کد خبر: ۳۱۵۶۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
مذاکرات هسته‌ای ایران در وین برای ادامه نگارش برجام وارد دومین روز خود شده است . دیپلمات‌های آمریکایی امروز وارد وین می‌شوند تا فردا با معاونین وزیر امور خارجه ایران دیدار کنند.
تسنیم: مذاکرات هسته‌ای برای نگارش برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بین ایران و گروه 1+5، در دومین روز خود در پایتخت اتریش ادامه دارد. امروز (چهارشنبه) مذاکره کنندگان آمریکایی نیز به جمع دیپلمات‌های حاضر در وین می‌پیوندند تا فردا (پنج‌شنبه) با نمایندگان ایران دیدار کنند.

مذاکرات کنونی تا روز جمعه ادامه می‌یابد و دیدار با دیپلمات‌های روسی و چینی نیز در برنامه‌های کاری مذاکره کنندگان کشورمان قرار دارد. با پیوستن تمامی هیأت‌های گروه 1+5 به مذاکرات، روز جمعه نشست عمومی بین ایران و شش قدرت جهانی برگزار خواهد شد.

مذاکرات در روز گذشته با دو دیدار بین هیأت ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونین وزیر امور خارجه ایران، و هلگا اشمید، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در هتل پله‌کوبورگ برگزار شد. کارشناسان فنی نیز در دیداری جداگانه به رایزنی پرداختند.

در این میان، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز گذشته از ایران خواست که از خطوط قرمز ترسیمی‌اش عقب‌نشینی کند. وی گفت که  توافق آتی با ایران اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را می‌دهد.

وی که با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، افزود: "ایران زمانی که با چارچوب توافقی که هم اکنون در حال کار کردن روی آن هستند توافق کرده، به‌طور ویژه با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده است."

آمانو اضافه کرد: "در بسیاری از کشورها هر از چند گاهی ما درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی می‌کنیم، پس چرا ایران نه؟ اگر ما دلیلی برای درخواست دسترسی داشته باشیم این کار را می‌کنیم و بر اساس چارچوب،‌ ایران باید آن را بپذیرد." (بیشتر بخوانید)

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای ایران، ضمن رد این ادعاهای آمانو گفت: "آقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم."

وی گفت: "اولاً جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا یا تصویب نکرده است، ثانیاً در هیچ ماده‌ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به منظور دسترسی به سایت‌های نظامی برای کشورهای امضاء کننده، پیش‌بینی نشده است." (بیشتر بخوانید)

مذاکرات هسته‌ای برای نگارش برجام پس از اینکه ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس به تفاهمی درباره کلیات دست یافتند طی دو دور در وین و نیویورک انجام شده و این سومین دوری است که دیپلمات‌ها بر نگارش متن توافق نهایی متمرکز شده‌اند.

عراقچی روز گذشته در گفتگو با صدا و سیما گفت: "ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتاً قابل توجهی از آن درباره حتی همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز  مورد اختلاف نظر است."

وی ادامه داد: "در برخی از پارگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف‌ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الآن به اتمام رسیده است." (بیشتر بخوانید)


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها