کد خبر: ۳۱۵۹۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۰۰     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
در دوره تربیت مبلغ اقتصاد مذاکراتی و اقتصاد مقاومتی بررسی شد؛
عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در دوره تربیت مبلغ «اقتصاد مذاکراتی ـ اقتصاد مقاومتی» به پیش بینی و بررسی خروجی مذاکرات هسته‌ای، دستاوردهای منفی و مثبت لوزان، مضرات رفع فرضی تمام تحریم‌ها و نیز بررسی ماهیت خصومت‌های داخلی و خارجی اقتصادی ایران و راهبردهای عینی اقتصاد مقاومتی پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، همایش «بررسی راهبردهای عینی اقتصاد مقاومتی» عصر امروز در طول سه کلاس آموزشی در دوره تربیت مبلغ «اقتصاد مذاکراتی ـ اقتصاد مقاومتی» از سوی حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.


وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی در جریان مذاکرات برداشته نخواهد شد و چنانچه هم تحریماتی برداشته شود، افاده‌ای در سطح کلان اقتصاد نخواهد داشت؛ از این رو ارتباطی میان اقتصاد مقاومتی و مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)ادامه داد: توافقنامه، بیانیه مشترک، تفاهم نامه و انتشار توافقات از جمله اختلافات در خروجی مذاکرات هنگام اعلام بیانیه لوزان است.

نسبت نظرات طرف ایران و غرب در خروجی مذاکرات عموم و خصوص من وجه است

وی تأکید کرد: نسبت میان نظرات طرف ایرانی و طرف غربی در خروجی مذاکرات، عموم و خصوص من وجه است که دست آورد مذاکرات را تنها می‌توان به همان موارد اشتراکی میان ایران و غرب خلاصه کرد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: پایان غنی سازی تأسیسات فردو و وجود تنها 5 هزار سانتریفیوژ نسل یک در تأسیسات نطنز از جمله ادعاهای آمریکا بود که ایران آن را نپذیرفته است.

وی تأکید کرد: ایران از ادعاهای آمریکا تنها حاضر به کاهش تولید پلوتونیوم در تأسیسات اراک، اجرای پروتکل الحای در نظارت‌های آژانس و کاهش 8 تن از مواد غنی شده به 300 کیلوگرم شده است.

در قانون ایالات متحده چیزی به عنوان تحریم هسته‌ای وجود ندارد

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با استناد به سخنان دولت‌مردان آمریکایی ابراز کرد: در قانون ایالات متحده چیزی به عنوان تحریم هسته‌ای وجود ندارد؛ تمامی تحریم‌ها علل متعددی دارند که توانایی برداشته شدن تنها به سبب توافق هسته‌ای را ندارند.

وی گفت: ما تنها یک تحریم صرفا هسته‌ای داریم که آن خرید نفت از ایران است؛ از این رو چنانچه توافق هسته‌ای انجام و تحریم خرید نفت از ایران برداشته شود، تأثیر کلانی در اقتصاد نخواهد داشت

عبدالملکی افزود: چنانچه تحریمی لغو شود، برگرداندن آن زمان‌بر است؛ از این رو طرف غربی به دنبال سهولت بخشیدن به تحریم مجدد در صورت لغو تحریم است که بهانه تعلیق تحریمات را می‌آورد.

وی با بیان این‌که بر اساس نظرات طرف ایرانی، تحریم‌های تنها هسته‌ای و به صورت بقای ساختار تعلیق می‌شوند، یادآور شد: تحریمات آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت تدریجی و تحریمات شورای امنیت پس از رفع pmd تعلیق خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: طرف غربی هم معتقد است که اجرای پروتکل الحاقی به صورت قطعی و میان 10 تا 25 سال تحقق می‌یابد که پس از این دوره هم باید مذاکرات جدیدی برای پذیرش حق غنی سازی ایران انجام شود.

بطلان ادعای طرف ایرانی در بیان دست‌آوردهای مثبت لوزان

وی گفت: از جمله دستآوردهای مثبت لوزان در ادعای طرف ایرانی، می‌توان به پذیرش حق غنی سازی، اذعان غرب به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، پذیرش فتوای رهبر معظم انقلاب، رفع تهدید نظامی و پذیرش اجمالی رفع تحریم‌های هسته‌ای اشاره کرد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: ادعاهای طرف ایرانی مبنی بر دستآوردهای مثبت لوزان همه باطل بوده و تنها اذعان آمریکا به پذیرش فتوای رهبر معظم انقلاب صحیح است که آن هم دو سال پیش و قبل از مذاکرات از سوی اوباما به آن تصریح شده بود.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: تنها دست‌آورد مثبت لوزان این است که اوباما تصریح به اعمال حداکثر تحریم‌ها کرد و گفت؛ دیگر تحریم جدیدی برای اعمال وجود ندارد.

دستاوردهای منفی لوزان

وی با اشاره به نتایج منفی لوزان تصریح کرد: محدودیت شدید فردو، محدودیت اراک، محدودیت غنی سازی، اجرای پروتکل الحاقی و 10 سال محدودیت در صنعت هسته ایاز جمله نتایج لوزان است که چنانچه ایران به این نتایج عمل نکند، قطع‌نامه‌های جدیدی به بهانه مذاکرات بی نتیجه، علیه این کشور صادر خواهد شد.

عبدالملکی افزود: شاید بهتر از این نتوان توافق کرد اما سؤال اینجاست که آیا رسیدن به توافق، امر بسیار لازمی است؟ در حالی که ایران تا کنون هیچ یک از پیشرفت‌های خود را به وسیله توافق با غرب پیش نبرده است؛ اقتصاد ما هم هیچ وابستگی به مذاکرات هسته‌ای نداشته و تنها نیازمند مقاومتی کردن این مهم هستیم.

مضرات توافق و رفع فرضی کامل تحریم‌ها

وی تأکید کرد: توافق در مذاکرات حتی اگر در بهترین شرایط، با حفظ همه دست آوردها و رفع همه تحریم‌ها صورت بگیرد، نخستین اثر آن افزایش صادرات نفت خام است که این خود پس رفت مهمی در زمینه اقتصاد محسوب می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: مهندس زنگنه اعتقاد دارد که باید فروش نفت خام را به 5 میلیون بشکه در روز رساند و فراورده‌های نفتی را از سایر کشورها وارد ایران کرد؛ این مهم‌ترین آسیبی است که می‌تواند متوجه اقتصاد ایران شود.

وی خاطرنشان کرد: زنگنه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اقرار به این کرده که حاضر است هر بشکه نفت را به قیمت 20 دلار بفروشد؛ این امر از دیگر ضربه‌های مهم به اقتصاد کشور است.

وزارت نفت بهایی به شرکت‌های نفتی داخلی نمی‌دهد

عبدالملکی اظهار داشت: افزایش واردات کالاهای خارجی و حضور بیشتر شرکت‌های نقتی غربی در ایران از دیگر آسیب‌هایی است که حتی در صورت توافق با حفظ همه دست‌آوردها و رفع همه تحریم‌ها متوجه ایران می‌شود.

وی با بیان این‌که شرکت‌های نفتی بسیار موفقی در ایران وجود دارد، گفت: وزارت نفت به هیچ وجه مایل به بها دادن به این شرکت‌های داخلی نیست؛ امیدواریم که این امر برای مخفی ماندن پیشرفت‌های نفتی ایران از چشم غربی‌ها باشد!

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: افزایش قیمت زمین و مسکن با عنوان «بیماری هلندی» و کاهش تورم در بعضی بخش‌ها و افزایش در برخی دیگر از دیگر آسیب‌های توافق صد در صد در مذاکرات است.

تحریم‌ها در وضعیت کنونی برای اقتصاد ایران نعمت اند

وی با بیان این‌که کاهش تولید ملی و وابستگی بیشتر به غرب مهم‌ترین آسیب برداشته شدن کامل تحریم‌ها است، گفت: تحریم‌ها در وضعیت کنونی برای اقتصاد ایران نعمت اند؛ تحریم‌ها شبیه کف زدن به لوله گاز می‌مانند که سوراخ‌های آن لوله را نمایان می‌کنند؛ پس از برطرف کردن مشکلات اقتصادی و بستن سوراخ‌های موجود در اقتصاد باید اقدام به رفع تحریم‌ها و یا همان پاک کردن کف‌ها کرد.

عبدالملکی با تأکید بر این‌که اقتصاد ایران در حال حاضر سوراخ‌های بزرگی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه چهار میلیون تن دانه روغنی نیاز داریم که یک میلیون تن مصرف روغن و سه میلیون تن آن غذای طیور می‌شود؛ اما در حال حاضر 90 درصد این دانه‌ها را وارد می‌کنیم که تا قبل از تحریم‌ها هیچگونه توجهی به آن نمی‌شد هرچند متأسفانه هنوز هم کسی به طور جدی با آن مقابله نمی‌کند.

وی تصریح کرد: رفع تحریم‌ها می‌تواند دنده کمکی برای اقتصاد ایران باشد اما این بدان معنا نیست که اقتصاد مقاومتی به دنبال تحریم باشد؛ پس از پر کردن سوراخ‌های اقتصادی و ارتفاع مشکلات اقتصادی باید به سوی رفع تحریم‌ها رفت.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: دشمنان ایران بی عقلی می‌کنند که به دنبال افزایش تحریم‌های ایران هستند؛ دشمن با برداشتن تمامی تحریم‌ها می‌توانست مهم‌ترین ضربه اقتصادی را در طولانی مدت به ایران بزند.

دشمن غربی به دنبال قحطی کالا در ایران و شوراندن مردم علیه نظام اسلامی است

وی تصریح کرد: دشمن به دنبال تورم شدید، بیکاری شدید و قحطی کالا در ایران است؛ آن‌ها می‌خواهند ایران دلار نداشته باشند، حتی با وجود دلار هم توانایی مبادله نداشته باشد، و اگر مبادله‌ای هم شود، قادر به کشتی رانی و ورود کالا نباشند؛ در این صورت تمامی دانه‌های روغنی داخل ایران به اتمام رسیده، مردم ایران با قحطی مواجه می‌شوند و همانند تجربه زمان جنگ جهانی، به وسیله قحطی از بین می‌روند. غربی ها این مسأله را مهم‌ترین عامل اغتشاش احتمالی مردم علیه نظام خود دانسته و به دنبال همین امر برای تغییر نظام اسلامی ایران هستند.

عبدالملکی افزود: سال 1386 پیشرفته‌ترین زمان اقتصادی ایران در تعاملات بین المللی بود؛ بسیاری از تحریم‌ها برداشته شده بود، کالاهای تحریمی در آب‌های ایران تحویل این کشور داده می‌شد، روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه 120 دلار فروخته می‌شد اما در همین حین و تا سال 1388 رهبر معظم انقلاب بارها تأکید بر آسیب‌‌های جدی در اقتصاد ایران داشتند و معتقد بودند که جنگ بعدی ما جنگ اقتصادی خواهد بود؛ کسی این سخن رهبر معظم انقلاب را درک نکرد تا این‌که با تحریم‌ها مواجه شده و آن‌گاه آسیب‌ها و سوراخ‌های اقتصادی خود را دیدیم.

وابستگی اقتصاد آمریکا به کشورهای اسلامی

وی یادآور شد: در شرایط کنونی بیست کشور مثل ایران باید به آمریکا نفت و گاز بفروشند تا نیاز نقتی آنان برطرف شود؛ زیرا آن‌ها بسیاری از کالاهای خود را به وسیله محصولات پتروشیمی تهیه می‌کنند؛ آمریکا از هر بشکه نفت پنجاه دلاری 1300 دلار کالا تهیه می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که هشت تریلیون دلار از درآمد آمریکا وابسته به مشتقات نفت و گاز است، تصریح کرد: اقتصاد آمریکا سوار بر نفت و گاز است که اگر نفت را از آن‌ها بگیرید، اقتصادی برای آمریکا نخواهد ماند؛ از سوی دیگر مجانی‌ترین نفت دنیا در کشورهای اسلامی فروخته می‌شود؛ از این رو آمریکا وابستگی شدید به کشورهای اسلامی دارد.

بیداری اسلامی شاهرگ‌های اقتصادی غرب را قطع می‌کند

وی تأکید کرد: جریان بیداری اسلامی نخستین کاری که خواهد کرد، قطع شاهرگ‌های اقتصادی غرب است زیرا الگوی اسلامی کار، تکنولوژی و تولید است که در این راه مواد خام خود را دیگر نخواهند فروخت و خود پس از پیشرفت اقتصادی آغاز به خرید مواد خام دیگر کشورها می‌کند.

تقابل ایران و غرب، تقابل میان تمدنی است

عبدالملکی خاطرنشان کرد: تقابل ایران و غرب در جریان یک تقابل چند قرنه میان دو تمدن است؛ تفسیر این سخن آن است که مشکل آمریکا انرژی هسته‌ای ایران نبوده و مشکلشان اختلاف تمدن‌ها است.

وی اضافه کرد: جان کری با شدت فراوان تلاش نمی‌کند که فقط قدمی برای تحریم هسته‌ای ایران بردارد؛ وی آشنا به تعارض تمدن‌ها بوده و به دنبال جلوگیری از پیشروی تمدن اسلامی است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: چنانچه در مسأله هسته‌ای کوتاه آمده و شکست بخوریم، دشمن جری شده و تا جایی پیش می‌رود که علاوه بر منع کامل هسته‌ای از ایران، تیم مذاکره این کشور را به سوی مذاکرات غیر هسته‌ای هم بکشاند.

ماهیت خصومت‌های اقتصادی داخلی

رفتارهای نامناسب عوامل مصرفی

وی اضافه کرد: رفتار نامناسب عوامل اقتصادی در داخل کشور از جمله خصومت‌های اقتصادی داخلی است که دشمن آن را تعقیب می‌کند؛ احتکار خانگی کالا، ولع افزایش مصرف، اصرار بر مصرف کالاهای خارجی و تبدیل کالاهای مصرفی به کالای سرمایه ای از جمله رفتارهای نامناسب مصرفی است.

عبدالملکی تأکید کرد: پس از افزایش قیمت دلار، مردم دست از خرید اتومبیل خارجی برنداشتند تا جایی که وارد کننده با حجم کثیر خریدار خودروهای خارجی با دلار 4 هزار تومان مواجه شد؛ بنابراین از هر طریق و پرداخت رشوه‌ای که امکان داشت، دلار خرید دارو را خرج خرید اتوموبیل کرد؛ در نتیجه با میلیاردها دلار فاکتور خرید دارو اما قحطی دارو در کشور مواجه شدیم.

رفتار نامناسب تولیدی

وی رفتار نامناسب تولیدی را از دیگر خصومت‌های اقتصادی داخلی دانست و افزود: کاهش تولید، احتکار کالا و افزایش بی رویه قیمت‌ها از جمله نتایج رفتارهای نامناسب تولید کنندگان است.

رفتار نامناسب برخی مسؤولان

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که رفتار نامناسب برخی مسؤولان یکی دیگر از خصومت های اقتصادی داخلی است، تأکید کرد: بی توجهی به دانش و منطق عملی، بی برنامگی و عدم ثبات سیاست‌ها از جمله این آسیب‌ها است؛ برخی از مسؤولان به بهانه کاهش تولید از سوی تولید کنندگان دامن به بی برنامگی می‌زنند.

راهکار حل مشکلات اقتصادی در رفع دشمنی‌ها نیست

وی با بیان این‌که آمریکا تصور نمی‌کرد که با تحریم‌ها تا این حد بیکاری و مشکل اقتصادی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: رفع خصومت‌های خارجی راه شروع رفع مشکلات اقتصادی نیست زیرا از سویی دشمنی‌ها ریشه دار و بر سر اختلاف تمدن‌ها است و از سوی دیگر راه را برای ضربه زدن دشمن به ایران را هموار می‌کند.

مهم‌ترین راهکار حل مشکلات رفع خصومت‌های داخلی است

عبدالملکی رفع خصومت‌های داخلی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی را نخستین و مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکلات اقتصادی دانست و تأکید کرد: وقتی ملت ایران از طریق رفع خصومت‌های داخلی و رعایت اقتصاد مقاومتی به قله برسند، همه دشمنی‌ها تمام خواهد شد.

آموزش اقتصاد مقاومتی

وی در ادامه به بیان اهمیت آموزش اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: رهیافت اقتصادی جمهوری اسلامی جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، آشنایی با مبانی اقتصادی انقلاب اسلامی، آشنایی با معارف اقتصاد اسلامی و آشنایی با جریان متعارف اقتصاد است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) به برخی از کلان آموزه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کالاهای خارجی مورد نیاز را در داخل تولید کنیم؛ تولیدات را با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر عرضه کنیم؛ نفت و گاز که یکی از ابزارهای قدرت ما است را خام نفروشیم؛ توان توسعه همه صنایع را داریم؛ در کشاورزی خود کفا باشیم نه وارد کننده!

وی ادامه داد: هر جوانی ایرانی یک کارآفرین باشد نه کارجو؛ دولت و مجلس از توان فکری نخبگان استفاده کنند؛ از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم؛ دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کنیم و این‌طور نباشد که به ذوق ارتباط با کشورهای غربی، از امضای قراردادهای کشورهای سطح پایین‌تر روی گردانیم.

عبدالملکی افزود: این که برخی می‌گویند کشورهای اروپایی صف کشیده‌اند برای ارتباط اقتصادی با ایران باید بدانند که صف کشی آنان برای خرید نیست؛ آن‌ها به دنبال فروش تولیدات خود هستند.

وی آموختن چگونگی عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را از مهم‌ترین آموزش‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی به معنای اخص شامل «فرهنگ جهادی»، «دولت: بسیج امکانات» و «گفتمان سازی» می‌شود و این جهاد به همراه سایر موارد سیاست ها تحت عنوان تقویت تولید، جهاد اقتصادی به معنای اعم را می‌سازد.

اثرات تقویت تولید ملی

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اثرات تقویت تولید ملی را افزایش موجودی کالا در اقتصاد، کاهش تورم، کاهش وابستگی به کالای خارجی، کاهش نیاز به ارز، افزایش اشتغال، درآمد و رفاه و همچنین افزایش درآمدهای دولت دانست.

ظرفیت‌های تولیدی کشور

وی ظرفیت‌های تولیدی کشور را بسیار بالا دانست و گفت: 165 میلیون هکتار وسعت کشور، سالانه 130 میلیارد متر مکعب باران، 600 میلیارد متر مکعب ذخایر نفتی و اقلیم چهار فصل از جمله ظرفیت‌های تولیدی کشور در منابع طبیعی است.

عبدالملکی تصریح کرد: همچنین 78 میلیون نفر جمعیت، 29 میلیون نفر نیروی کار شاغل یا آماده، 10 میلیون نفر متخصص دانشگاهی و یک میلیون نخبه علمی که هر یک 50 میلیون دلار ارزش دارد، از ظرفیت‌های منابع انسانی در افزایش تولید داخلی است.

وی عنوان کرد: شبکه سراسری گسترده برق، مخابرات و گاز، شبکه گسترده راه‌ها تا آخرین نقاط جمعیتی، شبکه گسترده بانکی و مالی، شبکه گسترده خدمات اداری، شبکه گسترده خدمات فنی، زیرساخت‌های گسترده صنعتی هم از جمله ظرفیت‌های زیرساختی کشور ایران است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: کشور ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، با 15 کشور با فرهنگ نزدیک همسایه است، تنگه هرمز را دارد، دسترسی به آب‌های آزاد دارد، در مسیر شرق و غرب، در مسیر شمال به جنوب و در چهار راه‌هایی شرق غرب و شمال جنوب قرار دارد و از دو هزار کیلومتر سواحل آب‌های آزاد برخوردار است.

وی هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در سال 1393 را از جمله ظرفیت‌های تولیدی ایران دانست و تأکید کرد: تعداد 70 هزار نفر استاد دانشگاهی و 4 میلیون نفر ظرفیت دانشگاهی بخشی از ظرفیت‌های دانشگاهی است.

نیازمندی‌های تقویت تولید ملی

عبدالملکی در پاسخ به این سؤال که «برای تقویت تولید ملی چه نیازمندی‌هایی داریم؟» اظهار داشت: نیاز به نیروی کار، تقاضا و بازار، ایده و ابتکار، سرمایه و مواد اولیه داریم که همگی موجود است اما نیاز به فرهنگ تولید داریم که این هنوز محقق نشده است.

نقدینگی برای بخش تولید تورم ساز نیست/ نیازمند جدی به فرهنگ تولید هستیم

وی با بیان این‌که نقدینگی در بخش تولید تورم ساز نیست، گفت: برای تقویت تولید ملی نیاز به سرمایه داریم که سرمایه‌های فراوانی هم وجود دارد و باید از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کرد تا سرمایه مالی به دست ما برسد؛ اما در غیر این صورت هم می‌توان به نقدینگی برای بخش تولید روی آورد.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) سیستم بانکی را اسلامی دانست و افزود: بر اساس قراردادهای تنظیم شده،‌سودگیری بانک شرعی است اما از آن‌جایی که فرهنگ تولید وجود ندارد، بانک‌ها شرط ضمن عقد خود بر سودگیری را لغو نمی‌کنند؛ از این رو برای تقویت تولید ملی نیازمند جدی به فرهنگ تولید هستیم.

اهمیت تقویت فرهنگ جهادی در روند آموزشی

وی با بیان این‌که دانش آموزان در روند آموزشی باید با استانداردهای صنعت نفت و گاز آشنا شوند، خاطرنشان کرد: تقویت فرهنگ جهادی از طریق آموزش‌های سیستم آموزشی شکل می‌گیرد در حالی که آموزش و پرورش امروز احکام را هم به درستی به دانش آموزان نمی‌آموزد.

عبدالملکی با اشاره به جایگاه عنصر فرهنگی در اقتصاد مقاومتی ، خاطرنشان کرد: عنصر فرهنگی در مقدمه سیاست‌های کلی قرار دارد؛ در بند 20 و 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با عنوان «فرهنگ جهادی»، «ابعاد اقتصاد مقاومتی» و «گفتمان سازی» به عنصر فرهنگی تأکید شده است.

الگوی فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به الگوی فرهنگ سازی دینی در اقتصاد مقاومتی ابراز کرد: ابعاد دینی در رفتار مصرفی، رفتار تولیدی که تولید کننده به دنبال کیفیت و نه سود باشد و رفتار مدیریتی حاکمیتی از جمله مؤلفه‌های محتوای فرهنگی است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت توزیع محتوای فرهنگی و نقش اجزاء در آن، شیوه‌های توزیع محتوای فرهنگی را از طریق آموزش و هنر دانست و یادآور شد: ‌مسجد، روحانیت، استادان، مطبوعات، رسانه ملی، کتب درسی و نخبگان سیاسی، رسانه‌های گسترده‌ای برای توزیع محتوای فرهنگی هستند.

وی در پایان گفت: شبکه تحلیل گران اقتصادی تحت عنوان جهاد اقتصادی شکل گرفته که مطالب و بروشورهای مناسبی درباره اقتصاد مقاومتی در آن قرار داده شده است.

شایان ذکر است، حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در بخشی دیگراز همایش به سؤالات برادران و خواهران مبلغ حاضر در دوره آموزشی پاسخ داد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
بخدا قسم اگ به خودمون اعتماد داشته بشيم و همدل و هم زبان باشيم اقتصاد كشورهاي اروپايی رو از هم می پاشيم...حالا هی تو سرهم ديگه بزنيم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها