کد خبر: ۵۳۷۰۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس جمهور گفت: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه آذربایجان به تعبیر رهبر معظم انقلاب فراتر از رابطه همسایگی است، این رابطه قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم بهره برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی بروی رودخانه مرزی ارس ارتباط دو کشور را فراتر از رابطه همسایگی دانست و تصریح کرد: ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه به تعبیر رهبر انقلاب، فراتر از رابطه همسایگی و یک رابطه خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می‌دهد.

وی افزود: این رابطه قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد. 

رئیس جمهور تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب شرب و کشاورزی، تامین ۲۷۰ گیگاوات برق در ۴ نیروگاه و اشتغالزایی برای ۴۰ هزار نفر را از جمله ویژگی‌های طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برشمرد و افزود: این طرح که نماد توسعه در منطقه و نشانه عزم و اراده دو کشور و دو ملت برای گسترش همکاری‌ است، موجب ایجاد امید میان مردم عزیز ایران و جمهوری آذربایجان و ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور خواهد شد.

ایران جزو اولین کشورهایی بود که اعلام کرد قره باغ متعلق به آذربایجان است

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر هستیم، اذعان کرد: به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان عقیده داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ساخت کریدور ارس یا جاده راهبردی و اساسی کلاله - آق بند به طول ۱۰۴ کیلومتر باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود. این پروژه در ۶ جبهه کاری با قوت دنبال می شود و شاید بتوانیم کار را زودتر از زمان مقرر که ۳۶ ماه است به بهره برداری برسانیم که در جهت منافع دو کشور و دو ملت بوده و جاده ای مهم و راهبردی در منطقه است.

 مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد

آیت الله رئیسی بیان کرد: معتقدیم نه تنها همکاری بین دو کشور بلکه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سازمان‌هایی که هر دو کشور عضو آن هستند را باید صمیمانه ادامه دهیم. مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

وی افزود: همکاری دو کشور و همسایگی باید به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود و این اراده مسئولان دو کشور است. ممکن است برخی از پیوند ایران و آذربایجان خرسند نباشند اما آنچه برای ما مهم است منافع دو ملت و دو کشور است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت آذربایجان و ایران اسلامی را ببینند اما ما معتقدیم که هر پیشرفتی در آذربایجان پیشرفت ماست و هر ناامنی در مرزهای دو کشور، خسارتش برای هر دو کشور خواهد بود.معتقدیم که مرزها به جای اینکه نقطه نگرانی باشد، مرزها را به مرز امید و فرصت برای توسعه اقتصادی و تجاری بدل خواهیم کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که برای حضور در این مراسم صبح امروز وارد فرودگاه تبریز شده بود، پیش از حضور در مراسم افتتاح این سد، از پروژه پل ترانزیتی جاده ای - ریلی ارس به عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب که کلاله در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی را به کلاله جمهوری آذربایجان متصل می کند، بازدید کرد.

این سومین سد مشترک مرزی ایران و آذربایجان است و مهندسان ایرانی سد مذکور را ساخته اند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها