کد خبر: ۳۰۹۴۶۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
سردار دهقان درباره فرمان رئیس‌جمهور روسیه برای لغو ممنوعیت ارسال سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران گفت: این فرمان ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه و ارتقای سطوح همکاری در تمام زمینه‌هاست.

به گزارش پایگاه 598 به نقل ازمهر: واشنگتن پست به نقل از فدراسیون دانشمندان آمریکایی نوشت: سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ قادر به هدف قرار دادن چندین هدف به طور همزمان است و می توان این سیستم را تنها بر یک کامیون جابه جا و مستقر کرد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد این سیستم ضد هوایی قادر است هواپیماها و موشک ها را از فاصله ۱۶ مایلی در هوا هدف قرار دهد. «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه روز دوشنبه ممنوعیت ارسال سیستم اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد. پیش از این دولت روسیه با اشاره به قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ارسال این سیستم به ایران خودداری می کرد.

قرارداد فروش سیستم اس-۳۰۰ بین تهران و مسکو به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به امضا رسید ولی روسیه تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت تا از ارسال این سیستم که بیشتر برای حفاظت از تاسیسات هسته ای خریداری شده بود، خودداری کند.

واشنگتن پست با یادآوری هشدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره این مساله تاکید می کند در صورتی که مذاکرات هسته ای برای رسیدن به یک توافق جامع شکست بخورد، سیستم اس-۳۰۰ می تواند مانع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان ایران شود زیرا قادر است جت های جنگنده را هدف قرار دهد.

ایران در سال ۲۰۱۳ تهدید کرد در صورتی که روسیه به تعهدات خود در قبال فروش سیستم اس-۳۰۰ عمل نکند به دادگاه پاریس درباره حل مناقشات حقوقی قراردادهای بین دولتی شکایت و تقاضای غرامت ۴ میلیارد دلاری خواهد کرد.

 

واکنش اسرائیل به تحویل «اس - 300» به ایران

خبرگزاری ایسنا: وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت که تحویل سامانه اس-300 به ایران نتیجه مشروعیت بخشیدن به جمهوری اسلامی ایران در تفاهم لوزان است.

وی با هشدار نسبت به این اقدام افزود: به جای اینکه جلوی ایران را در حمایت از آنچه که وی فعالیتهای تروریستی خواند را بگیرند به این کشور اجازه می‌دهند سلاحهای پیشرفته دریافت کند.

یک مقام دیگر صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با کانال ۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد که تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران توازن قدرت در منطقه را برهم خواهد زد.

وی همچنین تاکید کرد که در اختیار داشتن این سامانه باعث جلوگیری از حمله به تاسیسات نظامی ایران خواهد شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز دوشنبه، ممنوعیت تحویل سامانه موشکی پیشرفته «اس-300» به ایران را لغو کرد.

یک مقام نظامی آمریکا نیز در واکنش به این اخبر گفت که این اقدام باعث افزایش قابلیتهای نظامی ایران می‌شود.

پیش از این قرارداد خرید این سلاح از روسیه میان تهران و مسکو امضا شده بود اما تحویل آن به دلیل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با مانع رو به رو شده بود.

همچنین -بر اساس گزارش العربیه- وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه اس-300 بسرعت تحویل ایران خواهد شد.

اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد. اس-300 پی‌ام‌او یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان 100 هدف و درگیری با 12 هدف را دارد.

این خبر ساعاتی پس از آن اعلام شد که گفته شد روسیه قصد دارد سامانه پیشرفته‌تر این سلاح دفاعی یعنی «اس-400» را در اختیار متحد شرقی خود چین قرار بدهد.

 

 

 
واکنش وزیر دفاع به دستور پوتین برای لغو ممنوعیت ارسال "اس ۳۰۰" به ایران
 

سردار دهقان درباره فرمان رئیس‌جمهور روسیه برای لغو ممنوعیت ارسال سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران گفت: این فرمان ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه و ارتقای سطوح همکاری در تمام زمینه‌هاست.

 

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره‌کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به امضای توافق‌نامه اخیر میان وزارتخانه‌های دفاع دو کشور و مذاکرات انجام شده در خصوص حل و فصل موضوع سامانه اس 300 که اخیرا در تهران انجام شد اظهار داشت: گسترش همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری‌ها با سایر کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف می‌تواند در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه بسیار موثر باشد.

وزیر دفاع افزود: تهدیدات فرامنطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های تروریستی گروه‌های تکفیری ضرورت گسترش و تعمیق این همکاری‌ها را افزایش داده و همواره به عنوان یکی از محورهای اساسی رایزنی و همکاری میان ایران و روسیه مورد اهتمام و توجه بوده است.

کاخ کرملین روسیه امروز(24 فروردین) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی حکمی ممنوعیت تحویل سیستم موشکی اس 300 به جمهوری اسلامی ایران را لغو کرد.

ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه به عنوان آخرین میهمان سردار دهقان در سال 1393 در 29 دی ماه برای امضای یک سند دفاعی نظامی به تهران سفر کرد.

همکاری برای حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، مقابله با انواع تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط گرایی، توسعه روابط در زمینه انواع آموزش‌های نظامی، برگزاری رزمایش‌های مشترک، دیدار شناورهای نظامی از بنادر یکدیگر، مبارزه با دزدان دریایی در دریای خزر و آب‌های بین‌المللی از مفاد ذکر شده در این تفاهم‌نامه بود.

دو طرف در این دیدار همچنین بر عزم دو کشور برای حل موضوع سامانه اس 300 که قرار بود به ایران تحویل داده شود، تاکید کرده بودند.

 

روسیه تحویل اس‌۳۰۰ را به اطلاع اسرائیل رساند

فارس/ به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد در تل‌آویو می‌گوید روسیه پیش از انتشار خبر منع فروش سامانه‌های اس‌۳۰۰ به ایران، اسرائیل را در جریان آن قرار داد.
 
لاوروف: با توجه به تحولات یمن، اس۳۰۰ برای ایران مهم است
فارس/ وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تحویل سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ به ایران در شرایط کنونی منطقه بویژه مسایل مربوط به تحولات یمن، برای تهران حائز اهمیت است.به گزارش اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ برای ایران مهم است، بویژه در شرایطی که اوضاع یمن دارد. وی در ادامه افزود: روسیه مسایل تجاری تحویل اس ۳۰۰ به ایران را در نظر نمی‌گیرد.لاوروف گفت: با توجه به افزایش تنش در فضای منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد بویژه تحولات سریع مربوط به فعالیت نظامی در یمن، سامانه دفاعی موشکی پیشرفته برای ایران خیلی مهم است.
 
 
انتقاد پنتاگون از تصمیم پوتین برای منع فروش اس‌۳۰۰ به ایران
فارس/ وزارت دفاع آمریکا از تصمیم روسیه برای منع فروش سامانه موشکی اس‌۳۰۰ به ایران انتقاد کرد.
 
واکنش آمریکا به به لغو ممنوعیت فروش سامانه اس-۳۰۰ به ایران

فارس/ سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که وزیر خارجه این کشور در خصوص تصمیم روس‌ها برای فروش اس-300 به ایران، با «سرگئی لاوروف» گفت‌وگو کرده و نگرانی خود را به وی منتقل کرده است.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز به میان خبرنگاران آمد و در اولین روز کاری هفته جدید در آمریکا، به سوالات اصحاب رسانه در خصوص موضع رئیس‌جمهور ایالات متحده در قبال مسائل داخلی و بین‌المللی توضیح داد.

وی در ابتدا به انتشار خبر قصد روسیه برای واگذاری اس-300 های خریداری شده به ایران پرداخت و گفت که وزیر خارجه این کشور در خصوص تصمیم روس‌ها برای فروش اس-300 به ایران، با «سرگئی لاوروف» گفت‌وگو کرده است.

سخنگو همچنین گفت که این تصمیم روسیه، نگرانی‌ها را در خصوص تحریم افزایش می‌دهد.

ارنست همچنین بار دیگر در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش باراک اوباما، رئییس‌جمهوری آمریکا به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای گفت رئیس‌جمهور قطعا آن را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست در بخش دیگری از این کنفرانس خبری بار دیگر بر موضع واشنگتن بر رفع مرحله‌ای تحریم‌ها در هر گونه توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تأکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت مقامات دولت آمریکا تا کنون ۱۳۰ تماس تلفنی با نمایندگان کنگره برای رایزنی درباره توافق هسته‌ای با ایران برقرار کرده‌اند و ملاقات‌های حضوری هم در هفته جاری برگزار خواهد شد.

سخنگو در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع ایرانیان بر سر برداشته شدن یکجای تحریم‌ها و عدم قبول بازرسی‌های سرزده گفت که هنوز خیلی مسائل مورد توافق قرار نگرفته است و در دو ماه و نیم آینده، طرفین (ایران و 1+5) آنها را بررسی خواهند کرد.

ارنست اما به نکات مهم مورد توافق در لوزان اشاره کرد و گفت: «مثلا ایرانیان قبول کردند که به مدت 15 سال در غنای بالای 3.5 درصد، غنی‌سازی نداشته باشند.»

 

کاخ‌سفید:کری در تماس با لاوروف مخالفت واشنگتن با تحویل اس-۳۰۰ به ایران را اعلام کرد

کاخ سفید اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتای روسی خود مخالفت واشنگتن با تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران را ابراز داشت.

به گزارش تسنیم، "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید گفت که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه مخالفت واشنگتن با تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران را اعلام و تاکید کرد که ارسال این سامانه موشکی به ایران هم اکنون ضرورتی ندارد.

ارنست نیز گفت که اقدام روسیه برای ارسال این سامانه به ایران در نهایت برنامه رفع تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای نهایی را به خطر می‌اندازد.

 

سخنگوی پوتین: تحویل اس-۳۰۰ به ایران هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد

سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد.

به گزارش تسنیم، "دمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی همچنین گفت که اظهارات "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه درباره تحویل احتمالی سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران "کاملا موضع کرملین را منعکس کرده است".

وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم‌ داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران دیگر ضرورتی ندارد.وی همچنین گفت: کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس-300 به ایران دیگر ضروری نیست.

لاوروف در ادامه افزود: سامانه اس‌300 برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی‌رود. این سامانه یک سیستم دفاع موشکی است که ماهیت کاملا دفاعی دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ساعاتی پیش با صدور فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 به ایران را لغو کرد.

کرملین اعلام کرد: "این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند."

در سال 2010 بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

 

 

رئیس جمهوری روسیه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

خبرگزاری تسنیم: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 به ایران را لغو کرد.

کرملین اعلام کرد: "این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 از طریق خاک روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند."

در سال 2010 بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

پس از آن روس‌ها حتی در یک مقطع زمانی پیشنهاد فروش سامانه موشکی دفاع دفاع هوایی آنتی-2500 را به جای اس-300 به ایران پیشنهاد دادند، اما ایران حاضر به پذیرش این درخواست نشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۵۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
روسها میخواهند از جامعه بین الملل باج بگیرند .واس 300 را نخواهند داد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها