کد خبر: ۳۰۹۳۲
زمان انتشار: ۱۸:۱۸     ۲۶ آذر ۱۳۹۰
به گزارش پایگاه 598، گفتگویی دلنشین با علی الماسی هنرمند خشت کار گنبد مطهر امامین عسگریین(ع) در روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شده است که در ادامه می آید:

متولد 1334 در اراک است و از کودکی به تهران آمده. پیشه پدرش بنایی بوده اما آروزی او از همان کودکی چیز دیگری است. پا به پای پدر اصول و مقدمات کار را می آموزد اما روح بی قرار او را به سمت یادگیری خشت کاری و کاشی کاری مساجد می کشاند.اسلیمی ها، خطاطی ها و گنبدهای سر به فلک کشیده حرف های زیادی برای گفتن داشته اند و دارند. مسجد آقا ابوالفضل روبروی بقعه شیخ صفی الدین اردبیل و بخش امامزاده طاهر حرم عبدالعظیم حسنی از جمله مساجد و امامزاده های این دیارند که هنر این معمار متواضع اراکی در گوشه گوشه آن مشهود است.  

علی الماسی خشت کار گنبد مطهر امامین عسگریین همان شاگرد دیروز حاج اصغر شعرباف که به زعم او دریای علم و هنری که در معماری نمونه و کم نظیر است، امروز و مدتی پس از اتمام  خشت کاری گنبد جوادالائمه(ع) عازم سامرا شده تا با همت او و همراهانش قبه مطهر این مضجع شریف که جور روزگار و ستم جباران آن را به تلی از خاک بدل کرده بود را نقش و طرحی دگرگون بزند.مشتاق گمنامی است در تمام طول اولین مصاحبه اش به سختی صحبت می کند. این کم صحبتی او با ما تنها نیست حتی خانواده ی او هم از اینکه او خشت کاری گنبد حرم مطهر امامین عسگریین(علیهما السلام) را پذیرفته تا مدتها بیخبر بوده اند، به گفته خودش مجبور شده که بگوید. هر هفت فرزندش درس و تحصیل را پیشه خود قرار داده اند. از کار که می پرسیم به دقت و حوصله جواب می دهد : از آغاز بهار تا آبان ماه که به ایران برگردم به مدت هشت ماه بدون روزی تعطیلی در سامرا مشغول بوده و حتی از حرم هم بیرون نیامدم.  بدون وضو از پله های منتهی به بام حرم بالا نمی روم و فقط به گاه نماز ظهر و سپس نماز پسین از کار دست می کشیم .

می گوید: میزان ساعت کار مهم نیست هر چه در توان باشد انجام می دهم که خادم حرم اهل بیت و این بزرگواران بودن چنین می طلبد. تفاوت خدمت به اهل آسمان و زمین معیار بزرگی است برای او . از همین رو است که کار معماری در مساجد و امامزاده ها را پیشه خود کرده میخواهد آثاری به جا بگذارد که باقی باشد و نه فانی. در خصوص گنبد حرم مطهر امامین عسکریین میگوید: کارهای اولیه ای چون سنگ کاری و عایق کاری از آذر و دی ماه گذشته شروع شده و کار نصب خشتهای مطلا را از فروردین ماه شروع کرده ایم. نصب خشتها در ساقه و بدنه گنبد تا زمان مصاحبه 500 قطعه بوده که پس از تسمه گذاری و میخ کوبی رینگ به بدنه و کار گذاشتن آنها از طریق اتصال دسته های مسی خشتها به رینگ انجام می شود. پس از تراز شدن خشتها هم دوغاب را اضافه می کنند. همراهان او نیروهای متبرعی هستند از جای جای ایران و عراقی های خادم اهل بیت عصمت و طهارت.در ادامه از پیچیدگی کار در بخش گنبدی شکل آن می گوید: بین گنبدهایی که کار کرده ام چه مساجد و چه حرمهای مطهر این گنبد کمی مشکلتر است چون به لحاظ ساختاری 12 پایه دارد به همراه در و پنجره که پیشروی را در بخش ساقه کمی کند می کند. در حال حاضر هم ساقه گنبد به آخر رسیده و بخش گنبدی شکل شروع شده است. 

شاکر است از اینکه در این مدت هیچ کسالتی نداشته و یادآوری می کند که از دعای خیر پدر و مادرش سبب شده تا ائمه معصوم علیهم السلام خادمی او را بپذیرند. خادمی که 18 ماه معماری  گنبد جوادالائمه را انجام داده است.از روند ادامه خشت کاری که می پرسیم می گوید: 

نداند به جز ذات پروردگار                                 که فردا چه یاری کند روزگار

و در آخر کار بیت شعری ب  رایمان می نویسد برای یادگاری : 

                کار کردم تابماند روزگار                من نمانم روزگاری کار ماند یادگار

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها