کد خبر: ۳۱۳۸۸۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
اتريش در واكنش به انتشار گزارش‌هايي مبني بر همكاري سرويس اطلاعاتي آلمان با آژانس امنيت ملي آمريكا در جاسوسي از شركت‌هاي اروپايي، از برلين شكايت كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، وزارت كشور اتريش روز سه‌شنبه اعلام كرد اين كشور در پي انتشار گزارش‌هايي مبني بر احتمال همكاري سازمان اطلاعات فدرال آلمان (BND) با آژانس امنيت ملي آمريكا (NSA) از مقامات و شركت‌هاي اتريشي، شكايتي حقوقي مطرح كرده است.

روز دوشنبه «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان كه به دليل افشاگري‌هاي صورت‌گرفته در رسانه‌ها در مورد همكاري اطلاعاتي برلين و واشنگتن به شدت تحت فشار قرار گرفته، از اين مسئله دفاع كرد و گفت كشورها بايد بتوانند با يكديگر مراودات اطلاعاتي و امنيتي داشته باشند.

با اين حال، «يوهنا ميكل ليتنر» وزير كشور اتريش با بيان اينكه مقامات اطلاعاتي اين كشور در پي انتشار اين گزارش‌ها با همتايان آلماني خود تماس گرفته‌اند، به خبرگزاري رويترز گفته است: «اتريش خواستار شفاف‌سازي است. امروز ما در دفتر دادستاني، يك شكايت حقوقي تنظيم كرديم.»

ميكل ليتنر همچنين گفت اتريش تلاش مي‌كند مسئله جاسوسي‌ها را از طريق كانال‌هاي امنيتي، ديپلماتيك و قضايي خود حل كند. وي افزود: «فعلا هيچ مدرك موثقي وجود ندارد. (اما) دور از ذهن نيست كه تصور كنيم از اتريش هم جاسوسي شده است.»

مركل اخيرا اذعان كرد كه از سال 2008 از احتمال جاسوسي آمريكا از شركت‌هاي اروپايي اطلاع داشته است. با اين وجود، وي در سال 2014 به پارلمان گفته بود كه اطلاعي از اين مسئله ندارد.

اولين بار افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي آمريكا بود كه از جاسوسي آمريكا از آلمان و از جمله شخص مركل پرده برداشت. اسنادي كه اسنودن در اختيار رسانه‌هاي آلماني قرار داده، اخيرا مشخص كرد كه برلين در جاسوسي آمريكا از شركت‌هاي اروپايي ايفاي نقش كرده يا دستكم از آن‌ها مطلع بوده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها