کد خبر: ۳۱۴۶۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
کل بنزين يک استان، در دو شب در ۶خيابان پايتخت دود مي‌شود
ماهنامه تصميم در نخستين شماره خود که نيمه ارديبهشت ۹۴ منتشر شده است، به بررسي بنزيني که دوردورهاي شبانه بچه پولدارهاي تهران مصرف مي کند،‌ پرداخته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، همزمان شدن تصادف منجر به مرگ چند تن از جوانان تهراني با خودروي لوکس در نيمه‌هاي صبح يکي از روزهاي بهاري باعث شد تا مقام معظم رهبري در ديدار با شرکت‌کنندگان در همايش فرماندهان و مديران و روساي عقيدتي و سياسي نيروي انتظامي‌دستوري جديد صادرکنند «جولان دادن برخي جوان‌هاي سرمست غرور ثروت با خودروهاي گران‌قيمت درخيابان‌ها از مظاهر ايجاد ناامني رواني در جامعه است؛ نيروي انتظامي بايد براي ابعاد مختلف ناامني برنامه داشته باشد و مقابله کند.»

اين درحالي است که طي سال‌هاي گذشته يکي از مشکلات اجتماعي که بسياري از خانواده‌هاي تهراني را آزار داده است ترافيک 6 خيابان مناطق شمالي شهر در روزهاي پنجشنبه و جمعه است. کافي است در روزهاي مذکور بين ساعت 20 تا 24 سري به اين خيابان‌ها بزنيد تا از نزديک شاهد ترافيک سنگين خودروهاي لوکسي باشيد که رانندگان اغلب آنان را جوانان زير 25 سال تشکيل داده‌اند. جواناني که از ساعت 20 چرخ زدن در اين خيابان‌ها را آغاز مي‌کنند و در خوشبينانه‌ترين حالت ساعت 24 به خانه‌هاي خود باز مي‌گردند. هر چند که ترافيک اين خيابان‌ها تا ساعت 4 صبح روز بعد بالاخص در جمعه شب‌ها ادامه دارد.

اين درحالي است که برآوردهاي «تصميم» نشان مي‌دهد که چرخ‌زدن خودروهاي لوکس تنها در شش خيابان تهران در دو روز پاياني هفته بين ساعت 20 تا 24 باعث سوزانده شدن حدود يک ميليون ليتر بنزين تنها در اين مناطق مي‌شود. که در اين صورت با احتساب آمار معاونت امور بين الملل شرکت ملي نفت مبني بر عرضه هر ليتر بنزين فوب خليج‌فارس در يک هفته گذشته در حدود 51 سنت، جوانان تهراني براي چرخ‌زدن در خيابان‌هاي اين شهر در دو روز پاياني هفته، زمينه هدر رفت 1.5 ميليارد تومان ثروت ملي را فقط براي تردد در 6 خيابان که کل مسافت آن شايد کمتر از يک دهم درصد مسافت خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي کل شهر تهران، باشد را فراهم مي‌کنند.

اين درحالي است که اين ميزان مصرف در روز پاياني هفته در تهران بيش از مصرف بنزين يک روز يک استان مانند ايلام است.
براساس آمارهاي موجود به‌طور ميانگين روزانه 764هزار ليتر بنزين در استان ايلام مصرف مي‌شود در حاليکه تنها به دليل چرخ زدن جوانان در 6 خيابان تهران در دو روز هفته و در 8 ساعت يک ميليون ليتر بنزين هدر مي‌رود.

مبناي اين گزارش 6 خيابان محبوب جوانان تهراني چون سعادت آباد،پاسداران،ايران زمين،جردن،نياوران و بلوار اندرزگو بوده است.

در اين محاسبه خيابان سعادت‌آباد حد فاصل يادگار امام تا بلوار خوردين در رفت و برگشت حدود 6 کيلومتر،خيابان پاسداران حدفاصل سه راه ضرابخانه تا اتوبان صدر رفت و برگشت حدود 11 کيلومتر،خيابان ايران زمين در رفت و برگشت حدود 7 کيلومتر،خيابان جردن از تقاطع جهان کودک تا اتوبان مدرس در رفت و برگشت حدود 7 کيلومتر،بلوار اندرزگو از قيطريه تا ارتش در رفت و برگشت حدود 4 کيلومتر و در انتها خيابان نياوران از ميدان قدس تا ميدان باهنر در رفت و برگشت حدود 8 کيلومتر در نظر گرفته شده است.( اين ارقام براساس محاسبه نقشه تهران به دست آمده است)

براساس اين محاسبه و در نظر گرفتن طول 3 متري هر خودرو و فضاي متعادل براي تردد و چهار بانده بودن مجموع مسير رفت و برگشت، همزمان در ساعت مذکور در روزهاي پاياني هفته 28 هزار و 600 دستگاه ماشين که اغلب آنها در ليست خودروهاي لوکس قرار مي‌گيرند در اين خيابان‌ها تردد مي‌کنند.

اين درحالي است که اگر در حالت ترافيک سوزاندن سوخت در هر 100 کيلومتر را 10 ليتر محاسبه کنيم که البته اين رقم بسيار خوشبينانه خواهد بود چرا که کارشناسان بر سوزاندن سوخت بيش از 12 ليتر در اين شرايط تاکيد دارند از ساعت 20 تا 24 يک روز پنجشنبه از محل چرخ زدن جوانان تهراني در 6 خيابان تهران 493 هزار ليتر سوخت هدر مي‌رود.

برآوردها نشان مي‌دهد هر خودرو اگر تنها يک بار خيابان پاسداران از سه راه ضرابخانه تا اتوبان صدر را در اين ساعت‌ها طي کند 4.3 ليتر بنزين مي‌سوزاند.

جوانان تهراني تنها براي ساعاتي تفريح در سطح شهر و در روزهاي پاياني هفته بدون آنکه بدانند 1.5 ميليارد تومان ثروت ملي را هدر مي‌دهند و در اين ميان اگر از هنجارهاي اجتماعي و آمارتصادفات مرگ‌و‌مير ناشي از اين تفريحات بگذريم بايد به نبود برنامه‌اي دقيق و اساسي براي مقابله با اين ناهنجاري اجتماعي اشاره کنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها