کد خبر: ۳۱۴۲۶۲
زمان انتشار: ۰۸:۲۹     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی: صدام در سخنانی از ارتش قهرمان عراق ، به خاطر فرار به موقعشان تشکر کرده است! همین آقای صدام است که نزدیک به دو سال پیش بخاطر خلق کردن قادسیه از ارتش عراق تشکر کرد و خودش را قهرمان قادسیه زمان معرفی کرد .

رخدادهای 18 و 19 اردیبهشت 1361

چکیده

  • آیت الله منتظری در جمع مردم شهرهای مختلف طی سخنانی اظهار داشت : سازمان های حقوق بشر و مجامع عربی در مقابل توطئه آمریکایی صدام سکوت کرده اند .

 

  • در پی کشف کودتای اخیر یکی از روحانی نمایان نقده که گفته می شد امام جمعه این شهر بود به جرم همکاری با توطئه گران دستگیر و محاکمه شد.

 

  • خبرگزاری تاس از بیروت گزارش داد مقام های اسرائیل چندین مدرسه در رام الله نابلوس ، جنین و دیگر شهرهای کرانه باختری رود اردن را تعطیل کرده اند .

 

  • آخرین گزارش های رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که صبح امروز مواضع استراتژیک هویزه و پادگان حمید از چنگ مزدوران رژیم بعث عراق آزاد شد .

 

  • آیت الله خامنه ای خطاب به استانداران و فرمانداران :  در استان ها با مردم ارتباط برقرار کرده و دردهای آن ها را بشنوید و از برخورد با مردم نهراسید اجازه بدهید مردم حرف خود را بگویند.

 

  • از سوی امام خمینی رهبر انقلاب سید علی غیوری طی حکمی به عنوان نماینده امام در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی منصوب شدند.

 

  • گزارش های رسیده از جبهه های جنگ جنوب حاکیست صبح امروز خرمشهر در محاصره کامل سپاهیان اسلام قرار گرفت .

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و گزارشی از چگونگی فعالیت قوه قضائیه و نیز طرح اسلامی کردن این قوه را به استحضار امام امت رسانید .

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی : طرح اسلامی کردن قوه قضائیه را بطور اجمال خدمت امام عرض کردم و گفتم که طرح آماده است قرار شد که ما طرح آماده را بنویسیم و قوانین هم تمام شود و همه را یک جا خدمت ایشان تقدیم نمائیم.

 

  • حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیشب ضمن آرزو برای پایان یافتن جنگ میان ایران و عراق اخطار کرد چنان چه امنیت کشورهای خلیج فارس مورد تهدید قرار گیرد مصر بیکار نخواهد نشست .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: خسارات جنگ را به حساب صدام و در لیست طلب خود قرار داده ایم .

 

  • خبرگزاری فرانسه از الجزیره گزارش داد احمد طالب ابراهیمی دیروز به عنوان وزیر خارجه الجزایر معرفی شد و جانشین محمد صدیق بن یحیی شد که روز دوشنبه گذشته در حادثه سقوط هواپیمای الجزایری در مرز ایران و ترکیه شهید شد .

18 اردیبهشت 1361

سازمان ها و دولت ها چرا در مقابل جنایات صدام و شهادت برادران الجزایری سکوت کرده اند ؟

آیت الله منتظری در جمع مردم شهرهای مختلف طی سخنانی اظهار داشت : سازمان های حقوق بشر و مجامع عربی در مقابل توطئه آمریکایی صدام سکوت کرده اند . وی خطاب به حاضران گفت : اگر دنیای کفر و الحاد برای کمک به رژیم رو به سقوط صدام متحد گشته اند در عوض نیروهای غیبی خداوند مامور امداد شما می باشند و دل های ملت محروم و مستضعف جهان همواره با شما است .

آیت الله منتظری در اشاره به جنایت راهزنی هوایی رژیم عراق که منجر به سقوط هواپیمای غیرنظامی الجزایر و به شهادت رسیدن وزیر امور خارجه الجزایر و همراهانش شد اظهار داشت : تاکنون سازمان های به اصطلاح طرفدار حقوق بشر و اکثر مجامع عربی ، که به دروغ خود را مدافع عرب می خوانند در مقابل این توطئه آمریکایی که به دست صدام انجام گرفت سکوت کرده اند و حاضر نیستند این جنایت را که در تاریخ بی سابقه بوده محکوم نمایند . (1)

روحانی نمای نقده ای دستگیر شد

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود اعلام کرد «در پی کشف کودتای اخیر امام جمعه شهرستان نقده به جرم همکاری با توطئه گران دستگیر و محاکمه شد.» بر اساس این گزارش « وی که ملا شیخ ابراهیم محرر نام دارد در این رابطه تلفنی با مهدوی و دیگر عوامل توطئه ارتباط داشت که مکالمات تلفنی وی توسط سپاه پاسداران نقده ضبط و بدنبال آن این فرد خائن دستگیر شد.»

این گزارش می افزاید « شیخ ابراهیم محرر در مکالمات تلفنی خود به کودتاگران گفته بود در صورت پیروزی کودتا وی شهرستان نقده و حتی شهرهای اطراف را به کمک عوامل نفوذی خود در سپاه پاسداران و سایر افراد مسلح در اختیار آنان قرار خواهد داد . »

روزنامه اطلاعات به نقل از مسئول روابط عمومی دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی ارومیه ضمن افزود : پس از رسیدگی به پرونده شیخ ابراهیم محرر وی به جرم ارتباط و شرکت در توطئه براندازی جمهوری اسلامی و سوء استفاده از لباس روحانیت و همکاری با ساواک منحله و نیز مخالفت با ارگان های اسلامی نقده به مدت ده سال به شهرستان قم تبعید شد . این گزارش می افزاید « ضمنا در این رابطه 3 نفر از عوامل نفوذی این کودتا گران در سپاه پاسداران نقده شناسایی و پس از دستگیری و محاکمه هر کدام به ده سال زندان محکوم شدند .»  (2)

گفتنی است به دنبال انتشار این گزارش در روزنامه اطلاعات « حجت الاسلام قره باغی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ملا ابراهیم محرر که پس از دستگیری محاکمه و به قم تبعید شد هرگز امام جمعه نقده نبوده ، وی یکی از روحانی نمایان متمول نقده بود که قبل از پیروزی انقلاب با رژیم منحوس پهلوی و ساواک همکاری می کرد و پس از پیروزی انقلاب با جمهوری اسلامی سر ناسازگاری داشت ، به همین جهت طی حکمی که توسط دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه صادر شد وی به قم تبعید شد » (3)

اسرائیل مدارس شهرهای فلسطین را تعطیل کرد

خبرگزاری تاس از بیروت گزارش داد مقام های اسرائیل چندین مدرسه در رام الله نابلوس ، جنین و دیگر شهرهای کرانه باختری رود اردن را تعطیل کرده اند . ظاهرا انگیزه دولت رژیم صهیونیستی در این اقدام شرکت دانش آموزان در تظاهرات بوده است ولی به رغم این تصمیم تظاهرات و اقدام های ضد اسرائیلی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

آخرین گزارش های رسیده از نابلوس نیز حاکیست : هفت نفر از اعضای شورای شهرداری این شهر به دستور مقامات اسرائیلی دستگیر شده اند و علت دستگیری آن ها خودداری از همکاری با مسئولان اسرائیلی بوده است . (4)

هویزه و پادگان حمید آزاد شد

آخرین گزارش های رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که صبح امروز مواضع استراتژیک هویزه و پادگان حمید از چنگ مزدوران رژیم بعث عراق آزاد شد . بر اساس این گزارش پس از 600 روز تلاش و جانبازی نیروهای اسلام توانستند پادگان حمید و هویزه را آزاد کنند و بار دیگر پرچم جمهوری اسلامی را در بلندترین نقطه این مواضع استراتژیک و مهم به اهتزاز درآورند .

پادگان حمید که در پی مجاهدت های سربازان اسلام آزاد شد در نخستین روزهای جنگ تحمیلی به اشغال متجاوزان بعثی در آمده بود و یکی از مهم ترین پایگاه های نظامی بعثیان متجاوز بود که در سومین مرحله عملیات بیت المقدس با اسم رمز یا  علی به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.

در این عملیات 500 کیلومتر مربع دیگر از اراضی اشغالی از چنگ متجاوزان خارج و جاده اهواز – خرمشهر کاملا آزاد شد . به این ترتیب شهرهای خوزستان از جمله اهواز از زیر آتش دشمن خارج گردیده است. خبر دیگر این که حلقه محاصره خرمشهر هر لحظه تنگ تر شده و خرمشهر از شمال و شرق و جنوب محاصره شده است . (5)

تاکید آیت الله خامنه ای به رسیدگی به وضع مستضعفین

در پایان سمینار دو روزه استانداران سراسر کشور که جهت بررسی طرح پیشنهادی وزارت کشور در مورد تقسیمات جدید کشور تشکیل شده بود حاضران در این سمینار با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار آیت الله خامنه ای با اشاره به گذشت سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی به لزوم رفع تبعیض ها و رسیدگی به مستضعفین و طبقات محروم و حفظ تعادل جامعه از لحاظ قشرها و طبقات اجتماعی تاکید کردند و افزودند : هنوز در جامعه ما فقر به شکل دردآور آن و تبعیض و تفاوت های وحشت آور اقتصادی وجود دارد ، در برخورداری های اجتماعی مردم تفاوت های زیادی بچشم می خورد و گروهی در رفاه بسر می برند ولی طبقات مستضعف کشورمان هنوز در فکر تامین احتیاجات روزانه خود هستند و تا زمانی که سیستم هایی از سوی دولت برای رفع استضعاف بوجود نیاید همه کارها سطحی و مقدماتی است و مادامی که بیکاری و کمبود تولید و محاصره اقتصادی وجود دارد و منابع در آمد صد در صد زیر نظر دستگاه اداره کننده کشور نیست و طرح های اقتصادی سالمی بصورت قانون در سراسر کشور عمل نمی شود این وضعیت کم و بیش وجود دارد .

 ایشان ادامه دادند : به کلیه ادارات و سایر سازمان هایی که در حوزه کار شما هستند تاکید کنید با مراجعین خصوصا کسانی که در سطح زندگی پائین تری هستند با خوش رویی برخورد و رفتار شود.

آیت الله خامنه ای ضمن اشاره به فلسفه وجودی استانداری ها و فرمانداری ها بر ضرورت حضور مسئولان مملکتی در میان مردم تاکید کرده و گفتند : در استان ها با مردم ارتباط برقرار کرده و دردهای آن ها را بشنوید و از برخورد با مردم نهراسید اجازه بدهید مردم حرف خود را بگویند و وجود شما را در میان خود حس کنند اگر این امر تحقق یابد در اداره استان خصوصا استان های بزرگ و پرجمعیت تاثیر بسزایی دارد .

رئیس جمهور تاکید کردند : شما منتقل کننده مسائل استان ها به مرکز هستید تا وقتی مشکلات را از نزدیک نبینید ، آن را لمس نخواهید کرد وقتی که بروید و هیجانات و احساسات مردم را نسبت به خودتان و دولت و از سوی دیگر محرومیت ها و دردهایشان را در زندگی از نزدیک مشاهده کنید دردها و ضعف ها و کمبودهای استان در شما منعکس می شود . (6)

نماینده امام در هلال احمر تعیین شد

از سوی امام خمینی رهبر انقلاب سید علی غیوری طی حکمی به عنوان نماینده امام در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی منصوب شدند.(7)

19 اردیبهشت 1361

گام به گام تا آزادی خرمشهر

گزارش های رسیده از جبهه های جنگ جنوب حاکیست صبح امروز خرمشهر در محاصره کامل سپاهیان اسلام قرار گرفت .  در حال حاضر نیروهای مزدور عراقی در داخل شهر سنگر گرفته اند و نیروهای ایرانی در حال پیشروی به سوی مرز شلمچه هستند . در پی محاصره کامل خرمشهر اطلاعیه ای از سوی قرارگاه کربلا صادر شد .

در این اطلاعیه آمده است : بنابر اطلاع رسیده از قرارگاه کربلا مرکز فرماندهی مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمندگان پرتوان و دلاور اسلام در ادامه عملیات غرور آفرین بیت المقدس در حال پیشروی به سوی شهر حماسه و خون شهر افتخار و شهادت شهر ایمان و ایثار ، خرمشهر قهرمان هستند .

در این اطلاعیه ضمن تاکید بر محاصره کامل خرمشهر آمده است : مواضع و تجهیزات دشمن زیر آتش شدید دلاوران اسلام قرار دارد و دشمن تلفات و ضایعات و خسارات سنگینی را متحمل شده است .  خبر دیگر این که در تماس با پایگاه یکم شکاری کسب اطلاع شد که به دنبال انتشار خبر پیشروی سپاهیان اسلام به سوی خرمشهر پدافند هوایی مستقر در اطراف تهران با شلیک ضد هوایی خبر پیروزی شکوهمند را به مردم تهران نوید داد . (8)

توسط آیت الله موسوی اردبیلی؛ طرح اسلامی کردن قوه قضائیه تقدیم امام شد

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسید و گزارشی از چگونگی فعالیت قوه قضائیه و نیز طرح اسلامی کردن این قوه را به استحضار امام امت رسانید .

موسوی اردبیلی در گفت و گویی راجع به دیدار دیروز خود با امام اظهار داشت : من مسائل متعددی را از قبل در نظر داشتم که خدمت امام عرض کنم و نظرشان را جویا شوم یکی از این مسائل مسئله قوانین اسلامی بود ، چرا که شورای عالی قضایی به مردم قول داده بود که تلاش کند تا قوانین را بر اساس اسلام تصحیح کند و بعد از تحصیل اجازه از مجلس شورای اسلامی در دادگستری هر چند به شکل آزمایشی عمل نماید .

وی افزود : این موضوع را قبلا خدمت امام عرض کرده بودم لیکن چون این مسئله مراحل نهایی خود را طی می کند این قضایا یعنی آئین دادرسی مدنی و کیفری و قانون تجارت که مشتمل بر بیش از 740 ماده است و نیز قوانین مجازات عمومی و قوانین کیفری دیگر که جمعا در حدود 1500 مانده است و فعلا بر اساس موازین اسلامی تدوین شده و مراحل نهایی خود را طی می کند خدمت امام رسیدم و تمام این مطالب را عرض کردم .

وی همچنین افزود : طرح اسلامی کردن قوه قضائیه دادگستری را نیز بطور اجمال خدمت ایشان عرض کردم و گفتم که طرح آماده است قرار شد که ما طرح آماده را بنویسیم و قوانین هم تمام شود و همه را یک جا خدمت ایشان تقدیم نمائیم. (9)

تهدید آشکار مصر به مداخله مستقیم علیه ایران

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر دیشب ضمن آرزو برای پایان یافتن جنگ میان ایران و عراق اخطار کرد چنان چه امنیت کشورهای خلیج فارس مورد تهدید قرار گیرد مصر بیکار نخواهد نشست . وی گفت : ما نمی توانیم قبول کنیم که امنیت هیچ کشور عربی در خلیج فارس به خطر افتد زیرا ما شدیدا در برابر این خطرات و تهدیدها که حقوق ملت های برادر ما را بر هم خواهد زد ایستادگی خواهیم کرد .

مبارک در ادامه اظهار داشت : بازپس گرفتن صحرای سینا از اسرائیل به مصر امکان می دهد نیروهای خود را در بازپس گرفتن حقوق فلسطینی ها از طریق انجام مذاکرات خودمختاری با اسرائیل دو چندان کند .  گفتنی است الشرق الاوسط که به زبان عربی در لندن منتشر می شود در گزارشی مدعی شد : تشدید جنگ ایران و عراق ممکن است مصر را وادار کند که برای حفظ امنیت کشورهای خلیج [فارس] مستقیما مداخله کند !(10)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : خسارات جنگ را به حساب صدام قرار داده ایم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گفت : خسارات جنگ را به حساب صدام و در لیست طلب خود قرار داده ایم .  وی با بیان این که ایران غرامت خسارات و خرابی های ناشی از فرار مذبوحانه لشکریان صدام را از رژیم بعث عراق خواهد گرفت اظهار داشت : صدام در سخنانی از ارتش قهرمان عراق ، به خاطر فرار به موقعشان تشکر کرده است ! همین آقای صدام است که نزدیک به دو سال پیش بخاطر خلق کردن قادسیه از ارتش عراق تشکر کرد و خودش را قهرمان قادسیه زمان معرفی کرد .

رئیس مجلس افزود : ما به این که صدام چه می خواهد بگوید کاری نداریم و مختار است که هرچه می خواهد بگوید مسئله بر سر عمل و نتیجه جنگ است فراری که دیروز تحت فشار و زیر رگبار مسلسل نیروهای رزمنده ما انجام گرفته فراری عادی نیست به دنبال خود مخروبه های عظیمی از کشور ما به جای گذاشته است .  کاری که صدامیان با پادگان حمید و هویزه و قبلا با خرمشهر و قصر شیرین و جاده ها و خط آهن ها و پل ها و سایر اماکنی که در دستشان بوده و حتی تیرهای چراغ برق ها انجام داده اند چیزی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت . محققا اسرائیلی ها هم در قنیطره جنایات خودشان را تا این حد انجام نداده اند . قنیطره را به صورت مخروبه تحویل دولت سوریه دادند اما نه با این وصفی که عراق با اماکن یا راه های ما کرده است . آن ها خیال کرده اند که این آخرین قطرات زهرشان را بر ما می ریزند و از جیب ملت ما می رود . اما ما تمام این ها را به حساب صدام و در لیست طلب خودمان بابت خسارات جنگ قرار می دهیم .

وی افزود : در هر حال جنایت دیگر بر جنایات صدامیان و حزب  بعث عفلقی اضافه می شود که باید جوابگوی آن در مقابل ملت عراق و ملت ایران و تمامی ملل اسلامی و مستضعف جهان باشد . عراق اگر از عهده این خسارت ها بربیاید یا نیاید مسئله دیگری است اما صدام و حزب بعث عفلقی باید جواب این را به همه مردم ایران بدهند . (11)

وزیر خارجه جدید الجزایر تعیین شد

خبرگزاری فرانسه از الجزیره گزارش داد احمد طالب ابراهیمی دیروز به عنوان وزیر خارجه الجزایر معرفی شد و جانشین محمد صدیق بن یحیی شد که روز دوشنبه گذشته در حادثه سقوط هواپیمای الجزایری در مرز ایران و ترکیه شهید شد . ابراهیمی از اعضای کمیته مرکزی جبهه آزادیبخش ملی الجزایر و سابقا مشاور وزیر بوده است . (12)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 4


2- اطلاعات ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 4


3- اطلاعات ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1


4- اطلاعات ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 12


5- اطلاعات ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1 و 14


6- کیهان ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3


7- اطلاعات ، 18 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2


8- اطلاعات ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1


9- اطلاعات ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2


10- اطلاعات ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16


11- کیهان ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2


12- اطلاعات ، 19 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها