کد خبر: ۳۰۸۰۶۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
وزير اطلاع‌رساني لبنان در اقدامي عجيب و خفت‌بار به علت پخش سخنراني دبيرکل حزب‌الله لبنان از تلويزيون رسمي اين کشور از سفير عربستان عذرخواهي کرده و وعده داد که عاملان اين اقدام مجازات مي‌شوند و چنين اقداماتي ديگر تکرار نخواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، وزير اطلاع‌رساني لبنان در اقدامي عجيب و خفت‌بار به علت پخش سخنراني دبيرکل حزب‌الله لبنان از تلويزيون رسمي اين کشور از سفير عربستان عذرخواهي کرده و وعده داد که عاملان اين اقدام مجازات مي‌شوند و چنين اقداماتي ديگر تکرار نخواهد شد.

روزنامه لبناني الاخبار در گزارشي نوشت که عربستان سعودي از هيچ تلاش يا هزينه‌کرد يا تهديد و تحريکي بر ضد رسانه‌هاي جمعي عربي و بين ‌المللي جهت مسکوت نگه داشتن آن‌ها نسبت به قتل و کشتار مردم يمن و ويران کردن شهرهاي آن فروگذار نمي‌کند. در اين راستا مقامات آل سعود تلاش دارند تا تمامي صداهايي که نسبت به تجاوز آن‌ها به يمن اعتراض مي‌کنند را در نطفه خفه کنند.
عربستان سعودي از مدتي پيش هزينه سنگيني را بر تمامي رسانه‌هاي آزاد و مستقل با استفاده از دلارهاي نفتي خود از موريتاني گرفته تا تونس و الجزاير و مصر و لبنان دنبال مي‌کند تا آن‌ها را نسبت به جنايت‌هاي انجام شده در يمن ساکت نگه دارد. مقامات سرکوبگر آل سعود وقتي که کيف هاي دلار در اين راه موفق عمل نکرد، تهديد بي‌سابقه و بي‌ حد و مرز را در پيش مي‌گيرند و اهانت‌ و تحريک و تهديد را در دستور کار قرار مي‌دهند.حملات اينترنتي اخير به سايت روزنامه لبناني الاخبار بهترين مثال در اين زمينه است.
مشکل تازه‌اي که اين روزها براي رهبران سرکوبگر آل سعود به وجود آمد، پخش سخنراني سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌ الله لبنان با شبکه الاخباريه سوريه در تلويزيون رسمي لبنان است که خشم علي عواض العسيري سفير عربستان در لبنان را برانگيخته است.
پخش مواضع سياسي سيد حسن نصرالله که تلويزيون لبنان تنها پخش ‌کننده آن بود، باعث شد سفير عربستان دنيا را در برابر چشمان رمزي جريح وزير اطلاع ‌رساني لبنان تيره و تار کند. در همين راستا سايت رسمي حزب نيروهاي لبناني به رهبري سمير جعجع اقدامات تحريک ‌آميز عليه تلويزيون لبنان را در دستور کار قرار داده است.
در همين راستا خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (واس) گزارش داد که وزير اطلاع‌رساني لبنان نسبت به پخش مصاحبه سيد حسن نصر الله از عربستان سعودي عذرخواهي کرده است. اين در حالي است که دبير کل حزب‌ الله لبنان بخشي از روند سياسي لبنان به شمار مي‌رود و در پايين ‌ترين ارزيابي‌ها نقش وي در لبنان فراتر از نقش سمير جعجع است که تلويزيون لبنان به صورت عادي و دوره اي سخنراني‌هاي متعدد وي را بعد از تعليق هر نشست پارلمان براي انتخاب رئيس جمهور پخش مي‌کند.
خبرگزاري واس افزوده ‌است که وزير اطلاع‌ رساني لبنان علاوه‌ بر عذرخواهي وعده داده که تحقيقات داخلي براي مؤاخذه مسئولين اين اقدام و جلوگيري از تکرار چنين مسائلي را در دستور کار قرار دهد.
وزير اطلاع‌ رساني لبنان در گفت ‌و گو با الاخبار بدون تکذيب اين خبر گفت که دوشنبه شب به علت کثرت تماس‌ها و مراجعات در پي پخش مصاحبه سيد حسن نصر الله از تلويزيون لبنان نتوانسته بخوابد.
وي همچنين در کنفرانس مطبوعاتي خود با وجود اين که ادعاهاي قبلي در مورد آزادي‌هاي سياسي و رسانه‌ اي در لبنان را تکرار کرد، عذرخواهي از العسيري را براساس "شرايط خاص " و بعد از "اشتباه تلويزيون لبنان در پخش مصاحبه از شبکه الاخباريه سوريه" خواند و گفت که اگر اين مصاحبه به نقل از يک شبکه لبناني مانند المنار پخش مي‌شد، مشکلي نبود، اما مشکل اينجا بود که اين مصاحبه از شبکه الاخباريه سوريه پخش شد.
وزير همچنين گفت: عربستان سعودي از ما حمايت مالي مي‌کند و ما لبناني‌هايي داريم که در کشورهاي حاشيه خليج فارس زندگي مي‌کنند، ما نمي‌توانيم در شرايط کنوني عربستان سعودي را برنجانيم و باعث افزايش تشنج شويم.
تنگ‌نظري عربستان سعودي نسبت به پخش اين مصاحبه در حالي است که صائب دياب مدير اين شبکه تلويزيوني از عناصر نزديک به جريان 14 مارس به شمار مي ‌رود و در سال‌هاي اخير جانبداري ويژه از اين گروه و سياست‌هاي آن داشته است، البته اين شبکه تلويزيوني در 2 ماه اخير سعي کرده سياست‌هاي متوازن تري در پيش بگيرد، اما با اين وجود پخش مراسم و کنفرانس‌هاي مطبوعاتي 14 مارس از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين شبکه به شمار مي‌ رود.
محمد عفيف مسئول روابط عمومي حزب‌ الله لبنان از بزرگ‌ نمايي موجود در اين زمينه ابراز شگفتي و در تماس با روزنامه الاخبار لبنان گفت که تلويزيون لبنان متعلق به همه لبناني‌ها است و بايد متوازن عمل کند. پخش يک مصاحبه بخش کوچکي از روند تحقق توازن به شمار مي‌رود.
وي تصريح کرد که با طلال المقدسي مديرکل اين شبکه تلويزيوني ديدار کرده و نسبت به پوشش جانبدارانه اين شبکه با او صحبت کرده است. عفيف گفت: ليست بلند بالايي از پوشش‌هاي غير متوازن حوادث لبنان را به وي تحويل داديم و از او خواستيم تا تلويزيون عدالت را رعايت نمايد. اين اتفاق بسيار قبل از مصاحبه دبير کل حزب‌الله با تلويزيون سوريه و حتي قبل از تجاوز به يمن صورت گرفت.
مسئول روابط عمومي حزب‌ الله لبنان ابراز داشت که خشم سعودي‌ها از همه انتقادهايي است که در هر نقطه از جهان جنايت‌هاي آن‌ها در تجاوز به يمن را رسوا مي‌کند، اين موضوع مربوط به شبکه الاخباريه سوريه و يا حتي اصل پخش مصاحبه دبير کل حزب الله نيست، بلکه اساساً به علت مطالبي است که در مورد عربستان سعودي بيان شد.
چند روز پيش نيز علي عواض العسيري سفير عربستان در لبنان در مصاحبه با روزنامه عربستاني الوطن مدعي شد: روزنامه الاخبار لبنان مجدداً دروغ‌ها و اتهام‌زني‌هاي خود عليه عربستان و مقامات آن را از سر گرفته و زمان آن رسيده است که اين روزنامه سر جايش نشانده شود.
تعدادي از اصحاب رسانه لبنان در پي اين اظهارات مداخله جويانه، با تجمع مقابل ساختمان روزنامه الاخبار ، تهديد سفير عربستان سعودي به اين روزنامه را محکوم کردند .
غسان جواد کارشناس سياسي در اين رابطه گفت : ما اينجا تجمع کرده ايم تا از آزادي مطبوعات و رسانه هاي لبناني دفاع کنيم .تهديد سفير عربستان سعودي عليه روزنامه الاخبار لبنان ، تهديد آزادي در لبنان است.
همچنين طارق عجي روزنامه نگار و نويسنده لبناني گفت: دليل تهديد روزنامه و خبرنگاران روزنامه الاخبار توسط سفير عربستان اين است که روزنامه الاخبار از مقاومت حمايت مي کند.
ابراهيم امين مدير مسئول روزنامه الاخبار ضمن محکوم کردن تهديد سفير سعودي گفت :حق مسلم يک رسانه است که نسبت به حملات وحشيانه عربستان به يمن اطلاع رساني کند ، حکومت آل سعود مسئول جنايات در يمن است .
در واکنش به اين اظهاراتِ اين مقامِ عربستاني ، محمد عفيف ، مسوول روابط رسانه‌اي در حزب‌الله اين اظهارات العسيري را محکوم کرد و گفت: سخنان العسيري تهديدي آشکار و مستقيم عليه اين روزنامه و کارمندان آن و تجاوزي مستقيم به کرامت و آزادي مطبوعات در لبنان است و همچنين مداخله‌اي غيرقابل قبول در امور داخلي لبنان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها