کد خبر: ۳۱۳۲۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس با بيان اينکه با استاني شدن انتخابات مجلس ارتباط مردم شهرهاي کوچک با نمايندگان قطع مي‌شود، گفت: با تصويب اين طرح وکلاي ملت بيش از آنکه پاسخگوي مردم باشند، پاسخگوي جريانات ليستي خواهند بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نايب رئيس کميسيون اصل ۹۰ مجلس با بيان اينکه با استاني شدن انتخابات مجلس ارتباط مردم شهرهاي کوچک با نمايندگان قطع مي‌شود، گفت: با تصويب اين طرح وکلاي ملت بيش از آنکه پاسخگوي مردم باشند، پاسخگوي جريانات ليستي خواهند بود.

حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به طرح استاني شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: استاني شدن انتخابات مجلس منافع و محاسني به دنبال دارد اما طرح موجود معايبش بيش از محاسن آن است.

وي افزود: يکي از محاسن اين طرح آن است که سطح نمايندگان انتخاب شده کمي بالاتر مي‌رود و مجلس تخصصي‌تر و قوي‌تر مي‌شود، نمايندگان قوي‌تري وارد مجلس مي‌شوند اما متأسفانه معايبي هم به دنبال دارد.

رسايي در ادامه تصريح کرد: طرح ارائه شده توسط کميسيون امور شوراها براي استاني شدن انتخابات مجلس تقريباً يک حالت شترمرغي پيدا مي‌کند، به اين معنا که نمايندگان منتخب هم نماينده استان هستند و هم نماينده شهرستان، يکي از اهداف پيش‌بيني شده در اين طرح حفظ وضعيت موجود است مبني بر اينکه نمايندگان مجلس همچنان نماينده شهرستان هستند ولي رأي آنان استاني است.

نماينده تهران در مجلس بر همين اساس يادآور شد: لذا اين عيب همچنان باقي است و شايد نتيجه آن هم فقط اين باشد که ارتباط مردم شهرهاي کوچک با نمايندگان‌شان قطع مي‌شود.

وي اضافه کرد: در صورت تصويب استاني شدن انتخابات مجلس، ديگر مردم به صورت مستقيم نمايندگان‌شان را انتخاب نخواهند کرد، بلکه جريانات سياسي، احزاب و گروه‌ها نقش اصلي را در انتخابات ايفا خواهند کرد و اين موضوع يکي از اشکالات مهم طرح مذکور است؛ نتيجه آن هم اين است که نمايندگان مجلس منتخب بيش از آنکه پاسخگوي مردم باشند، پاسخگوي جريانات ليستي خواهند بود، چون ما حزب هم نداريم لذا نمايندگان به جريانات ليستي پاسخگو خواهند بود که همچنان ناشناخته هستند.

نايب رئيس کميسيون اصل 90 مجلس در ادامه متذکر شد: يکي از اشکالات مهمتر طرح استاني شدن انتخابات مجلس آن است که در مناطق با زيرساخت مسائل مذهبي يا مسائل قومي و قبيله‌اي حتماً دچار مشکل مي‌شويم، بالاخره يک مجموعه‌اي که از يک قوم يا قبيله و يا مذهب هستند و کثرت بيشتري در يک استان دارند، نمايندگان منتسب به آن قوم يا مذهب را انتخاب مي‌کنند و ديگران سرخورده مي‌شوند.

رسايي در پايان خاطرنشان کرد: در مجموع معايب اين طرح بيش از محاسن آن است، بنده اسمم را ابتدا به عنوان موافق نوشته بودم اما الآن جزء مخالفين طرح شدم چون طرح موجود با طرح قبلي تفاوت‌هاي زيادي دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها