کد خبر: ۳۱۲۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۲۸ آذر ۱۳۹۰
به دنبال شکست های پی در پی آمریکا در ایران و خاورمیانه:
با نگاهی هرچند اجمالی به رسانه های غربی به راحتی می توان دریافت که در خاورمیانه همه چیز بر خلاف میل امریکا به پیش می رود. هنوز مدت زیادی از شوک تحت کنترل در آوردن RQ-170 نمی گذرد که این بار خبر دستگیری جاسوس ایران الاصل سیا بار دیگر جهان را از قدرت اطلاعاتی ایران حیرت زده کرد. این خبر که از چندی پیش زمزمه های آن به گوش می رسید بار دیگر ایالات متحده را در موضع انفعال قرار داده است.
به گزارش سرویس بین المل پایگاه 598، با نگاهی هرچند اجمالی به رسانه های غربی به راحتی می توان دریافت که در خاورمیانه همه چیز بر خلاف میل امریکا به پیش می رود. هنوز مدت زیادی از شوک تحت کنترل در آوردن RQ-170 نمی گذرد که این بار خبر دستگیری جاسوس ایران الاصل سیا بار دیگر جهان را از قدرت اطلاعاتی ایران حیرت زده کرد. این خبر که از چندی پیش زمزمه های آن به گوش می رسید بار دیگر ایالات متحده را در موضع انفعال قرار داده و معادلات سیاسی او را بر هم زده است.

خبرگزاری ونکوورسان روز گذشته در مقاله ای نوشت: " ”این مأمور ایرانی الاصل سیا که تحت آموزش های پیچیده قرار داشته و به عنوان تحلیلگر مشغول به کار بوده، در عراق و افغانستان نیز با ارتش امریکا کار کرده است. "

این خبرگزاری در ادامه نوشت: "تهران- به نقل از رسانه ها در روز شنبه، ایران یک جاسوس ایرانی تبار سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) را قبل از تکمیل مأموریتش مبنی بر نفوذ در وزارت اطلاعات، دستگیر کردند.

این گزارش بدون اعلام هویت این فرد اضافه کرده است: ”این مأمور ایرانی الاصل سیا تحت آموزش های پیچیده بوده، تحت عنوان تحلیلگر مشغول به کار بوده و همچنین در عراق و افغانستان با ارتش امریکا کار کرده است."

به نقل از این گزارش که نه هویت این شخص را اعلام کرده و نه از زمان بازداشتش چیزی نوشته است، این مرد در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان شناسایی و در ایران دستگیر شد.

مقامات ایران در گذشته [نیز] چندین بار اعلام کرده بودند که افراد مظنون به جاسوسی برای امریکا را دستگیر کرده اد. ولی برای آن بازداشت یا اتهام دلایل کمی داشته اند.

روز سه شنبه، عباس جعفری دولت ابادی، دادستان عمومی تهران بدون ارائه ی هرگونه اطلاعاتی گفت ایران 15 نفر را به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده و اسرائیل، که دمنان ایران هستند، تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت اطلاعات در ماه مه بازداشت 30 ”جاسوس" سیا را که متهم به فعالیت های جاسوسی و خرابکاری بودند، اعلام کرد.

این وزارتخانه ادعا دارد که این حلقه ی کذایی در عوضِ وعده ویزا و اقامت در چندین کشور مسلمان به تحصیلکرده های ایرانی، به آنها پیشنهاد می داده که اطلاعاتی را از زیرساخت های ایران و بخش های هسته ای، هوانوردی، دفاعی و بیوتکنولوژی این کشور در اختیارشان قرار دهند. وزارت طلاعات با بیان این ادعا جزئیات اندکی از ماجرا را فاش کرد.

ایران همیشه ایالات متحده را متهم می کند که از طریق عملیات های مخفیانه در پی تضعیف رژیم این کشور است.

شواهدی از بخشی از برنامه ی جاسوسی امریکاعلیه ایران هفته ی گذشته زمانی فاش گردید که تهران از یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی که می گفت آن را تسخیر کرده رونمایی کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده، باراک اوباما، روز دوشنبه تصدیق کرد که ایران هواپیمای جاسوسی امریکایی، از نوع بسیار پیچیده ی RQ-170 Sentinel را در اختیار دارد و از ایران خواست تا آن را برگرداند. ایران از این کار خودداری کرد."

همچنین خبرگزاری هاستدنیوز به نقل از آسوشییتدپرس نوشت: ”خروج ارتش ایالات متحده از عراق راه را برای نفوذ هرچه گسترده تر ایران در خاورمیانه باز می کند، هرچند که اگر نزدیک ترین متحد ایران در بین اعراب، یعنی بشار اسد، از حکومت ساقط می شد، این راه به راحتی و خیلی سریع مسدود می گردید. این اتفاق در نگاه اول ایران را به برنده ی بزرگ ماجرا تبدیل می کند... اما هیاهوی بهار اعراب درست در پایان جنگ شش ساله ی عراق، رقابت بین ایران و اعراب متحد امریکا را سخت تر و پیش بینی ها را مبهم تر می سازد.

از این پس ده ها هزار نیروی امریکایی در مرزهای غربی ایران ساکن نخواهند بود. آنها عراق را در حالی ترک می کنند که حکومت مسلمان و شیعه ی آن به ایران تعلق دارد؛ ایرانی که در سالهای حکومت دولت سنّی مذهب بعث صدام حسین به آنها [شیعیان عراق] پناه داده بود.

با تقلیل نیروهای امریکایی در عراق به چندصد تن از عضای رابط سفارت، ایران به احتمال زیاد به سمت نفوذ در سرویس های اطلاعاتی عراق گام بر می دارد که کلید کنترل سیاست های داخلی عراق است، و می تواند ارتباطاتش با هر دو گروه شیعه و کُردهای عراق را گسترش دهد که زنگ خطری برای اقلیت سنّی مذهب عراق محسوب می شود.

...پیروزی استراتژیک ایران در عراق می تواند با تغییر رژیم در سوریه... به شکست بیانجامد؛ سقوط حکومت بشار اسد بزرگترین ضربه به سیاست خارجی ایران از زمان جنگ با عراق خواهد بود و و باعث می شود انزوای بین المللی تهران تقریبا کامل شود. سوریه از لحاظ استراتژیکی بزرگترین دارایی ایران است، زیرا این کشور پل ایران به لبنان است: یک دولت بسیار نزدیک به دمشق که جنبش شبه نظامی شیعه ی جزب الله مدت ده ها سال است با حمایت ایران و از طریق سوریه شکوفا شده است. ایران همچنین [با سقوط سوریه] راه ارتباطی خود با گوه افراطی حماس در فلسطین را نیز –که دفتر مرکزی آن در دمشق است- از دست خواهد داد.

... عربستان سعودی و متحدینش در منطقه ی خلیج فارس از ترس اینکه حکومت عراق تحت کنترل ایران قرار گیرد، تمرکز خود را بر سوریه قرار داده اند به این امید که از نفوذ ایران جلوگیری کنند. کلید این کار قطع روابط بین ایران و سوریه است؛ و برای محقق کردن این هدف، دولت های منطقه ی خلیج فارس در خط مقدم حرکت اتحادیه ی عرب برای اعمال تحریم علیه سوریه به بهانه ی کشتن معترضین می باشند."

این دست تحلیل ها که به وفور در بین تحلیلگران غربی بالاخص امریکایی دیده می شود نشان گر این مطلب است که ساقط کردن حکومت سوریه از آن جهت برای امریکا و متحدینش حائز اهمیت است که می تواند شکست این کشور در قبال مسئله ی عراق و افغانستان و همچنین انزوا و منفور شدن روز افزون این کشور در بین ملت های مسلمان و آزاده ی جهان مخصوصا خاورمیانه را جبران کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمود پ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰
۳
۱
ومکرو و مکرالاه والاه خیر الماکرین.امریکا در هیچ زمینه ای هیچ غلطی نمی تواند بکند. این نوید رهبر انقلاب است به همه مسلمانان .عید ما روزی است که جنگ رودر رو با امریکا و اسراییل شروع شود
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰
۳
۱
مرگ بر آمریکا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰
۰
۱
مصلحی همشونو لوله کرده. دمت گرم یا شیخ
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰
۱
۶
شما که گروه گروه جاسوس دستگیر می کنید چرا با یک دست کت و شلوار هاکوپیان همه رو می فرستید خونه هاشون.
برید کم خالی ببنیدید
پاسخ
lionhearted
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰
۱
۱
فقط از خدا باید ترسید .ایران آخرش یه کاری میکنه که آمریکا از ابهت بیفته
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها