علی الاسلام السلام. متاسفم، متاسف.
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
۳
۳
سلام اولا که قیاس شما قیاس مع الفارق العظیم بود بلکه مغالطه ای بیش نبود ثانیا اگر بحث علمی هست دیگر جای الفاظی مثل نادان و کور و ریاکار و... نیست اگر قرار بر دشنام و فحش باشد این مساله کار مدعی فقاهت و ....نیست.ثالثا استناد ایشان به آیات شریفه ادعا را ثابت نمیکند چون دلیل ایشان اخص از مدعای ایشان است رابعا اختراع الفاظی مثل فقه رسانه ای اسلام در حوزه امنیت و امثال این تعابیر بیشتر از آنکه افاده علمی کند فرد شنونده را گیج و مرعوب میکند که باز حاکی از ضعف استدلال مدعی است
پاسخ
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
۱
۱
بسم الله .بدترین عملی که رسانه ی ملی انجام داده ومیدهد همین است .در سالهای قبل مخصوصا از حدود چهار سال گذشته تا کنون که فعالیت باشگاه خبرنگاران زیاد شد وبه برکت دولت قبل نقد مسولین به شدت اوج گرفت بسیار شاهد چنین رفتارهایی بوده وهستیم مخصوصا در دوران شروع تحریمها که رسانه ی ملی بازوی ژر توان اول در تشنج بازار وبعد در القای استرس به ملت ودولت که چندین بار حضرت آقا تذکر دادند که آرامش ملت ودولت را خراب نکنند وخوب دوستان رسانه اصلا گوششان بدهکار نبود .جو امید در جوانان برای تحصیلات تکمیلی وکارو تلاش جهادی به همین شکل وبا تحقیرو تخریب مسولین وقت والقای جو بی اعتمادی به پیش رفت ومتاسفانه کسی هم نمیتواندبه این رسانه ی خاص نقدی داشته یاتذکری دهند قبلا تمام مشکلات کشور را بی تدبیری نشان میدادندو تلاشها را یا نشان نمیدادند ویا به سخره میگرفتند ناگهان بعد از انتخابات پیروبسیاری از مسولین تمام مشکلات به گردن تحریم افتاد ونه تدبیر ..از این دست بسیار است که برای این حقیر ودیگر دوستان کلافه کننده شده .دانشگاهی که اطلاعات ناپخته .کذب وگاها مقرضانه در اختیار دانشجویانش میگذارد کل اجتماع را به انحراف میکشاند .حضرت امام فرمودند صدا وسیما باید دانشگاه باشد برای مردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۱
چون اخبار داعش یه جورایی مردم را به یاد گذشتها ی تلخ می اندازه که هیچکس وجود نداره جوابش بده از این واهم دارند به همین سادگی !
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها