کد خبر: ۳۰۶۸۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
امام جمعه مشهد تبیین کرد؛
آیت الله علم الهدی با تأکید بر این که همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، یک شعار نیست، دلیل این نامگذاری را شرایط ویژه نظام جمهوری اسلامی در جهان عنوان کرد و گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، محور همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، چهار اصل ایجاد نظام یعنی ترویج بندگی خدا، کمک به بیچارگان، برپایی ارزش های دینی و پیشگیری از ناهنجاری ها است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به سالروز رحلت حضرت م‌البنین(س)، گفت: این بانوی بزرگوار بزرگ‌ترین نمونه و الگوی مادر و همسر شهید، است.

 

وی افزود: آنچه در عرصه وابستگی و میراث بری شهادت در این بانوی بزرگوار جلوه داشت، مسأله ولایت مداری بود که امروز برای خانواده های شهدا ضرورت دارد؛ وقتی قافله کربلا به مدینه برگشت، این خانم به استقبال قافله آمد، آمدند جلوی این خانم و گفتند به شما تسلیت می‌گوییم، همه فرزندان شما به شهادت رسیدند؛ گفت فدای سر حسینم اما وقتی‌ گفتند سیدالشهدا(ع) به عنوان ولی و امام او به شهادت رسیده، این خانم غش کرد و از هوش رفت.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه ضمن قدردانی از مردم برای خلق حماسه سوگواری فاطمی و همراهی بازاریان با تعطیل کردن مغازه ها، گفت: شما مردم، عشقتان را به پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان ثابت کردید.

 

همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، شعار نیست

امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به شعار سال طرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، شعار نیست بلکه رهبری در جایگاه دیده‌بان تیزبین انقلاب به‌عنوان نقشه راه، یک استراتژی و یک راهبرد این مطلب را مشخص کرده اند.

 

وی افزود: بر این اساس، همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، یک تکلیف است که مقام ولایت این تکلیف را هم برای ملت تعیین کرده‌اند و هم برای دولت.

 

دلیل نامگذاری سال به همدلی و هم زبانی میان دولت و ملت

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مورد این شعار که باید بگوییم رهنمود راهبردی سال است، دو نکته برای ما قابل‌تأمل است؛ نکته اول این‌که آن چه باعث الزام این همدلی و هم‌زبانی و طرح آن به عنوان رهنمود سال از سوی رهبر معظم انقلاب شد، وضعیت خاص جمهوری اسلامی ایران است.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: ما موردتوجه قرار داریم؛ هم از سوی امت اسلام و مسلمانی که در شعاع انقلاب ما بیدار شده و به استکبارستیزی برخاسته اند و هم از سوی دشمن که تنها یک سنگ بر سر راه جهانخوارگی خود احساس می‌کند و آن نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران است.

 

وی ادامه داد: دشمن دارد با چشم خود می‌بیند اگر این سنگ را برداشت، دیگر جهانخوارگی او بر روی کره زمین هیچ معارضی نخواهد داشت از این رو با همه قدرت بسیج شده اند؛ شما نمونه آن را در جریان مذاکرات می‌بینید؛ این چندروزه چقدر مردم جهان را سرگردان کردند، چه حرکت‌های شیطانی خطرناک در حوزه تبلیغات و رسانه‌های مزدور جاسوس خودشان راه انداختند برای این‌که در سنگر سیاسی، کارشان را انجام دهند.

 

امام جمعه مشهد اضافه کرد: ما از عزیزانی که عید امسال و تعطیلات عید خود را در یک کار پر خوف و خطر در برابر دشمن در عرصه مذاکرات گذراندند، متشکریم اما مقاومت این عزیزان باعث شد تازه بیانیه مطبوعاتی صادر کنند و شما همین الان هم می بینید که با این که بیانیه صادر شده، در عین حال آنان دم از مذاکره نمی زنند، وزیر دفاع آمریکا تهدید و با خشونت برخورد می کند.

 

وی اظهار کرد: از سوی دیگر با سرکوبی خائنانه و شیطانی عربستان سعودی نسبت به ملت به پا خواسته یمن که می گویند ما می خواهیم تکلیفمان را خودمان تعیین کنیم نه دست نشاندگان خارجی، مواجه هستیم.

 

دولت عربستان همان دولت اسرائیل است

آیت الله علم الهدی گفت: امروز «الکفر ملت الواحده» بر روی زمین مصداق پیدا کرده و خادم الحرمین در کنار اسرائیل با اسلام و مسلمان ها می جنگد بنابراین دولت عربستان سعودی همان دولت اسرائیل است.

 

وی افزود: در چنین شرایطی همه چشمشان به این نظام و ملت است از همین رو رهبر معظم انقلاب فرمودند همدلی و همگامی؛ ما نباید جدا باشیم. وقتی بنا شد جریان کارگزار این نظام، مسؤولیت اجرای عملیاتی در موقعیتی حساس برای حفظ ارزش ها و توسعه انقلاب داشته باشد، باید حمایت مردمی همراه آن کارگزاران باشد.

 

چهار محور همدلی و همزبانی

 وی ادامه داد: دولت هم باید بداند، همدلی و همزبانی یک سکه دو رو است، یک روی سکه همدلی است و رو به برون؛ یک روی سکه نیز همزبانی است و مربوط به موضع گیری ها، حرف زدن ها، برخوردها و مقابله کردن ها.

 

امام جمعه مشهد گفت: مردم حمایت کردند و به پای دولت آمدند اما دولت به آرمان های انقلابی مردم توجه نکرد، ارزش های معنوی مردم را در جریان های مختلف و در مدیریت های گوناگون مخصوصا مدیریت های فرهنگی زیرپا گذاشت، در این شرایط این همدلی نه تنها اثر ندارد بلکه اثر عکس دارد.

 

وی با اشاره به تفسیر آیه شریفه «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» در سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: نظام اسلامی ما چهار اصل دارد؛ اقامه صلوة و برقراری بندگی و عبودیت خدا، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر که رهبر معظم انقلاب، این را قبل از تفسیر همدلی و همزبانی فرمودند، یعنی محور همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، این چهار اصل است و هم دولت و هم ملت باید به بندگی خدا، کمک به بیچارگان، برپایی ارزش های قدسی دینی و اسلامی و پیشگیری از ناهنجاری ها توجه داشته باشند.

 

اهمیت انتخاب دوست در سرنوشت و زندگی انسان

آیت الله علم الهدی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه، در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی به نظام رفتار اجتماعی اشاره و تصریح کرد: یکی از موارد قابل تأمل در نظام رفتاری برای ما، رفتار با جریان‌ها و عناصری است که با سرنوشت و عمر ما پیوند خورده است.

 

وی گفت: از جمله این عناصر، دوست است که زندگی و سرنوشت دوست با سرنوشت هر انسان دیگری پیوند خورده است؛ اگر بنا شد انسان در عرصه زندگی نظام رفتاری مشخص و کاملی نسبت به دوست خودش نداشته باشد، در زندگی‌اش خلل وارد خواهد شد.

 

انواع دوستی

امام‌جمعه مشهد به بیان انواع دوستی‌های انسان پرداخت و اظهار کرد: دوستی بر دو قسم هدفمند و احساسی و غیر هدفمند است؛ دوستی هدفمند، بر اساس یک مقصد، مراد و مقصود، صورت می گیرد و البته این‌طور نیست که هر نوع دوستی هدفمند، مطلوب باشد.

 

وی اضافه کرد: دوستی هدفمندانه‌ای که شخصی به‌منظور مطامع شخصی خود دیگری را ابزار و در مسیر جریان خود قرار می‌دهد، یک دوستی هدفمند نامطلوب است؛ دوستی هدفمند مطلوب آن است که دو نفر برای حرکت به‌سوی کمال در مسیر پیشرفت و تعالی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

 

جوانان سرمایه دوستی را هرجایی خرج نکنند

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که دوستی‌های عاطفی منجر به آسیب دیدن طرفین می‌شود، ادامه داد: متاسفانه دوستی احساساتی و غیر هدفمند در بین جوانان بسیار رواج دارد؛ به‌مجرد نشستن در یک مجلس و گرایش عاطفی که به یکدیگر پیدا می‌کنند، به یکدیگر دل‌بسته می‌شوند، زمانی که این دوستی غیر هدفمند و احساسی بین دو جنس مخالف ایجاد و به یک زندگی مشترک مخرب تبدیل شود، این آسیب بزرگتر خواهد بود.

 

امام جمعه مشهد با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان علی(ع) خطاب به جوانان یادآور شد: دوستی یک سرمایه و دل‌بستگی یک گوهر در دست شما است، این گوهر را هرجایی خرج نکنید، دل یک گوهردان است، دل گوهردان خود را برای هرکسی باز نکنید. عشق و محبت چیز بی‌ارزش و کمی نیست که هرجایی خرج شود.

 

عناصر ایجاد دوستی هدفمند

وی خاطرنشان کرد: دوستی هدفمند بر دو عنصر استوار است؛ همدلی و همگامی. همدلی یعنی وحدت در عقیده و گرایش دو دوست؛ دوستی باکسی که عقیده و گرایش شما باهم فرق می‌کند باعث مصیبت و رنج می‌شود؛ ارتباط و وابستگی عاطفی شما را به هم متصل می کند درحالی‌که در دو مسیر حرکت می‌کنید.

 

جوانان از سرنوشت منافقین عبرت بگیرند

عضو مجلس خبرگان رهبری به فعالیت منافقین در ابتدای پیروزی انقلاب اشاره و تصریح کرد: مشکل امروز جوانان ما مسأله همین دوستی و رفاقت‌ها است؛ جریان دوستی نابکار و مزدور منافقین در کشور که بعد از انقلاب به وجود آمد جوانان را از خانواده‌های پاک، مؤمن و متدین جوانان را دزدیدند و به اردوگاه‌های نفاق بردند. این‌یک عبرت برای نسل جوان امروز است که در رفاقت‌ها مراقبت بسیار داشته باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها