کد خبر: ۳۰۶۷۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598، نوروز امسال با گراني مرغ و پرتقال آغاز و ادامه پيدا کرد و سفارش‌هاي دولتي‌ها مبني بر اينکه مرغ را گران نخريد نيز به جايي نرسيد چراکه نوروز از راه رسيده بود و مردم نمي‌توانستند براي پهن کردن سفره‌هاي ميهماني خويش به وعده‌هايي گوش کنند که نه آب مي‌شود و نه نان. به هر حال قيمت مرغ تا 10 هزار تومان پرواز کرد و البته تا 8500 تومان نيز کاهش پيدا کرد ولي کسي مسؤوليت آن را بر عهده نگرفت.

عباس والوزي، معاون بازرگاني داخلي شرکت پشتيباني امور دام درباره علت افزايش قيمت مرغ در آستانه شب عيد با بيان اينکه برآورد ما اين بود که قيمت از 20 اسفند 1393 کاهش يابد، گفت: شدت تقاضا مانع اين امر شد ضمن اينکه تلاش کرديم با عرضه بيشتر مرغ منجمد در نقاط مختلف شهر به کاهش قيمت کمک کنيم البته اقدامات دولت تا چند روز پس از عيد هم موثر واقع نشد و قيمت مرغ در روز ۶ فروردين امسال طبق اعلام مهدي يوسف‌خاني، رئيس اتحاديه پرنده و ماهي حدود ۸۱۰۰ تومان بود. از سوي ديگر محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي در پاسخ به اينکه چرا وزارت جهاد کشاورزي در کنترل بازار مرغ شب عيد موفق عمل نکرد؟ گفت: بخشي از اين مساله مربوط به امر فرهنگسازي براي مصرف مرغ منجمد است که دولت بايد روي آن کار مي‌کرد چراکه (در زمان گراني مرغ گرم) قيمت اين نوع مرغ پايين بود و دولت براي هرکيلوگرم از آن حداقل ۲ هزار تومان يارانه مي‌‌پرداخت. يوسفي با بيان اينکه ما فکر نمي‌کرديم با وجود ذخاير گسترده شرکت پشتيباني امور دام قيمت مرغ تا اين حد بالا برود، اضافه کرد: مرغي که در ميادين به قيمت ۶۹۸۰ تومان عرضه مي‌شد مرغ گرم و تازه بود، همچنين وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد که ۷۰۰۰ تومان قيمت منطقي مرغ است. يوسفي افزود: قيمت مرغ زنده براي مرغ‌هايي که در ميادين به قيمت ۶۹۸۰ تومان و در مغازه‌ها به قيمت بيش از 7 هزار تومان عرضه مي‌شدند، يکي بوده است. چه دليلي وجود دارد که بهاي اين کالا در مراکز عرضه مختلف، متفاوت باشد؟

وي اظهار داشت: وقتي وزارت جهاد کشاورزي اعلام مي‌کند توليد کم نيست، ذخيره به اندازه کافي وجود دارد، با سازمان ميادين هماهنگ شده که مرغ گرم به قيمتي کمتر از ۷ هزار تومان عرضه شود و وزير جهاد کشاورزي قيمت منطقي را ۷ هزار تومان اعلام مي‌کند، با وجود اين همه اطلاع‌رساني که شده اگر مغازه‌اي مرغ را ۹۰۰۰ تومان مي‌دهد خود مردم بيشتر از همه مقصر هستند، آنان نبايد از گران‌فروشان خريد کنند. يوسفي در پايان با اشاره به کاهش قيمت مرغ در روزهاي اخير، خاطرنشان کرد: قيمت اين کالا بعد از ۱۵ فروردين‌ماه با افت زيادي همراه خواهد بود و دوباره توليدکنندگان زيان مي‌کنند. يوسفي ادامه داد: مهم‌ترين دليل افزايش قيمت مرغ در بازار که از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته تا به امروز شاهد آن هستيم، صادرات بدون حساب و خارج از برنامه جوجه يک روزه بود که اين امر بر ميزان توليدات مرغداران تاثير گذاشته است. وي افزود: اين صادرات به کشو‌رهاي حاشيه خليج فارس و آذربايجان انجام شده و تعادل توليد را در اين ايام بر هم زده است.

فقط پرتقال گران شد!
در همين حال معاون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان گفت: براي نوروز به جز پرتقال در بقيه ميوه‌ها افزايش قيمت نداشتيم و در روزهاي پاياني سال نيز با سرمنشأ گران‌کنندگان کيوي در ميدان ميوه و تر‌بار برخورد کرديم و فرصت‌طلبان نتوانستند اين ميوه نوروزي را گران کنند. مجتبي فراهاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: در روزهاي پاياني سال، کيوي به صورت غيرمنطقي افزايش قيمت داشت ولي با نظارت و برخورد سريعي که از سوي بازرسان سازمان حمايت صورت گرفت از گران شدن آن جلوگيري کرديم و سيب و خيار نيز در مقايسه با سال‌هاي گذشته قيمت مناسبي داشتند. به گفته وي، به جز پرتقال در بقيه ميوه‌ها افزايش قيمت نداشتيم. فراهاني با بيان اينکه بيشترين آمار تخلف در عيد نوروز مربوط به استان‌هاي تهران و البرز بود، اضافه کرد: براي پرونده‌هاي تخلفي که از سراسر کشور در حوزه‌هاي مختلف جمع‌آوري شد در محل بروز تخلف و با حضور رئيس شعبه تعزيرات رأي صادر شد.

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که در روزهاي پاياني 1393 و با توجه به افزايش تقاضا براي برخي خدمات از جمله قاليشويي‌ها ميزان تخلف در اين بخش افزايش يافت، افزود: درباره اين موضوع فقط سازمان حمايت متولي نيست، بلکه دستگاه‌هاي ذي‌ربط از جمله شهرداري، ناجا، پليس، اصناف و خود اتحاديه مربوط نيز دخيل هستند که البته نظارت‌هاي لازم در اين زمينه صورت گرفت ولي بايد تدابير بيشتري انديشيده شود و همه دستگاه‌ها با يکديگر همکاري کنند. فراهاني تاکيد کرد: موضوع مهم اين است که فقط بازرسان ما نمي‌توانند در اين زمينه اقدام کنند، بلکه همه دستگاه‌هاي مربوط بايد با يکديگر همکاري کنند که ما در اين زمينه جلسه‌اي با اتحاديه قاليشويي در بهمن ماه سال گذشته برگزار کرديم. از سوي ديگر نايب رئيس اتحاديه باغداران دليل افزايش قيمت پرتقال را حاشيه‌سازي سودجويان، ناهماهنگي در حمل و نقل و شلوغي جاده‌ها عنوان و تاکيد کرد که اين ميوه در روزهاي آينده به طور قابل توجهي با کاهش قيمت همراه خواهد شد. مجتبي شادلو در اين‌باره اظهار داشت: از ابتداي سال 1393 به طور مکرر بر کمبود مرکبات تاکيد مي‌شد اما در اين روزها مشخص شد که کمبودي وجود نداشت و نبودي در کار نيست. وي همچنين ناهماهنگي در حمل و نقل را عامل ديگر تاثيرگذار در افزايش قيمت پرتقال و مرکبات برشمرد و افزود: با توجه به اينکه عمده مرکبات از نوار شمالي کشور و از گيلان، مازندران تا گلستان تامين مي‌شود در روزهاي نوروز با توجه به اينکه جاده چالوس و هراز براي کاميون‌ها مطلقا بسته شده و اخيرا تردد وانت‌ها در آن محدود شد همچنين جاده فيروزکوه هم به دليل ازدحام بالا مشکلاتي را براي رفت و آمد ايجاد کرد در نهايت صاحبان وسائل نقليه تمايلي براي عبور و مرور در اين مسير و جابه‌جايي مرکبات نداشتند که در مجموع اين امر موجب محدود شدن دستيابي به مرکبات موردنظر و اثر در قيمت آن شد. وي شرايط کنوني توزيع و فروش پرتقال را مناسب عنوان کرد و ادامه داد: اين در حالي است که حتي روند قيمت معکوس شده و در روزهاي هشتم و نهم تا هزار تومان هم کاهش يافت. در عين حال که از ابتداي فروردين تاکنون قيمت پرتقال حدود 2000 تومان کاهش داشته و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اينکه هنوز برخي از انبارها از ذخاير خود استفاده نکرده و عرضه کافي وجود دارد قيمت در روزهاي آينده با کاهش قابل توجهي همراه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها