کد خبر: ۳۱۲۵۲۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و چين به اظهارات اخير معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر اشتغالزايي ۷۰۰‌ميليارد دلاري براي چيني‌ها در دولت احمدي نژاد واكنش نشان داده و گفته است: رقم ۷۰۰ ميليارد دلار براي اشتغالزايي ايران براي چيني‌ها با واقعيات تطابق ندارد، زيرا اگر فرض كنيم طي 10 سال متوالي، ايران در خوشبينانه‌ترين حالت سالانه 10 ميليارد دلار از چين واردات داشته است، واردات در اين مدت باز هم حدود ۱۰۰ ميليارد دلار مي‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از  روزنامه جوان، نايب رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و چين به اظهارات اخير معاون اول رئيس‌جمهور مبني بر اشتغالزايي ۷۰۰‌ميليارد دلاري براي چيني‌ها در دولت احمدي نژاد واكنش نشان داده و گفته است: رقم ۷۰۰ ميليارد دلار براي اشتغالزايي ايران براي چيني‌ها با واقعيات تطابق ندارد، زيرا اگر فرض كنيم طي 10 سال متوالي، ايران در خوشبينانه‌ترين حالت سالانه 10 ميليارد دلار از چين واردات داشته است، واردات در اين مدت باز هم حدود ۱۰۰ ميليارد دلار مي‌شود.

وي تصريح كرد: آمار گمرك به خوبي گوياي واردات ايران از چين است كه اين واردات شامل ماشين‌آلات و احداث كارخانجات فولاد بوده است، ضمن اينكه كالاي ساخته شده كه از چين به صورت سالانه وارد شده‌، به عنوان محصول ساخته شده و آماده مصرف، كمتر از ۵ ميليارد دلار در سال است و اين موضوع را آمار گمرك به خوبي مشخص مي‌كند. به گفته حريري، در بدبينانه‌ترين حالت در سال‌هاي گذشته، ۲۰ ميليارد دلار نيز قاچاق وارد كشور شده است كه اين قاچاق از كشورهايي همچون تركيه و حاشيه خليج‌فارس وارد ايران شده، بنابراين از چين به صورت مستقيم وارد نشده است.

وي اظهار داشت: اينكه ما مقدار زيادي ارز بدون حساب و كتاب در چين داريم كه معلوم نيست ميزان آن به درستي چقدر است، درست است كه البته مسئول اينكه اين موضوع را مشخص كند و در مورد آن گزارش شفاف بدهد، به صورت مستقيم و با حكم رئيس‌جمهور، معاون اول وي است كه مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي است اما اينكه ۷۰۰ ميليارد دلار از چين كالا وارد شده، يك «پروپاگاندا» است كه به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به زمان انتخابات مجلس، حرف اقتصادي سياستمداران نيز رنگ و بوي سياسي گرفته است؛ بنابراين اين رقم، مبناي علمي و آماري ندارد.

وي اظهار داشت: اينكه در چهار سال اخير چين شريك اول تجاري ايران بوده را نمي‌توان ناديده گرفت، اما نمي‌توانيم به كشوري كالا بفروشيم و در مقابل واردات انجام ندهيم. بالاخره تبادل تجاري معناي واردات و صادرات دارد. همچنين اسدالله عسگراولادي، رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و چين هم در گفت‌وگوي كوتاه با خبرنگار مهر در واكنش به اظهارات اخير معاون اول رئيس‌جمهور گفت: اين رقم را قبول ندارم و به نظرم رقمي خلاف واقع است. 

براي 18 ميليون جوان چيني اشتغالزايي كرديم!
اما در مقابل اين اظهار نظرها رئيس اتاق اصناف ايران گفت: نفس توليد كشور بريده است چراكه توانسته‌ايم براي 18 ميليون جوان چيني اشتغالزايي كنيم.

 علي فاضلي ديروز با بيان اينكه بايد بپذيريم اقتصاد ما بنگاه محور است، گفت: در بخش اقتصادي در حقيقت به سمت اقتصاد دولتي رفتيم و بخش خصوصي را به معناي واقعي باور نكرديم و البته امروز هم هنوز آن را باور نداريم.

فاضلي كه درواقع خود رئيس بنگاه‌ها به شما مي‌رود، عنوان كرد: امسال بيش از 2 ميليون نيروي تحصيلكرده وارد بازار كار مي‌شوند. بايد بررسي شود كه كدام بخش بايد براي اين تعداد نيرو ايجاد شغل كند. بخش كشاورزي ما اين توان را ندارد. صنعت هم اينگونه است و اگر بتوانيم صنايع بزرگ را در شرايط فعلي حفظ كنيم، برنده‌ايم.

وي تصريح كرده است: بخش اصناف 7 ميليون شغل ايجاد كرده و 23 ميليون خانوار وابسته به اصناف هستند كه حدود يك سوم جمعيت كشور را شامل مي‌شود. 

افزايش 362 درصدي كالاهاي لوكس 
اما رئيس اسبق سازمان تجارت در ادامه واكنش‌ها به اظهارات جهانگيري از افزايش واردات كالاهاي لوكس از چين در دولت يازدهم در گفت‌و‌گو با تسنيم افزوده است: چرا بعد از يك سال متوجه آمار بالاي واردات كالاهاي لوكس شديم؟ رصدها دقيق انجام مي‌شد، واردات كالا از چين افزايش نمي‌يافت.

بابك افقهي با انتقاد از افزايش 362 درصدي واردات كالاهاي لوكس اظهار كرد: طبق قانون برنامه پنجم دولت موظف است هرگونه كنترل روي تجارت خارجي از جمله واردات را از طريق تعرفه‌گذاري عملياتي كند.

وي گفته است: يكي از وظايف دولت رصد وضعيت تجارت خارجي كشور است و اين رصد بايد به قدري دقيق و هوشمندانه باشد كه همه مكانيزم‌هاي كنترلي براي مديريت مؤثر واردات را در بر گيرد، بنابراين دولت بايد به طور ماهانه وضعيت تجارت خارجي كشور به خصوص در حوزه واردات را رصد مي‌كرد و نبايد اجازه مي‌داد واردات كالاي لوكس يا واردات كالا از چين افزايش پيدا كند.

 به گزارش «جوان» همچنين يك مقام آگاه كه نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با «جوان» گفته است: بهتراست آقاي جهانگيري درباره شش طرح فولادي كه طي ماه‌هاي اخير توسط افراد خاص پيگيري و در حال به سرانجام رسيدن است، توضيح دهد، به خصوص كه صنايع بزرگ نقش چنداني در ايجاد اشتغال چيني‌ها و ايراني‌ها ندارند !


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها