کد خبر: ۳۰۸۱۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم/ در شرايطي که اپراتورهاي موبايل ايران براي اولين بار ريزش ۹ ميلياردي پيامک‌ها در ايام عيد نوروز را شاهد بودند اما از زبان مقامي رسمي اعلام شد که کاهش ۲.۳ ميلياردي پيامک‌ها موجب تعظيم آن جلوي شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي شده است.

بر خلاف انتظارها از بازار پررونق پيامک‌ها در ايام عيد طبق رويه سابق، امسال براي اولين بار حجم پيامک‌هاي ارسالي در شبکه اپراتورها کاهش يافت و برنامه‌هايي نظير وايبر و واتس‌آپ جايگزين پيامک‌ها شد.

نوروز امسال براي اولين بار در طول عمر ارتباطات سيار کشورمان شاهد ريزش شديد استقبال از خدمت پيامکي بوديم و به‌خلاف انتظار تمامي مسئولان و دست‌اندرکاران ارتباطي که گمان مي‌کردند تنور پيامک‌هاي تبريک عيد نوروز داغ باشد، رو به سردي گراييد.

سال گذشته (93)، حسن رضواني معاون وقت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تبادل 28 ميليارد پيامک توسط مشترکان تلفن همراه در تعطيلات نوروز خبر داد و گفت که مشترکان ايرانسل 16 ميليارد و همراه اول 11.5 ميليارد پيامک ارسال کردند.

علي‌رغم اينکه انتظار مي‌رفت امسال نيز اين سير صعودي ادامه داشته باشد اما با ارائه مجوزهاي 3G و 4G به همراه اول و ايرانسل که همسنگ استفاده بيشتر از خدمات ديتاي موبايل است، وضعيت بازار ارتباطي شب عيد را دچار تغيير و تحول اساسي کرد.

بنابراين مجموع پيامک‌هاي ارسالي در شبکه اپراتورها که مي‌بايست حداقل روي همان رنج 28 ميليارد مي‌ماند به 19 ميليارد سقوط کرد.

پيامک‌هاي عيدي در حالي به يکباره با کاهش 9 ميلياردي روبرو شد که شايد هيچکس واقعا انتظار اين ميزان کاهش را نداشت؛ بيشترين ضرر نيز گريبان ايرانسل را گرفت زيرا اين اپراتور سال گذشته در 13 روز تعطيلات عيد تبادل 16 ميليارد پيامک را ثبت کرده بود که امسال به 8.6 ميليارد رسيد.

اما با توجه به شفافيت آمار ارائه شده از سوي دولت، بخش خبري ساعت 22 سيماي جمهوري اسلامي ايران شب گذشته (سه‌شنبه) با بيان اينکه "پيامک در مقابل شبکه‌هاي اجتماعي سر تعظيم فرود آورد" به نقل از رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي عنوان کرد: تعداد پيامک‌ها امسال 2.3 ميليارد نسبت به پارسال کم شده که باعث و باني اصلي آن شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي هستند.

طبق آمار حدود 20 ميليون تلفن هوشمند با تعداد زيادي شبکه‌هاي اجتماعي در دست مشترکان تلفن همراه قرار دارد.

در حاليکه اين آمار دقيقا بعد از پايان يافتن عيد نوروز اعلام شده در ابتدا تصور مي‌شود که منظور رئيس رگولاتوري کاهش 2.3 ميلياردي پيامک‌ها در اين ايام بوده اما در ابتدا با مقايسه آمار امسال با سال گذشته عنوان کرديم که پيامک‌هاي نوروزي 9 ميليارد کاهش يافته است.

اما با توجه به اينکه رئيس رگولاتوري دقيقا اعلام نکرده که منظورش از کاهش 2.3 ميلياردي پيامک‌ها مربوط به چه زماني بوده، مي‌توان اينگونه نيز برداشت کرد که آمار در ارتباط با کل سال 93 بوده که با اين حساب چون آمار دقيقي پيش از اين در ارتباط با کل پيامک‌هاي سالانه ارائه نشده و سال 94 هم همچنان به پايان نرسيده تا مجموع پيامک‌هايش احصاء شود، آمار ارائه شده مبهم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها